Gå til innhold

Skittent i bofelleskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i en leilighet som jeg deler med tre andre. Vi har to bad og et lite vaskerom med vaskemaskin og trommel. Samt et kjøkken og stue. Alt på deling. Leiligheten er nydelig. Med fin utsikt og romslige rom og ikke minst perfekt med tanke på at jeg har kort vei til jobben. Vel alt er bra. Bortsett fra at de jeg bor sammen med er sinnykt grisete.

Det har blitt så ille at jeg har sluttet å bruke fellesområdene. Bare vasker gulv når det er min uke og har sa fra meg alt ansvar på kjøkkenet.

Det begynte bra. Det var fint her da jeg flyttet inn. Men etterhvert ble det bare alt for mye å gjøre. De rydder ALDRI. Dvs han ene var flink men da de to andre sluttet ble han også slappere men nå tror jeg han er like lei som meg. Han har snakket om å flytte.

For å gi litt mer konkrete eksempler: søppel på alle flater(yoghurt beger, epleskrotter og bananskall overalt) og det ligger lenge og blir ikke fjernet selv om det lukter. Om ikke jeg tok det.

Skitten oppvask overalt. Så ille at når de fikk besøk måtte besøket flytte gamle kopper og fat for å få plass på et hjørne. Dette lukter også.

Når de rydder, pakker de alt i en søppelsekk og lar den stå på STUA i en liten uke før de tar den med ut.

Det er ekkelt her og jeg har tatt opp disse sakene flere ganger og selv om jeg spørr konkret om de kan rydde/ bære ned søplet sitt. Så blir det ikke gjort samme dag. Få bare den at jada skal gjøre det etter middag og så videre.

Så har vi badene. Han som er rotete ska absolutt bruke samme bad som meg og han som vil flytte. Han rotete er en ganske stor mann og det andre badet har kun badekar og han får ikke til å dusje der. I starten brukte han også doen vår. Men etter at jeg tråkket på noe som så ut som en peanøtt og som tydeligvis var det også, men som hadde vært en tur igjennom kroppen. Sa jeg ifra om at det var greit at han lånte dusjen men helst så at badene var fordelt slik som det opprinnelig var satt opp.

Ja også har den rotete mannen så kraftig kroppslukt at jeg blir kvalm om jeg går nær han. Og skittentøykurven hans lukter så ille at man ikke kan tørke klær på vaskerommet.

Det værste med dette er at dette er voksne mennesker. Den rotete ekle mannen er ca 50 og den rotete kvinnen ca 40. Og vi som er mest ryddige er i midten av 20 årene.

Jeg har begynt å lete etter noe nytt jeg også men leiemarkedet er ganske dødt eller dyrt. Men spørsmålet er hva jeg skal gjøre for å komme meg igjennom tiden til jeg evt finner noe nytt? Evt hva om jeg ikke finner noe nytt før jul:( om jeg blir nødt til å feire jul her blir jeg lei meg!

Skal nevne at jeg nå har kjøpt meg hybelkomfyr som jeg har på kommoden på soverommet sammen med en vannkoker. Men så lenge jeg ikke har mulighet til å ha mat i kjøleskap blir den fort dårlig. Nå når det er blitt kaldere ute har jeg en del mat stående i vinduet.

Ja også for en måned siden adopterte den rotete damen en katt. Den skulle visstnok være husren men siden det er så skittent her har den begynt å gjøre fra seg utenfor kassen.

Uff når jeg har fått skrevet dette ned virker det nesten verre enn før jeg begynte:/ det værste er at jeg nesten synes synd på disse menneskene for jeg vet jo at de sliter med forskjellig. Mannen er nyskilt og kvinnen har noe matproblemer som gjør at hun kaster opp hele tiden(selv om jeg tror hun har bulemi men hun får ikke noe hjelp for det) han yngre er snekker og jobber masse. Men ellers er det ikke mye jeg vet om han.

Huff men nå bør jeg vel sove. Skal opp klokken halv 7 i morgen :P

Godnatt

Anonym poster: e6d56eabd4279c6e096944fc4da17cac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei fy faen. Du kan henge maten i pose ut vinduet forresten.. Har du mulighet for å skaffe deg et lite kjøleskap?

Visst jeg var deg hadde jeg klaget til huseiger.

Anonym poster: b380dff509d34da39b4a79fe6ebd7b62

Skrevet

Herregud, er det mulig av voksne mennesker å oppføre seg sånn?! Jeg ville kalt inn alle til et møte, og sagt at dersom ikke ting bedrer seg MED EN ENESTE GANG, så leier du inn vaskehjelp som de får betale. Makan altså, når man bor sammen med andre MÅ man ta hensyn!

Anonym poster: 3907c28bfc6f46fe9fbedc8c7c8c81d9

Skrevet

Nei fy faen. Du kan henge maten i pose ut vinduet forresten.. Har du mulighet for å skaffe deg et lite kjøleskap?

Visst jeg var deg hadde jeg klaget til huseiger.

Anonym poster: b380dff509d34da39b4a79fe6ebd7b62

Jeg har gjort det flere ganger men jeg tror han er i slekt med dama som bor her. Men jeg har nå forstått hvorfor det er så billig å bo her. Er over 1000 billigere enn alt annet i området pluss at alt er inkl. Og betaler 200 kr/mnd i strøm i vinterhalvåret. Men som andre sier. Jeg skal ut så fort som mulig!

Men hva skal man gjøre da?! Jeg har forsøkt å ta det opp med de på en pen måte og en ikke så pen måte. Jeg kommer ingen vei. De sier at de skal skjerpe seg og rydder litt den dagen men når jeg kommer hjem fra arbeid er det like ille igjen.

Ikke nok med at de har ødelagt for meg hjemme men siden de begge er sykelige overvektige og begge ikke er gode på personlig hygiene har jeg fått en slags forrakt mot veldig overvektige folk. Nå snakker vi med en bmi over 35. !! Jeg har sett så mye jeg virkelig ikke hadde lyst til. :s

Anonym poster: e6d56eabd4279c6e096944fc4da17cac

Skrevet

prøv å sette opp en "kontrakt" der det står at hver person har ansvar for sin uke; ta ut søpla, vaske gulvet, bordene, komfyren og sånne ting. (ha sjekkliste) Og hvis den ikke følges så lei inn en vaskehjelp som noen nevner over her ja, der de som ikke har fulgt kontrakten må betale.

Hvis noen legger fra seg søppel, kjeler og sånn på benken og du vet hvem som har gjort det, så legg det på rommet deres. Hvis de skal rote så får de gjøre det på sitt private rom.

Om jeg har mye å gjøre og det blir mye oppvask etter meg og jeg ikke har tid/ork til å ta oppvasken så setter jeg det heller på rommet mitt til jeg får tatt oppvasken, så slipper jeg å plage de andre. En grei løsning (hvis folk gidder å følge den). Men hvis de aldri klarer å skjerpe seg så får du nå bare leve med det til du finner et nytt sted :/ Noen mennesker er jo helt umulige...

Skrevet

Jeg tror du må gi opp. Det høres ut som en typisk kollektiv for de som bare trenger tak over hodet, som styrer med sitt og som ikke bryr seg om hygiene. Jeg hadde aldri holdt ut, men jeg hadde heller ikke prøvd å endre rutinene, fordi det er ikke noe vits så lenge de alle har en personlig standard som er langt under din. Flytt.

• Liker 2
Gjest tarandus
Skrevet

Hva sier huseier til at huset hans er en slik svinesti?

Skrevet

Jeg ville forsøkt å klage til utleier en gang til og si at han bør komme på besøk å se. Et slikt bilde jeg får etter å ha lest hva du skriver, er et bilde der søppel og møkk tærer fysisk på leiligheten. Jeg tviler på at utleier ønsker at leiligheten får fysiske og varige skader på grunn av at noen av leietakerne ikke er hygieniske og liker at søppel og mugg flyter rundt langs vegger og kroker..

• Liker 3
Skrevet

Hva med å legge alt av deres rot og søppel, inn på deres rom? Da burde de vel ta hintet? Ellers vet jeg jammen ikke hva du kan gjøre.. Æsj :-(

• Liker 1
Skrevet

Dere som mener TS burde leie inn vaskehjelp og sende regningen til skittgrisene, hvordan mener dere dette skulle løses i praksis?

TS har ingen mulighet til å tvinge dem til å betale, så hun risikerer å måtte ta hele regninga selv så lenge det er hun som har bestilt tjenesten fra vaskehjelpen. Jeg ville aldri tatt sjansen på det.

Anonym poster: e7f39b972b9ca1939ac693a1f6cde493

• Liker 1
Skrevet

Dere som mener TS burde leie inn vaskehjelp og sende regningen til skittgrisene, hvordan mener dere dette skulle løses i praksis?

TS har ingen mulighet til å tvinge dem til å betale, så hun risikerer å måtte ta hele regninga selv så lenge det er hun som har bestilt tjenesten fra vaskehjelpen. Jeg ville aldri tatt sjansen på det.

Anonym poster: e7f39b972b9ca1939ac693a1f6cde493

Det eneste jeg kan komme på er hvis skittgrisene skriver under på en fullmakt som gjør at TS kan bestille vaskehjelp i deres navn, og at regningen skal betales av dem.. Kanskje ikke helt det skittgrisene hadde tenkt seg.

Skrevet

Hva er vitsen å betale for kjøkken og stue når man ikke kan bruke det pga svin og man må punge ut fra egen lomme for å kunne eie en liten kjøleskap på ROMMET SITT?

ÆSJH, så forferdelig kjip situasjon!

Hva om dere i 20 årene som er ryddige bestemmer dere sammen for å finne et nytt sted? kan være lettere enn bare en.

Og hva med å ta det opp med de? eventuelt ha ryddeansvarlig hver uke?

Her jeg bor er det så ille at vi MÅ få inspeksjon,og hvis vi ikke rydder truer de med å sende vaskedamer som rydder det for oss, for hvor regning.

Dette blir selvfølgelig helt for jævlig for mange her, fordi de er utvekslingsstudender og har ikke råd til å betale vaskedamer. Så da rydder de.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...