AnonymBruker Skrevet 5. november 2012 #1 Del Skrevet 5. november 2012 Lurer litt på hvilken oppfatning folk har av human-etisk forbund? Har ikke så mye inntrykk av de selv, vet de arrangerer borgerlig konfirmasjon, men hva annet driver de med? Gjør de noe bra for samfunnet? Arrangerer frivillig arbeid, humanitært arbeid i uland, noe sånt? Skal google litt, men syns det er greit å høre hva slags oppfatning folk her har, og om noen har gode eller dårlige erfaringer... Anonym poster: 17d258e34b32f51cdaaa9207d6ff982f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest meh Skrevet 5. november 2012 #2 Del Skrevet 5. november 2012 De tilbyr vel også human-etiske begravelser, askespredning og bryllup, er hvert fall bra at de tilbyr et alternativ til kristelig konfirmasjon slik at færre velger det grunnet manglende alternativer. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rubies_ Skrevet 5. november 2012 #3 Del Skrevet 5. november 2012 Jeg syns Human-Etisk forbund har gode synspunkter i sin livssynspolitikk. Jeg er ikke religiøs av meg, og mener at religion ofte begrenser eller utfordrer etikken på enkelte punkt. Human-etisk forbund har jo synspunkter som støtter og forsterker etiske prinsipper, og det er fint. Livssynspolitikken har jo mange synspunkter jeg støtter, som eks: At man skal erstatte RLE-faget med et mer nøytralt fag, at bioteknologi og forskning skal gjøres, men på en etisk forsvarlig måte, og at omskjæring for gutter skal bli forbudt. Jeg mener at det er mye klokt i det forbundet står for. Hvordan de går frem for å fremme synspunktene sine, og hva de gjør for å forsterke tendensene i samfunnet, er jeg ikke sikker på faktisk. De er jo ikke veldig synlige. De går ikke fra dør til dør og spør om å få komme inn i stua di å informere deg om forbundet, liksom. Noe jeg setter mer pris på, egentlig. Men de har jo ulike kampanjer, reklamefilmer, og arrangerer jo både konfirmasjon, bryllup, navnefest og andre seremonier. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2012 #4 Del Skrevet 5. november 2012 Jeg synes de er noen selvutslettende amøber. De går alltid ut i media og hakker løs på den kristne kulturarven Norge faktisk har hatt i flere hunder år, og sier mystisk nok ikke et kvekk når det gjelder tilrettelegging for andre trosretninger i skole/arbeidsplasser etc. Så blir det bare for dumt når de skal ha sine egne konfirmasjoner og andre ritualer som de har stjelt fra religionen. Jeg har ikke sans for de i det hele tatt. Anonym poster: 76b8d3d7ee352fa5006f48255ecfa431 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2012 #5 Del Skrevet 5. november 2012 For meg minner det for mye om en religion uten gudedyrkelse. I tillegg har jeg opplevd misjonering fra humanister som langt har overgått det jeg har møtt fra kristne. Anonym poster: 907bdb68474fd4543149fe6062919348 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2012 #6 Del Skrevet 5. november 2012 Spørsmålet er strengt tatt hva vi synes om dem. Anonym poster: 62c56e47932cdc7f0de4fb5a7c32ddc0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
talin Skrevet 5. november 2012 #7 Del Skrevet 5. november 2012 (endret) Spar meg for nyfrelste heffere samt fundamentalist heffere. Ellers så er de akkurat slik som andre mennesker i trossamfunn, overlevbare. Endret 5. november 2012 av talin 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2012 #8 Del Skrevet 6. november 2012 For meg minner det for mye om en religion uten gudedyrkelse. I tillegg har jeg opplevd misjonering fra humanister som langt har overgått det jeg har møtt fra kristne. Anonym poster: 907bdb68474fd4543149fe6062919348 Jasså, og hvilken relevans har det om jeg tørr spørre? Skal det liksom bety at humanetikere er mer "religiøse" enn religiøse? Jeg har forresten opplevd mange religiøse som er misjonerende, men aldri en humanetiker som er det, hva betyr så det i følge din egen logikk? Anonym poster: 61ddee4f728c21fb0c36f065f1e576a1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2012 #9 Del Skrevet 6. november 2012 Jeg synes de mangler respekt for andre livssyn, og da spesielt kristendommen. Da mener jeg ikke alle humanetikere, men måten forbundet fremstår på i media hvor de fremstiller julegudstjenesten som livsfarlig indoktrinering mv. Og aller verst de ungdommene som ble oppmuntret til å sitte på gudstjeneste med sovemasker. Toppen av respektløshet. Ingen har vondt av å høre at noen har andre livssyn enn dem selv. Anonym poster: d9a509140c17c31b3e44a6ea6ae0cb66 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaprifolen Skrevet 6. november 2012 #10 Del Skrevet 6. november 2012 Jeg synes de er noen selvutslettende amøber. De går alltid ut i media og hakker løs på den kristne kulturarven Norge faktisk har hatt i flere hunder år, og sier mystisk nok ikke et kvekk når det gjelder tilrettelegging for andre trosretninger i skole/arbeidsplasser etc. Så blir det bare for dumt når de skal ha sine egne konfirmasjoner og andre ritualer som de har stjelt fra religionen. Jeg har ikke sans for de i det hele tatt. Anonym poster: 76b8d3d7ee352fa5006f48255ecfa431 Var det jeg skulle skrive også! Det er ikke islam som er den største trusselen mot norsk kulturarv, det er HEF. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaprifolen Skrevet 6. november 2012 #11 Del Skrevet 6. november 2012 Jasså, og hvilken relevans har det om jeg tørr spørre? Skal det liksom bety at humanetikere er mer "religiøse" enn religiøse? Jeg har forresten opplevd mange religiøse som er misjonerende, men aldri en humanetiker som er det, hva betyr så det i følge din egen logikk? Anonym poster: 61ddee4f728c21fb0c36f065f1e576a1 Og hva kaller du aksjonene de kjører med å dele ut ørepropper og sovemasker til ungdommen på julegudstjeneste? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2012 #12 Del Skrevet 6. november 2012 Og aller verst de ungdommene som ble oppmuntret til å sitte på gudstjeneste med sovemasker. Toppen av respektløshet. Ingen har vondt av å høre at noen har andre livssyn enn dem selv. Kanskje årsavslutningen bør være en halvtime fra hvert større livssyn i Norge, eller er det egentlig bare kristendommen ingen har vondt av å tvinges til å høre på? Anonym poster: f0c8a0f03ad3cbe2e8ea3467a24d4078 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2012 #13 Del Skrevet 6. november 2012 Kanskje årsavslutningen bør være en halvtime fra hvert større livssyn i Norge, eller er det egentlig bare kristendommen ingen har vondt av å tvinges til å høre på? I og med at det er den kristne kulturarven som har farget Norges samfunn gjennom århundrer, så er det vel naturlig at den religionen får en litt annen plass. Det ser jo selv min mann, som er ateist på sin hals (og holder seg langt unna HEF, som er på grensen til å være fundamentalistiske i sin ateisme). Og så lærer vi om andre religioner siden det også er en viktig del av verdens- og Norges!- kultur. Gjerne med bseøk i moske, synagoge og tempel Til temaet: at de har alternativer til religiøse livsriter er flott, og det har også kommet en god del fornuftige debattutspill fra HEF. Men jeg synes de kjører seg litt ut i fanatismen i visse saker, noe som gjør dem vanskelige å like... Anonym poster: 34d7a94ba657754f524da6575b448bb4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
super-s Skrevet 6. november 2012 #14 Del Skrevet 6. november 2012 Eneste erfaringen jeg har av dem, er fra da jeg konfirmerte meg borgerlig. Jeg var veldig fornøyd, og følte at vi lærte om mye viktigere ting enn vennene mine lærte seg i kirka. De måtte pugge fader vår og alle de ti bud (sistnevnte er jo i grunnen greit å lære, men hvilket bud som er nr. 3 og hvilket som er nr. 7 spiller da vel ingen rolle), imens vi lærte mer om samfunnet og sånn. Skulle egentlig melde meg ut av statskirken og inn i humanetisk forbund, men før jeg rakk å gjøre noe med det ble jo statskirken avviklet. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2012 #15 Del Skrevet 6. november 2012 I og med at det er den kristne kulturarven som har farget Norges samfunn gjennom århundrer, så er det vel naturlig at den religionen får en litt annen plass. Jeg regnet nok med at denne åpenheten om andres syn var nokså ensidig. Det ser jo selv min mann, som er ateist på sin hals (og holder seg langt unna HEF, som er på grensen til å være fundamentalistiske i sin ateisme). Han skjønner nok hvor grensen ligger hvis det skal være håp om husfred og sengekos. Anonym poster: f0c8a0f03ad3cbe2e8ea3467a24d4078 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2012 #16 Del Skrevet 6. november 2012 Eneste erfaringen jeg har av dem, er fra da jeg konfirmerte meg borgerlig. Jeg var veldig fornøyd, og følte at vi lærte om mye viktigere ting enn vennene mine lærte seg i kirka. De måtte pugge fader vår og alle de ti bud (sistnevnte er jo i grunnen greit å lære, men hvilket bud som er nr. 3 og hvilket som er nr. 7 spiller da vel ingen rolle), imens vi lærte mer om samfunnet og sånn. Skulle egentlig melde meg ut av statskirken og inn i humanetisk forbund, men før jeg rakk å gjøre noe med det ble jo statskirken avviklet. Hvordan fungerer egentlig det der, ble man automatisk meldt ut av kirken da da avviklet statskirken? Må jeg melde meg inn igjen hvis jeg ønsker å være med i den norske kirke? Anonym poster: d9a509140c17c31b3e44a6ea6ae0cb66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
super-s Skrevet 6. november 2012 #17 Del Skrevet 6. november 2012 Hvordan fungerer egentlig det der, ble man automatisk meldt ut av kirken da da avviklet statskirken? Må jeg melde meg inn igjen hvis jeg ønsker å være med i den norske kirke? Anonym poster: d9a509140c17c31b3e44a6ea6ae0cb66 Hmm, der sa du noe.. Jeg aner ikke faktisk! Kanskje jeg fremdeles må melde meg ut av den norske kirke.. Hvis noen vet noe om dette, så si i fra! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest meh Skrevet 6. november 2012 #18 Del Skrevet 6. november 2012 (endret) Jeg synes de er noen selvutslettende amøber. De går alltid ut i media og hakker løs på den kristne kulturarven Norge faktisk har hatt i flere hunder år, og sier mystisk nok ikke et kvekk når det gjelder tilrettelegging for andre trosretninger i skole/arbeidsplasser etc. Ikke det nei? Hva med forslagene om endring av RLE-faget og omskjæring? Det omfatter minst i like stor grad andre religioner enn kristendommen. Jeg synes de mangler respekt for andre livssyn, og da spesielt kristendommen. Da mener jeg ikke alle humanetikere, men måten forbundet fremstår på i media hvor de fremstiller julegudstjenesten som livsfarlig indoktrinering mv. Og aller verst de ungdommene som ble oppmuntret til å sitte på gudstjeneste med sovemasker. Toppen av respektløshet. Ingen har vondt av å høre at noen har andre livssyn enn dem selv. Hva man hører i kirka er stikk motsatt av det de lærer på skolen og er ingenting annet enn en masse løgn, hvorfor begå vranglære og forvirre elever? Klart elevene burde vise respekt hvis de er i kirka av fri vilje, men hvis de er tvunget har jeg full sympati for slikt. Toppen av respektløshet. Ingen har vondt av å høre at noen har andre livssyn enn dem selv. Nei, det har de ikke vondt av - men det kan fint gjøres gjennom religionslære på skolen, ikke gjennom en sterkt subjektiv prest som uttrykker bibelens innhold som sannhet. Endret 6. november 2012 av meh 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2012 #19 Del Skrevet 6. november 2012 Jasså, og hvilken relevans har det om jeg tørr spørre? Skal det liksom bety at humanetikere er mer "religiøse" enn religiøse? Jeg har forresten opplevd mange religiøse som er misjonerende, men aldri en humanetiker som er det, hva betyr så det i følge din egen logikk? Anonym poster: 61ddee4f728c21fb0c36f065f1e576a1 Har du hørt Jens Brun Pedersen åpne kjeften? Anonym poster: 1ff4ac2edf7ac32bb9d575db25111970 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2012 #20 Del Skrevet 6. november 2012 Hvordan fungerer egentlig det der, ble man automatisk meldt ut av kirken da da avviklet statskirken? Må jeg melde meg inn igjen hvis jeg ønsker å være med i den norske kirke? Det er ingen endring i hvordan dette systemet virker. Anonym poster: f0c8a0f03ad3cbe2e8ea3467a24d4078 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå