Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bestemt meg for å ta et friår etter VGS. Jeg har lyst til å jobbe litt, og forbedre noen fag, for å komme inn på det jeg vil. Men samtidig kunne jeg ha tenkt meg å reise litt. Jeg har utrolig lyst til å lære meg tysk, så jeg tenker at å dra til Tyskland og bo der en stund hadde vært noe? Eller går det an å studere språk her hjemme i Norge, som går over et halvt til ett år, hvor man også kan få studiepoeng i tillegg? Tysk på universitet er vel avansert tysk allerede, så det kan jeg vel glemme. Jeg er ganske basic når det kommer til tysken, og målet på ett år er å bli ordentlig flink. Kanskje ikke perfekt, men sånn at jeg føler meg sikker på at jeg kan bruke tysken og holde avanserte samtaler med folk.

Jeg kunne også ha tenkt meg å reise til steder jeg aldri har besøkt før. Problemet er at jeg ikke har noen å reise med, finnes det kanskje språkskoler noen steder, hvor man kan forbedre f.eks. engelsken sin i USA/Australia? Jeg kunne nemlig også godt ha tenkt meg å forbedre engelsken min.

Jeg ønsker å bruke året mitt på noe så meningsfylt som overhodet mulig. Oppleve litt, samt jobbe opp litt penger og forbedre fag.

Hva ville dere ha gjort, om dere var meg? :) På forhånd takk!

Anonym poster: 6a29cb723c1195097ba3580d892fa43e

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok lappen da jeg hadde friår. :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg tok lappen da jeg hadde friår. :)

Jeg har oppkjøring om få uker, så det trenger jeg nok ikke å tenke på.. :fnise: Men så gøy:) -TS

Anonym poster: 6a29cb723c1195097ba3580d892fa43e

Skrevet

Du kan ta halvårsstudium i tysk på universitet=)

Bygg opp en liten pengebuffer til du blir student. Kjekt å ha reserve for krisesituasjoner.

Oppdag en ny hobby. Kor, maling, kampsport, whatever tickles your fancy.

Reis på besøk til venniner som har flyttet til andre steder for å studere. En flybillett med Ryanair koster ikke mye og du kan sove på gulvet deres.

Skrevet

Ellers så kan du dra på intensivkurs i tysk (i f.eks. Tyskland) gjennom ulike institusjoner. Jeg reiste en gang med EF en hel sommer (intensivkurs og ikke typisk språkreise), og allerede etter 4 uker oppnådde jeg gode resultater og jeg kunne jeg holde samtaler med andre. Antar at et halvt år blir vel så givende.

Det kan riktignok bli kostbart, men hvis man virkelig ønsker å bli god i tysk, vil jeg anbefale dette. Jeg mener at den beste måten å lære seg et språk, er å være i det aktuelle landet og gå på kurs. Du kan jo jobbe deg opp litt penger det første halvåret også.

• Liker 1
Skrevet

Det er så mange muligheter. Jeg for min del gikk på folkehøgskole, og trivdes veldig godt. Mange folkehøgskoler/linjer reiser mye, så hvis reising er et ønske er det absolutt verdt en titt.

Skrevet (endret)

Det som er viktig å tenke på med tysken, er at hvis du tar det som fag på universitet havner du i sekundærkvoten når du søker studier senere (men det gjør du kanskje uansett hvis du tar opp igjen fag etter videregående er ferdig? :klo:) Hvis jeg hadde vært deg tror jeg at jeg hadde reist til Tyskland for å lære tysk, kanskje prøve å ta kontakt med en skole som igjen kan sette deg i kontakt med noen familier som kan være interesserte som verter, eventuelt reise som au pair? Vet ikke hvor lett det er i og med du reiser på egenhånd, men verdt et forsøk :)

Ellers ville jeg reist dit det falt meg inn, og jobbet første halvår for å tjene meg opp nok penger og ha noe å se fram til, framfor å reise først for så å jobbe.

Lykke til og kos deg! :mrgreen:

edit: skrivefeil

Endret av Harlequin
Skrevet

Det som er viktig å tenke på med tysken, er at hvis du tar det som fag på universitet havner du i sekundærkvoten når du søker studier senere (men det gjør du kanskje uansett hvis du tar opp igjen fag etter videregående er ferdig? :klo:) Hvis jeg hadde vært deg tror jeg at jeg hadde reist til Tyskland for å lære tysk, kanskje prøve å ta kontakt med en skole som igjen kan sette deg i kontakt med noen familier som kan være interesserte som verter, eventuelt reise som au pair? Vet ikke hvor lett det er i og med du reiser på egenhånd, men verdt et forsøk :)

Ellers ville jeg reist dit det falt meg inn, og jobbet første halvår for å tjene meg opp nok penger og ha noe å se fram til, framfor å reise først for så å jobbe.

Lykke til og kos deg! :mrgreen:

edit: skrivefeil

Man søker i begge kvoter til og med det året man fyller 21 år. Hvis man tar opp igjen fag, avlegger førstegangstjeneste eller studerer ved et universitet/høyskole søker man deretter i den ordinære kvoten (med de ekstra poengene og de forbedrede karakterene), men man søker også med det vitnemålet man fikk etter endt vgs. i førstegangskvoten :)

• Liker 2
Skrevet

Man søker i begge kvoter til og med det året man fyller 21 år. Hvis man tar opp igjen fag, avlegger førstegangstjeneste eller studerer ved et universitet/høyskole søker man deretter i den ordinære kvoten (med de ekstra poengene og de forbedrede karakterene), men man søker også med det vitnemålet man fikk etter endt vgs. i førstegangskvoten :)

Da var det oppklart i alle fall! Bra noen har litt oversikt :mrgreen:

Gjest Wanderlust
Skrevet

Er ikke noe problem å reise alene! Meld deg på aktiviteter i landet du reiser til og du blir kjent med mange :) Kilroy er helt supre på å arrangere slike turer, uansett om den er liten eller stor. De har mange aktiviteter og forslag til reiser på nettsidene sine.

Skrevet

Jeg hadde tenkt å bo i Frankrike i ett år etter vgs å lære meg flytende fransk, lære om fransk kultur, og egentlig bare nyte livet. Sånn ble det imidlertid ikke av diverse årsaker. Startet å studere rett etter vgs, men merker at jeg godt kunne ventet og hatt ett "friår".

Jeg syns du skal ta deg det friåret, og gjøre akkurat det som frister mest! Det er once in a lifetime det er snakk om.

Skrevet

Jeg er i mitt friår nå :) Jeg jobber for tiden, men planen er å reise etter hvert!

Synes det er lurt med et år fri; man får reist litt fra seg, spart opp litt penger, og man får funnet ut av hva man vil studere senere (det trenger i alle fall jeg!).

Du må gjøre det du har mest lyst til :) Vil du bo i Tyskland å lære deg tysk, så gjør det!

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde flere friår før jeg startet med studiene. ;) Gikk på folkehøgskole, tok førstegangstjeneste, backpacket gjennom mange land, tok yogakurs, tok opp fag og tok språkkurs, og jobbet og sparte opp penger.

En mulighet er jo å sjekke forskjellige organisasjoner som sender ungdom til Afrika, det er jo noen få tysktalende land der også om du vil reise lenger enn til Tyskland. :)

Anonym poster: 465f3de80435f9b44b803e0ac0cc6895

Skrevet (endret)

Jeg har lært to språk både ved språkkurs og universitetsstudier. Universitetsstudier anbefales kun etter at du har lært språket godt. Ikke fordi det er så vanskelig, men fordi det er utrolig lite intensivt. Da jeg lærte tysk i Tyskland hadde jeg undervisning hver eneste dag samt heftige hjemmelekser, frivillig avis- og boklesing ved siden av, samtaler med de tyske folkene jeg bodde sammen med/studiekamerater og generelt kronisk eksponering for språket.

Da jeg studerte fransk på UiO hadde jeg 3 x 2 timer i uken nesten uten hjemmearbeid. Jeg hadde selv et høyt nivå av fransk før jeg begynte, og hadde andre ting å styre med, men jeg ville altså aldri gjort det kun for å lære språket. Man går jo hjem og er med sine vanlige venner og jobb, alt på norsk.

Så mitt tips er altså å jobbe et halvt år for å tjene penger, så bo et halvt år i Tyskland.

Endret av Glynis
  • Liker 1
Skrevet

Språkskole i Tyskland?

Du får bare sette deg ned å tenke over hva du har mest lyst til.

Har du lyst til å reise litt rundt så kan du søke på nettet etter sider hvor man finner folk man kan reise med.

Du kan for eks være au pair. Hvis du er det i Tyskland skal man vel også få språkkurs mener jeg.

Ellers har kilroy reiser man kan melde seg på.

Skrevet

Jeg ville tatt et intensiv-kurs i Tyskland i en måneds tid, som jeg så at noen her nevnte. Etter det ville jeg reist til et u-land og jobbet frivillig (noe som ser bra ut på CV og som jeg alltid har hatt lyst til å gjøre) :)

Skrevet

Jeg ville tatt et intensiv-kurs i Tyskland i en måneds tid, som jeg så at noen her nevnte. Etter det ville jeg reist til et u-land og jobbet frivillig (noe som ser bra ut på CV og som jeg alltid har hatt lyst til å gjøre) :)

1. Man sier ikke u-land lenger. Særlig ikke når man kommer som norsk 18-åring og skal redde hele Afrika på egenhånd.

2. Det ser slettes ikke bra ut å gjøre det bare for å gjøre det - særlig når man ikke har utdannelse eller kunnskaper som land i sør faktisk trenger. Det ser derimot svært bra ut hvis du er sykepleier eller jordmor og tar deg en tur. TS kan bruke tiden sin mye bedre enn dette, for å faktisk øke kunnskaper om verden samt språk.

Anonym poster: a78091608823815d5b89fbecb256f0f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...