AnonymBruker Skrevet 5. november 2012 #1 Skrevet 5. november 2012 Bare må ha noen andre synspunkt. Kanskje jeg er vanvittig utakknemlig.. Men kjenner på en skuffelse, og samtidig litt flauhet.. Jeg giftet oss nå nylig, og i planleggingsfasen før den store dagen tilbød min far å hjelpe oss med maten. Altså å betale for den, samt for kokken, som visstnok var en bekjent av ham. Siden kokken er i øverste klasse, var det absolutt ikke noe billig alternativ. Noen dager før den store dagen, forstår vi det sånn at han kun betaler deler av kostnadene rundt maten. Prater med mannen min om det, og vi begge er noe forundret, og kanskje også litt skuffet. Men vi lar det gå uten å kommentere det videre... Det er et lite familiebryllup, og den totale kostnaden på mat vil bli rundt 12 000 for en treretters. Så kommer bryllupsdagen. I forhold til gaver får vi 10 000 kroner til svigers, pluss gaver for 5000 kroner. Fra min mor og hennes samboer får vi 6000 kroner, og fra min far og hennes samboer får vi en gave fra ønskelisten vår på Tilbords på maks 1500 kroner.. Må legge til at min far tjener godt. Og så tror jeg han blir vanvittig styrt av samboeren sin ift. pris på gaver. Vi får så og si ingenting fra ham etter at de ble sammen... Jeg prøver å være voksen, og ta meg sammen.. Men ja, jeg er skuffet. Ville dere blitt skuffet? Nå begynner jeg å lure på om han tenker at de 5000 kronene han har tilbudt seg å betale for maten, liksom skal være hans gave? Mannens foreldre betale for all drikkevarene, og det ble rundt 6000 kroner det også...... Anonym poster: a4a0391753d9207836698d897228be0f
Marsipan Skrevet 5. november 2012 #2 Skrevet 5. november 2012 Helt ærlig? Jeg syns du er kravstor og utakknemlig. Beklager... 22
Evie Skrevet 5. november 2012 #5 Skrevet 5. november 2012 Jeg syns han har gitt mer enn nok totalt. Men syns at når han tilbyr å betale mat så burde han ha betalt alt. 5
AnonymBruker Skrevet 5. november 2012 #6 Skrevet 5. november 2012 Nei, når din far har gitt uttrykk for at han skal dekke maten for så å dekke under halvparten, så skjønner jeg at du blir skuffet. Ikke fordi det er noe man kan forvente seg i utgangspunktet, men når man har sagt at man skal betale for noe, så får man gjøre det også. Anonym poster: f86627e38d91177c92c34c2235f0e357 32
Evie Skrevet 5. november 2012 #7 Skrevet 5. november 2012 Burde evt ha sagt at han dekket noe og evt hva eller hvor mye. 1
Gjest barista Skrevet 5. november 2012 #8 Skrevet 5. november 2012 Dersom han har tilbudt det, så mener jeg at han skal stå for det. Og du har av den grunn rett til å bli skuffet. 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2012 #9 Skrevet 5. november 2012 Jeg giftet oss nå nylig, og i planleggingsfasen før den store dagen tilbød min far å hjelpe oss med maten. Altså å betale for den, samt for kokken, som visstnok var en bekjent av ham. Siden kokken er i øverste klasse, var det absolutt ikke noe billig alternativ. Anonym poster: a4a0391753d9207836698d897228be0f Og mannen din hadde ingenting han skulle ha sagt? Anonym poster: 58b0698b43a580bf6e6ab92314f148a0 23
Gjest Wanderlust Skrevet 5. november 2012 #10 Skrevet 5. november 2012 Jeg kan skjønne at du ble skuffet fordi faren din sa en ting og gjorde en annen. Utover det virker det som om du hadde forventet mer av alle generelt, og det er utakknemlig! Du gifter deg vel ikke for å få penger og gaver? 2
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 5. november 2012 #11 Skrevet 5. november 2012 Med tanke på maten så kan jeg skjønne at du er skuffet dersom han ga uttrykk for at han skulle dekke alt. Men jeg syns ikke du har grunn til å være skuffet over gaven han ga. 1500 kr er faktisk mye penger. Og det var jo noe dere hadde ønsket dere. 4
AnonymBruker Skrevet 5. november 2012 #12 Skrevet 5. november 2012 "Vi giftet oss nå nylig" skulle det stå. En skrivefeil, selvfølgelig... Men ville dere tatt det opp med ham ift. dette med maten, eller latt det gå? TS. Anonym poster: a4a0391753d9207836698d897228be0f
Gjest barista Skrevet 5. november 2012 #13 Skrevet 5. november 2012 "Vi giftet oss nå nylig" skulle det stå. En skrivefeil, selvfølgelig... Men ville dere tatt det opp med ham ift. dette med maten, eller latt det gå? TS. Anonym poster: a4a0391753d9207836698d897228be0f Jeg hadde latt det gå. For min del hadde det vært pinlig, og påtvunget. Men du kan jo uskyldig late som du ikke hadde fått med deg at han plutselig skulle bare betale halvparten av maten, også spørre han om det fulle beløpet? Dersom han da tok opp at han bare ønsket å bare halvparten, så hadde jeg ikke sagt noe mer.
Gjest kiara_pusen Skrevet 5. november 2012 #14 Skrevet 5. november 2012 Dette er grunnen til at man betaler bryllupet selv uten pengebidrag fra foreldre. Jeg skjønner du er skuffet, selvfølgelig skjønner man det, og jeg forstår det er fristende å lage istand et mye dyrere bryllup pga foreldre eller andre skisserer at de vil bidra med mye underveis. Men det er lov å tenke at det kan bli lovet for mye. 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2012 #15 Skrevet 5. november 2012 Dette er grunnen til at man betaler bryllupet selv uten pengebidrag fra foreldre. Jeg skjønner du er skuffet, selvfølgelig skjønner man det, og jeg forstår det er fristende å lage istand et mye dyrere bryllup pga foreldre eller andre skisserer at de vil bidra med mye underveis. Men det er lov å tenke at det kan bli lovet for mye. Men det er da ikke vanlig at man går rundt å sier at "jeg kan dekke det jeg", også gjør man det ikke?? Min familie er i hvert fall ikke sånn. Faren min ville dekke maten i bryllupet vårt, da brukte jeg de pengene på noe annet, jeg gikk ikke rundt å regnet med at han ikke ville betale for det. Anonym poster: 1ed2b861282679cae5e04f824360e141 6
Katniss Skrevet 5. november 2012 #16 Skrevet 5. november 2012 En ting er at han sa han skulle betale hele maten, men når han i tillegg engasjerte seg såpass at han valgte ut kokken som forøvrig var hans kompis, diskuterte menyen med både kokken og dere, han valgte ut en dyr kokk og sa han tok kosnadene for den dyre kokken og ikke tok regninga han lovte... Han påførte dere ekstra dyre valg som dere nå sitter igjen med regninga for. Det er mer det du bør være sint for enn at han ikke betale hele maten som han lovte. 14
Gjest mari kontrari Skrevet 5. november 2012 #17 Skrevet 5. november 2012 Du kan være forundret å skuffet over at det tydligvis ble en misforståelse knyttet til betaling av maten, som slik du legger det frem ser ut til å være faren din sin feil. Å trekke frem at dere fikk en gave på "bare" 1500,- i tillegg syns jeg derimot tyder på at du er ganske bortskjemt og kravstor. Jeg mener også det er urimelig å sammenligne med hva dere får av svigerforeldre - tenk om dere hadde en rik onkel som ga 50.000 - ville alle andres gaver vært dårlige da? 10
Gjest kiara_pusen Skrevet 5. november 2012 #18 Skrevet 5. november 2012 Men det er da ikke vanlig at man går rundt å sier at "jeg kan dekke det jeg", også gjør man det ikke?? Min familie er i hvert fall ikke sånn. Faren min ville dekke maten i bryllupet vårt, da brukte jeg de pengene på noe annet, jeg gikk ikke rundt å regnet med at han ikke ville betale for det. Anonym poster: 1ed2b861282679cae5e04f824360e141 Du kommer jo fra en slik familie siden du har kommet i den situasjonen dere har gjort. Jeg også kommer fra en sånn familie men jeg trodde ikke at vi var sånn heller før jeg sto der med en tannlegeregning på 14 000,- som jeg var sikker på at andre skulle betale og som jeg ikke hadde penger til, da hjalp det svært lite at besteforeldre hadde betalt mye mye mer. Denne gangen er jeg ikke så "dum", de får bidra men det blir med konkrete ting som blir slik pga de ønsker med direkte oppgjør til den som leverer tjenesten. Det betyr ikke at de som gjør dette er noe dårligere, det er bare viktig at man klarer å kommunisere hva som faktisk er tenkt og hva dette ikke inkluderer. Det er lov å bli skiffet og sint, men man lærer.
Irja Skrevet 5. november 2012 #19 Skrevet 5. november 2012 Faren din har betalt 6500 kr for mat og gave. Hvis dette ikke er bra nok for deg, synes jeg du er utakknemlig. 2
Gjest myr Skrevet 5. november 2012 #20 Skrevet 5. november 2012 Hadde ikke blitt skuffet nei. Han hjalp dere med maten, selv om det bare var halvparten burde du vært godt fornøyd. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå