Gjest Anonymous Skrevet 2. mars 2004 #1 Skrevet 2. mars 2004 Vil bare si at Mozilla firefox ruuuler. Alle som er så dumme og bruker explorer kan gå og legge seg!
Gjest Anonymous Skrevet 2. mars 2004 #3 Skrevet 2. mars 2004 Si hva du vil, men det er faktisk sant. Sier ikke at man nødvendigvis må ha mozilla firefox, men kanskje se se om et andre alternativer enn en nettleser som ja...bare viser nettsider, og samtidig ikke klarer det uten å irritere vettet av deg med pop-ups, flash og sikkerhetshuller.
Gjest En (helt) annen gjest Skrevet 3. mars 2004 #4 Skrevet 3. mars 2004 Det første innlegget var barnslig, men den som skrev det, har likevel et lite poeng. Det finnes mange nettlesere å velge mellom for tiden. Mozilla, Opera, Netscape Navigator, Internet Explorer (for Windows-brukere) og flere andre. Internet Explorer har fått voldsom utbredelse fordi den følger med Windows, og mange bruker jo Windows. En stund var den også helt på topp mht. funksjoner, hastighet og brukervennlighet. Men nå er situasjonen ganske annerledes. Internet Explorer vel nå den eneste browseren som ikke støtter "tabs" (sjekk en av de andre hvis du lurer på hva det er; du vil antakelig få problemer med å gå tilbake til IE etterpå), den har ingen innebygget PopUp-blokkerer (man bør derfor installere GoogleBar), og ikke minst: Det kommer ingen flere funksjonsoppdateringer til Internet Explorer. Ever. Dette iflg. Microsoft. Det kan selvsagt hende at MS ombestemmer seg, men deres nåværende policy er at IE ikke vil bli utviklet separat fra Windows. Vil man ha ny funksjonalitet i IE, må man kjøpe ny Windows-versjon. Når man i tillegg vet at Internet Explorer og Outlook Express er de ubestridte kongene over sikkerhetsproblemer på browser- og mailklient-fronten, er det kanskje ikke så dumt å undersøke alternativene? (Selv er jeg en kjempefornøyd Netscape 7.1-bruker som nå opplever det nesten som en "tvangstrøye" å måtte bruke Internet Explorer innimellom.)
Gjest Heilsprø (aka Crazee) Skrevet 3. mars 2004 #5 Skrevet 3. mars 2004 Eit par andre poeng: IE er ikkje blitt oppdatert på 2 år, og ein god del har skjedd sidan då. Neste oppdatering kjem med neste utgåve av Windows (Longhorn) i 2006 (er planen - men utsetjingar er vel heller vanleg...) Kor mykje meir vil skje i løpet av 2-3 år? Alternativa til IE har altså meir funksjonalitet, er flinkare på å støtta standardane (MS har sagt rett ut at dei gidd ikkje støtta alt - dei finn heller på sitt eige opplegg) og har færre sikkerhetsproblem. IE har litt utvida funsjonalitet i forhold til dei andre, sidan det er så tett knytta opp til/integrert i operativsystemet. Uheldigvis er ikkje dette bere av det gode: Kor mange her har ikkje oppdaga at startsida har blitt bytta ut? Og/eller at litt irriterande spyware o.l. har blitt innstallert og overtek funksjonar du brukar? Det kan me takka IE for, og bruken av ActiveX og MS sin JVM (java virtual machine) Korleis unngå problem? Den aller enklaste måten er jo å innstallere ein alternativ nettlesar. Sjølv har eg ofte tilrådd Opera, eller Firefox - den siste frå Mozilla. Kan kanskje vera litt uvant til å byrja med, men det er vel verd å setja seg inn i og ikkje gi opp medd ein gong; sikrare, oppdatert, meir funksjonalitet (noko kan du få som ekstraprogram til IE, noko av det kommersielt, og ikkje alt er like bra som det innebygde i konkurrentane) og funksjonar er gjerne lettare tilgjengeleg. meir seinare
Gjest Stadig heilsprø Skrevet 3. mars 2004 #6 Skrevet 3. mars 2004 OK, oppdaga brått kva klokka var, og at eg ikkje burde sitja framfor ein skjerm - men no kan eg prøva å skriva ferdig her Altså, unngå problem. Du kan gjera litt for å unngå problem, sjølv om du (av ein eller annan grunn) skulle vilja bruka IE. Eint ting som kan gjerast, er å laste ned oppdatering til MS Java, eller bytta ut med siste versjon frå Sun. Sun sin versjon inneheld ikkje dei problema MS sin versjon har. (prøv java.sun.com eller www.java.com) Sidan eg ikkje brukar IE sjølv - så sant eg ikkje er tvungen av ein eller annan grunn, så har eg ikkje sett meg noko særleg inn i kva innstillingar som kan gjerast med tanke på å sikre IE/Windows - men sjekk i alle fall om du kan hindra diverse websider (og det er ikkje berre snuskete sider lengre) i å innstallere ting og tang på PC-en din. Sjå på "alternativer for internett -> sikkerhet" der du kan stille nivået; diverse standardinnstillingar eller eigendefinert. Så litt kan altså gjerast - men alternative nettlesarar vil likevel vera tryggare å bruka. Og gjerne meir hyggeleg på grunn av auka funksjonalitet og støtte for nyare teknologi. Meir positivt kan seiast om alternativa, men eg set strek her no, for denne gang.
MunichMachine Skrevet 3. mars 2004 #7 Skrevet 3. mars 2004 Har surfa siden www begynte og sett meg mektig lei på MS sine sikkerhetshull. (Bruker selv RedHat 9.0, Gnome 2.4 X-Windows og har bedre kontroll over "Desktop'n" enn noen Windows-bruker har.) Firefox med sine moduler og andre tillegg (XUL osv) vil være den browseren som vil ta hegmoniet vekk fra IE. Den er mange ganger raskere, den støtter mer eller mindre ALT. Ikke er den så stor heller og fremtiden er sikret via flere typer konsortiums og internet-grupper. Derfor oppfordrer jeg alle til å se på dette produktet, om det passer. Det er kommet egen epostleser også som heter Thunderbird. (Kallenavnene er gamle Nato-kallenavn på sovjetiske jagerfly)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå