Gå til innhold

Angående foreldrerett og samboer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan fungerer det i praksis hvis en mor får full foreldrerett til barnet men fortsatt bor med far til barnet. Altså kan han ikke bestemme noe over barnet?

En venninne mener hun skal søke om foreldrerett til yngste ungen sin men hun vil ikke flytte fra typen. Jeg skjønner ikke hvordan det vil endre seg i hverdagen deres, må barnet også innrette seg etter det?

Jeg kan ikke noe om dette og derfor spør jeg. Selv om det sikkert er et dumt spørsmål...

Anonym poster: c8f9472f8203b0f112dfb87fdfb3c2de

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor i alle dager skal hun gjøre det? Og hvorfor går han med på det?

Skrevet

Hvordan fungerer det i praksis hvis en mor får full foreldrerett til barnet men fortsatt bor med far til barnet. Altså kan han ikke bestemme noe over barnet?

En venninne mener hun skal søke om foreldrerett til yngste ungen sin men hun vil ikke flytte fra typen. Jeg skjønner ikke hvordan det vil endre seg i hverdagen deres, må barnet også innrette seg etter det?

Jeg kan ikke noe om dette og derfor spør jeg. Selv om det sikkert er et dumt spørsmål...

Anonym poster: c8f9472f8203b0f112dfb87fdfb3c2de

Det var et merkelig utgangspunkt hun hadde. Dette uten å vite noe mer.

Bodde de på samma adresse når barnet ble født har mannen likt foreldreansvar selv om de ikke er gift. Før dette måtte far signere for foreldreansvar om de ikke var gift. Den nye ordningen mener jeg kom i 2008.

Nå er det også rettspraksis at alle menn som er"normale" får foreldreansvar selv om de ikke skulle. Dette når de setter fram krav om det.

Det er å få fradømt foreldreansvaret for en mann. Da må det ligge til grunn dom på noe alvorlig mot barnet.

http://lovdata.no/al...08-007-002.html

Barnelova:

§ 39. Registrering av foreldreansvaret

Avtale eller avgjerd om foreldreansvaret skal meldast til folkeregistermyndigheita. Avtale om foreldreansvar som ikkje er meldt til folkeregistermyndigheita er ikkje gyldig. Dersom farskap eller medmorskap er fastsett og foreldra er folkeregistrerte på same adresse eller erklærer i melding til folkeregistermyndigheita at dei bur saman, skal folkeregistermyndigheita registrera at foreldra har foreldreansvaret saman.

Føyd til med lov 13 juni 1997 nr. 39 (ikr. 1 jan 1998, men slik at endringa ikkje gjeld for avtaler som er inngått før 1 jan 1998), endra med lover 20 juni 2003 nr. 40 (ikr. 1 apr 2004, etter res. 20 juni 2003 nr. 728), endra paragrafnummeret frå § 41 a, 17 juni 2005 nr. 63 (ikr. 1 jan 2006, etter res. 17 juni 2005 nr. 612), 29 juni 2007 nr. 53 (ikr. 1 jan 2008, etter res. 7 des 2007 nr. 1370), 27 juni 2008 nr. 53 (ikr. 1 jan 2009, etter res. 27 juni 2008 nr. 745).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...