Gå til innhold

Hva er egentlig vitsen med karmin (E120) i maten?

AnonymBruker

Karmin i maten   

33 stemmer

1. 1. Synes du det er greit at de bruker dette fargestoffet eller ikke

• Nei, det er uappetittelig
    • Ja, helt greit.
    • Bryr meg ikke

Anbefalte innlegg

Gjest Borghild

Æsj, så kvalmt. Hva er det som inneholder dette bortsett fra syltetøy og noe smågodt? Noen konkrete eksempler på merke, vare osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Æsj, så kvalmt. Hva er det som inneholder dette bortsett fra syltetøy og noe smågodt? Noen konkrete eksempler på merke, vare osv?

Det finnes i forskjellige merker og varer. Du må bare lese innholdsfortegnelsen på varene. Men vanlige varer med karmin er sauser,sjokoladepudding, kaviar,melkeprodukter.

Har lagt med noen linker i ett tidligere innlegg.

Anonym poster: a9876a439782a3a26995edcafa4842e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du seriøs? Vet du ikke forskjellen på å spise insekter og fisk? Så om ett fat med fisk og ett fat med insekter av ymse slag hadde blitt satt fremfor deg, hadde det vært ett fett for deg?

Anonym poster: a9876a439782a3a26995edcafa4842e0

Forklar forskjellen, er du grei, før du durer videre med dine forholdsvis dårlige argumenter.

Jeg drikker min Campari med stor glede, og kunne ikke brydd med mindre om at den har fått fargen sin fra lus.

:heks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det uapetittlig å tenke at man spiser lus, men du kan da ikke tenke på det hele tiden? Da kan du ikke spise noenting lengre! Hva med vanlig hvetemel (og dermed alle produkter som stammer fra hvetemel, dvs brød, pasta o.l), som så og si alltid inneholde knuste edderkopper og andre insekter? Klart, dette er ikke tilsatt med vilje, men er vel minst like uapetittlig?

Anonym poster: 2df87942bfb42116ff0d27077ff62d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja og jeg ser virkelig ikke problemet med karmin i mat ;) Lus er vel et av di siste naturlige fargestoffene vi har, synes godt flere fargestoff kunne være naturlige.

nope, trenden for tiden er at det brukes mindre og mindre av de syntetiske fargestoffene, og mer av de naturlige. Veldig mange av e-stoffene som brukes som farger er faktisk naturlig utvunnet (det er mye ekstrakter fra ulike planter og slikt. Eller lus). Jeg irriterer meg grenseløst over hysteriet for e-stoffer og tilsetningsstoffer som er for tiden, men akkurat de syntetiske fargene (såkalte tjærestoffer) er det grunn til å være litt forsiktig med. Det er på ingen måte konklusivt, men det KAN være en link mellom høyt inntak av disse og hyperaktivitet hos barn. det har vært endel fokus på det i media, med det resultat at mange produsenter har byttet ut de syntetiske fargestoffene med naturlige.

nå er det heller ikke så enkelte at fordi noe er naturlig, så er det sunnere eller har mindre bivirkninger. Selv om de naturlige fargestoffene generelt er rimelig ufarlige, så har også noen av disse bivirkninger.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er så unødvendig, jeg. Men det er eklere ting i maten folk ikke tenke på. Svært mye brød inneholder blant annet grisespytt.

Anonym poster: dd4a49db49cc2e98cddb02f261dbe119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er så unødvendig, jeg. Men det er eklere ting i maten folk ikke tenke på. Svært mye brød inneholder blant annet grisespytt.

Øh. Kilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

I alle dagar, kvar har du det frå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle si æsj, men jeg har nettopp vært på Noma og spist både gresshoppe og maur, så ja .. jeg kan vel egentlig ikke si noe.

Anonym poster: e120a9ceaf39d2d50d0728819cb7ca6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklar forskjellen, er du grei, før du durer videre med dine forholdsvis dårlige argumenter.

Jeg drikker min Campari med stor glede, og kunne ikke brydd med mindre om at den har fått fargen sin fra lus.

Hvorfor så defensiv? Har ikke folk lov til å bestemme selv hva de vil spise? Du gjør jo det. Føler du deg på en måte truffet fordi noen synes lus er ekkelt,og ikke vil spise det? Spis og drikk hva du vil, men bli ikke sint om andre ikke synes det er appetittelig.

Synes du kan forklare hva likheten mellom fisk og lus er, siden du ikke ser forskjellen på de.

Anonym poster: bae59bd0452926d6440a6ac158da6453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor så defensiv? Har ikke folk lov til å bestemme selv hva de vil spise? Du gjør jo det. Føler du deg på en måte truffet fordi noen synes lus er ekkelt,og ikke vil spise det? Spis og drikk hva du vil, men bli ikke sint om andre ikke synes det er appetittelig.

Synes du kan forklare hva likheten mellom fisk og lus er, siden du ikke ser forskjellen på de.

Defensiv?

Nei, jeg føler meg ikke truffet og jeg aner ikke om du er samme AB jeg siterte høyere oppe, men for å være ærlig: Jeg driter en støvel full i deg og dine meninger og jeg har ikke noe forklaringsbyrde, det var ikke jeg som sammenlignet de to. Nek!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har absolutt ingen problemer med at det er farge fra lus i maten min, og har ingen problemer med å spise insekter så lenge smaken er god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xantangummi er jo også en delig ting som tilsettes i mye mat; kort fortalt er det bakterieslim... Ok, så er bakteriene fjernet fra produktet da, men allikevel - bakteriebæsj! Det er den samme bakterien som lager mørke flekker på brokkolien, og ekkelt slim på den råtne salaten i kjøleskapet.

Også løpe da, som er noe enzymgreier de finner inni magesekken til kuer. Det finnes i det meste av ost.

I det hele tatt er det mye rart som tilsettes i mat, men for meg er ikke tilsetningsstoffene i seg selv et problem. Jeg syns det er mye verre at man tilsetter masse ting som bare er billig fyllstoff, fett og sukker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Defensiv?

Nei, jeg føler meg ikke truffet og jeg aner ikke om du er samme AB jeg siterte høyere oppe, men for å være ærlig: Jeg driter en støvel full i deg og dine meninger og jeg har ikke noe forklaringsbyrde, det var ikke jeg som sammenlignet de to. Nek!

At du går til personangrep sier vel en god del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At du går til personangrep sier vel en god del.

Å drite i noen er ikke et personangrep. Å si at noen er en dritt er det. Ser du forskjellen? Eller var det nek du siktet til? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke helt å bry meg for å være helt ærlig. Det er rett og slett ikke så farlig slik jeg ser det.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...