Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt til å kjøpe leilighet neste år. Har da ca spart opp 350 000 kroner. Er ferdig utdannet neste år og minstelønna for det yrket er på 350 000 kroner, så regner med å hvert fall få det. Hørt at man ikke får lånt mer enn 3x inntekten man har? Er 21 år hvis det har noe å si :)

Hva vil jeg få?

Anonym poster: 58a209a74b32c61c97df1a28a7ff350f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du ikke har annen gjeld vil jeg tro du kan få boliglån på 1-1,2 millioner.

Anonym poster: cae3c56d0b542813ba496d11ef8e5402

Skrevet

Ville ikke hørt en døyt på noen her. For de ville vel sagt knapt 600-700 tusen til meg, selv kunne jeg gå opp i nærmere 1.5.

Det med 2-3 ganger inntekten er bare ca, men banker er villig til å strekke seg lenger. Det kommer helt an på utgiftene man har i måneden.

Anonym poster: 79ce4615f410badab816746d105e7077

Gjest J.Bourne
Skrevet

Jeg alene med 320 i året, 0 egenkapital og kausjonist fikk låne maks 1 mill.

Skrevet

Det kommer an på veldig mange andre faktorer enn bare egenkapital og inntekt. Både deg som person, om du har partner som også tjener noe, om du har biinntekter (leieinntekter f.eks., men det har du jo ikke på ei leilighet), hvor du skal kjøpe leilighet, om det er god verdistigning i området, osv.

Stemmer at banker vanligvis ikke gir mer enn 3 ganger inntekt.

Skrevet

Har nettop fått innvilget boliglån selv, og jeg ble mildt sagt overrasket over hvor mye bankene fortsatt er villige til og gi. De nærmest presset på oss 1,8 i lån, selv om vi bare ønsket 1,2-1,3. 1,8 er for øvrig 3 ganger vår samlede inntekt, samt at vi allerede har 600 000 i studielån til sammen og noe i overkant dyr bil. De sa også at de opererte med 4x inntekt i Oslo, mot 3x inntekt ellers i distriktene. Vi endte opp i risikogruppe 3 (av 10, hvor 1 er best) med både 1,3 og 1,6. På 1,8 var vi på 4 og på 2,2 (for morro skyld) var vi på 6.

Så jeg vil tro, at dersom du har stabil inntekt å vise til de siste månedene, 15% egenkapital og realistiske forventninger til lån, så vil du få lån.

Bor du i Oslo vil du nok få 1,4-1,6 i lån (dersom du ikke har studielån). Plusser du på egenkapital på 350,000 der, så kan du se etter noe i prisklassen 1,7 til 1,9 (2 mill evnt).

Men som en digresjon, så skal du jo også betale på dette lånet omtrent resten av livet ditt, og det er ikke noe poeng å bo seg i hjel bare fordi bankene tillater det. Husk at bare 1,3 i lån betyr månedelig utgift med dagens rente (3,5) på 6700 kroner. Så kommer kommunale avgifter (1500-3000kr) i tillegg hver måned med selveier og kjøper du andels, som mange som skal etablere seg blir nødt til, så snakker vi dessuten fellesutigifter på andelslånet også. Dessuten er renten lav nå..det kan den forsette å være, men ikke regn med det. Selv om bankene mener du tåler rente på 8% og boliglånsutigfter på 11 tusen i mnd, så betyr ikke det at det er noe morro å bruke over halve lønna si på og bo. Så har du andre utgifter som kanskje har vært dekket av utleier. Vann, varme, bygningsforsikring osv.

Man ender også opp med å bruke litt penger når man flytter. Du har dokumentavgift på 2,5% som skal betales, du har flytting, som koster penger og/eller tid. Man skal kanskje male litt, kjøpe oppvaskmaskin, vaskemaskin osv.

Du burde i hvert fall regne på det, og se hvor mye det i værste fall vil koste deg. Det er DET du må ta sikte for, og ikke nødvendigvis bare hva lånet koster deg i dag.

Anonym poster: a030a9f63eb5911c12c23e6d9317dd00

Skrevet

Huff, ja det var mange punkter jeg ikke har tenkt på.. Jeg har hvert fall ikke noe studielån. Har tenkt til å flytte sammen med kjæresten min, men han studerer fortsatt og får ikke tatt opp noe lån. Men han får betalt litt leie til meg hver måned. Men vet ikke om banken ser på det som en sikkerhet? Kanskje om vi lager en kontrakt hvor det står at han må betale så og så mye?? Har tenkt til å flytte rundt Lillestrøm området, så boligprisene her stiger fortsatt veldig mye i alle fall..

Er ikke lett dette nei.

Anonym poster: 2bf4e103e10b41acfa88cb847c41e714

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...