Gå til innhold

Hva er egentlig vitsen med karmin (E120) i maten?

Karmin i maten   

33 stemmer

1. 1. Synes du det er greit at de bruker dette fargestoffet eller ikke

• Nei, det er uappetittelig
    • Ja, helt greit.
    • Bryr meg ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er bare ett fargestoff, og det har vel ingen innvirkning på maten/goderiet enn at det skal se mer appetittelig ut? Noe som egentlig motsier seg selv. For det er ikke appetittelig å spise noe som er utvunnet fra lus. Finnes det ikke andre ting som er naturlig de kan putte inn, om de apsolutt må ha den fargen?

Anonym poster: a9876a439782a3a26995edcafa4842e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes helt klart andre alternativer. Jeg spiser ikke karmin. Samboeren min hadde kjøpt syltetøy med karmin i, og det gikk rett i søpla! Kvalmt å spise gravide lus.

Anonym poster: 361ef6418469ff5e403d6319c571304e

• Liker 2
Skrevet

Det finnes helt klart andre alternativer. Jeg spiser ikke karmin. Samboeren min hadde kjøpt syltetøy med karmin i, og det gikk rett i søpla! Kvalmt å spise gravide lus.

Anonym poster: 361ef6418469ff5e403d6319c571304e

Ikke sant, og de bruker de jo i nesten alt. Fra puddinger,sauser,kaviar til smågodt. Det har blitt en del hjemmelaget for meg etterhvert, for å si det sånn, og det er jo det beste, men noen ting blir vanskelig å lage selv, og må ofres til produsentene finner andre løsninger. Men det kan ta sin tid, da flertallet tydligvis ikke har problemer med å spise karmin :)

Skrevet

Hadde det vært bedre å spise syntetisk rødfarge da eller? Kunne ikke brydd meg mindre, synes bare litt synd på lusa da ;)

• Liker 3
Skrevet

Hadde det vært bedre å spise syntetisk rødfarge da eller? Kunne ikke brydd meg mindre, synes bare litt synd på lusa da ;)

Som sagt finnes det sikkert andre alternativ som er naturlige, som kan brukes i stede. Eller bare kutte ut helt fargestoffene, smaken er jo den samme.

Skrevet

Som sagt finnes det sikkert andre alternativ som er naturlige, som kan brukes i stede. Eller bare kutte ut helt fargestoffene, smaken er jo den samme.

Lus er jo også naturlige, eller...?

Uansett: å påstå at fargen ikke har noe med maten å gjøre er bare feil. Noen få bryr seg kanskje ikke, men de fleste av oss nyter maten både med øyne og smaksløker.

Anonym poster: 7168baa0b3cf6d6d1b450ba46dc83f02

• Liker 7
Skrevet

Lus er jo også naturlige, eller...?

Uansett: å påstå at fargen ikke har noe med maten å gjøre er bare feil. Noen få bryr seg kanskje ikke, men de fleste av oss nyter maten både med øyne og smaksløker.

Så om kaviaren din er lett rosa, som hjemmelaget er, spiser du den ikke, fordi den ikke er rød nok? Eller jordbærsyltetøyet? Sjokoladepuddingen er brun fra sjokoladen,og trenger da ikke ekstra rødfarge fra lus, champagnesaften må være full av karmin-lus farge og gyllen før du drikker den? Jeg bryr meg om både nytelsen for øynene og smaksløkene, men om jeg måtte velge, hadde smaksløkene vunnet, Masse hjemmelaget mat ser ikke alltid så fancy ut som fabrikkmat, men den smaker oftere mye bedre.

Uansett så finnes det alternative ting som kan erstatte karmin, og som høres mer appetittelige ut. Slik får dere oppfylt deres øyekrav, vi får oppfylt ett krav om hva som er en nedre grense i hva man vil putte i seg, og produsenten taper ikke penger på kresne ganer. Vinn-vinn?

Skrevet

Ser ikke problemet.

• Liker 2
Skrevet

Så det er kvalmt å spise gravide lus, men ikke fiskerogn? :klo:

• Liker 5
Skrevet

Så det er kvalmt å spise gravide lus, men ikke fiskerogn? :klo:

Litt forskjell på å spise fisk og insekter da.

• Nyttig 1
Skrevet

Litt forskjell på å spise fisk og insekter da.

Nei? Fortell meg gjerne forskjellen.

• Liker 3
Skrevet

Så om kaviaren din er lett rosa, som hjemmelaget er, spiser du den ikke, fordi den ikke er rød nok? Eller jordbærsyltetøyet? Sjokoladepuddingen er brun fra sjokoladen,og trenger da ikke ekstra rødfarge fra lus, champagnesaften må være full av karmin-lus farge og gyllen før du drikker den? Jeg bryr meg om både nytelsen for øynene og smaksløkene, men om jeg måtte velge, hadde smaksløkene vunnet, Masse hjemmelaget mat ser ikke alltid så fancy ut som fabrikkmat, men den smaker oftere mye bedre.

Gratulerer, du mistet nettopp all troverdighet. I stedet for å svare saklig på det jeg skrev måtte du forvrenge alt jeg sa til det ugjenkjennelige. Selvfølgelig er det du som "vinner" diskusjonen når du argumenterer mot de unyanserte ekstremversjonene av det jeg sa.

Nyt seieren :)

• Liker 3
Skrevet

Gratulerer, du mistet nettopp all troverdighet. I stedet for å svare saklig på det jeg skrev måtte du forvrenge alt jeg sa til det ugjenkjennelige. Selvfølgelig er det du som "vinner" diskusjonen når du argumenterer mot de unyanserte ekstremversjonene av det jeg sa.

Nyt seieren :)

Hvordan i all verden forvrengte jeg alt du sa, når du sa at matnytelsen kom også ved øynene, og jeg kom med eksempler på mat som har karmin i seg, som det ikke er nødvendig, for helhetsinntrykket. Kom med eksempler på mat med karmin, der det virkelig trengs for å få ett delikat utseende.

Skrevet

Nei? Fortell meg gjerne forskjellen.

Er du seriøs? Vet du ikke forskjellen på å spise insekter og fisk? Så om ett fat med fisk og ett fat med insekter av ymse slag hadde blitt satt fremfor deg, hadde det vært ett fett for deg?

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg: man nyter mat både med øynene og smaksløkene.

Du: mener at jeg ikke spiser ting hvis de ikke er tilsatt karmin.

God natt.

Skrevet

Er du seriøs? Vet du ikke forskjellen på å spise insekter og fisk? Så om ett fat med fisk og ett fat med insekter av ymse slag hadde blitt satt fremfor deg, hadde det vært ett fett for deg?

Sånn om man ser på næringsinnhold, så nei utrolig liten forskjell. Ser man på mine egne preferanser fordi vi bor i et sinnsykt utskjemt land, hvor vi fryner på nesen av mat som ser annerledes ut enn det vi er vandt med så ja, jeg ser forskjellen.

Spiser du reker, krabbe, kreps osv? De er havets insekter, men det er jo plutselig ikke ekkelt, det er jo delikatesse i norge.

• Liker 2
Skrevet

Jeg: man nyter mat både med øynene og smaksløkene.

Du: mener at jeg ikke spiser ting hvis de ikke er tilsatt karmin.

God natt.

Det er jo det hele diskusjone går ut på. Jeg spurte hva som var vitsen med å ha karmin i maten, du sier at det må se delikat ut, som fører til at jeg spør om det og det av mat ikke ser delikat ut uten karmin, Som du svarer på at jeg forvrenger det du sa, uten å svare på spørsmålet mitt.

Det sier meg at du ikke har noen eksempler på mat der karmin må tilsettes for å se delikat ut, ergo hadde jeg rett da jeg kom med forslag om at karmin ikke er nødvendig.

Skrevet

Sånn om man ser på næringsinnhold, så nei utrolig liten forskjell. Ser man på mine egne preferanser fordi vi bor i et sinnsykt utskjemt land, hvor vi fryner på nesen av mat som ser annerledes ut enn det vi er vandt med så ja, jeg ser forskjellen.

Spiser du reker, krabbe, kreps osv? De er havets insekter, men det er jo plutselig ikke ekkelt, det er jo delikatesse i norge.

Jo, men nå handlet det ikke om næringsinnhold, det handlet om det var nødvendig å tilsette karmin i maten eller ikke, for at det skulle se delikat ut.

Og nei, jeg spiser ikke kreps, reker el. Jeg har smakt det men liker det ikke.

Alle har sine grenser om hva de spiser, noen stopper opp ved blodpudding og smalahovud, og andre ved insekter.

Skrevet

Jo, men nå handlet det ikke om næringsinnhold, det handlet om det var nødvendig å tilsette karmin i maten eller ikke, for at det skulle se delikat ut.

Og nei, jeg spiser ikke kreps, reker el. Jeg har smakt det men liker det ikke.

Alle har sine grenser om hva de spiser, noen stopper opp ved blodpudding og smalahovud, og andre ved insekter.

Hehe, ja og jeg ser virkelig ikke problemet med karmin i mat ;) Lus er vel et av di siste naturlige fargestoffene vi har, synes godt flere fargestoff kunne være naturlige.

• Liker 1
Skrevet

Hehe, ja og jeg ser virkelig ikke problemet med karmin i mat ;) Lus er vel et av di siste naturlige fargestoffene vi har, synes godt flere fargestoff kunne være naturlige.

Som sagt, alle har sine grenser på hva de vil spise, min går ved insekter. Du ser ikke problemet med det, for din grense går lenger enn min på akkurat det. Akkurat som du sikkert har noe du ikke liker og ikke vil spise, og som andre ikke ser problemet i at du ikke vil spise.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...