Gå til innhold

Eilert Sundts innflytelse på dagens samfunn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har noen innspill å komme med når det gjelder hvilken innflytelse Eilert Sundt har hatt når det gjelder dagens samfunn?

Anonym poster: 33cef26cc41a841a524f171b4005725c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da foreslår jeg at du leser kapittelet i boka di som omhandler ham (hvis det er et), googler litt osv.. Nå vet jeg ikke hvor du studerer, men SV-fakultetet på UiO heter tross alt Eilert Sundts Hus, så du kan jo tenke deg at innflytelsen absolutt er til stede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor finnes det alltid slike som deg i tråder som dette?

For at slike som deg skal forstå at man ikke lærer noen ting ved å la andre gjøre jobben.

Anonym poster: 646d9b2c9ee4b5c6e31664d7e460d218

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da foreslår jeg at du leser kapittelet i boka di som omhandler ham (hvis det er et), googler litt osv.. Nå vet jeg ikke hvor du studerer, men SV-fakultetet på UiO heter tross alt Eilert Sundts Hus, så du kan jo tenke deg at innflytelsen absolutt er til stede :)

VGS i Farsund heter også Eilert Sundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at slike som deg skal forstå at man ikke lærer noen ting ved å la andre gjøre jobben.

Da lurer jeg på hvor du får det fra at jeg lar andre gjøre jobben for meg ved å be om innspill. Eventuelle opplysninger som kommer frem her, kan jeg ta til etterretning i forhold til det jeg allerede vet, og se om det er relevant å finne mer ut av for min oppgave. I tillegg kan det være små, men betydelige ting som jeg kan ha interesse av å grave litt dypere i, som f.eks. hvorfor den vgs. i Farsund og fakulteter på universiteter er kalt opp etter Eilert Sundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eilert Sundt er en relevant person i fag som omhandler befolkningsutvikling/demografi. I fagsammenheng snakker man om noe som kalles : "Eilert Sundts lov". Som sier at antall fødte på et bestemt tidspunkt har sammenheng med antall fødte en tidligere generasjon. Sundt mente at hvis generasjon A fødte små kull ville dette kullet føde små kull som igjen føder små kull osv. Eller omvendt store kull føder store kull. Sundt mente altså at fødselstall var faste og konstante.

Denne teorien ble avvist da demografen Robert Easterlin kom fram at det var omvendt. Små kull føder store kull og omvendt. Problemet med Sundts teori er at han ikke tar i betraktning at en befolkning kan utsettes for store katastrofer, krig, teknologiske fremskritt etc. Som er forklarende faktorer for hvorfor befolkningstall øker og minker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lurer jeg på hvor du får det fra at jeg lar andre gjøre jobben for meg ved å be om innspill. Eventuelle opplysninger som kommer frem her, kan jeg ta til etterretning i forhold til det jeg allerede vet, og se om det er relevant å finne mer ut av for min oppgave. I tillegg kan det være små, men betydelige ting som jeg kan ha interesse av å grave litt dypere i, som f.eks. hvorfor den vgs. i Farsund og fakulteter på universiteter er kalt opp etter Eilert Sundt.

Dette er ting du lett hadde funnet bare du hadde giddet å google.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke sende en mail til Farsund og fakultetet og spørre da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...