AnonymBruker Skrevet 4. november 2012 #1 Skrevet 4. november 2012 Det skal sies at jeg nesten utelukkende løper intervaller. Da løper jeg så fort jeg har kapasitet til i 1 min, tar pause 1 min osv. Noen ganger må jeg ta 2 min pause, da jeg øker farten etter hvert. På slutten av minuttet jeg løper, er det akkurat så jeg ikke klarer mer. En sjelden gang tar jeg meg en "lang joggetur" på tredemøllen. Jeg hater egentlig å jogge lenge, synes det er kjedelig i forhold til intervaller, og føler heller aldri jeg blir i bedre form. Jeg er superrask, og har alltid vært det. Har derimot aldri trent for det, har veldig gode gener. Dessverre vet jeg ikke hvordan jeg skal få god UTHOLDENHET. Min "drøm" er å kunne jogge 60 min i strekk, eller klare 10 km på 60 min. Vet om mange som løper 10 km på 45 min, og da forstår jeg INGENTING. Jeg ville ha brukt 1 time og 15 min, minst... Jeg klarer ikke å jogge langt sammenhengende i det hele tatt, og det plager meg. Så: har dere noen tips til hvordan jeg kan forbedre formen min? Har sjekket Løplabbets treningsprogrammer, kan dette være noe å følge? Eller finnes det noe som er ennå mer effektivt? På forhånd takk! Anonym poster: f64aeb3ed887647ff24fe1ffcadbb723
Gjest Naria Skrevet 4. november 2012 #2 Skrevet 4. november 2012 (endret) Det er ikke alle som kan trene seg opp til bedre kondis. Link Endret 4. november 2012 av Naria
Tullepia Skrevet 4. november 2012 #3 Skrevet 4. november 2012 Det skal sies at jeg nesten utelukkende løper intervaller. Da løper jeg så fort jeg har kapasitet til i 1 min, tar pause 1 min osv. Noen ganger må jeg ta 2 min pause, da jeg øker farten etter hvert. På slutten av minuttet jeg løper, er det akkurat så jeg ikke klarer mer. En sjelden gang tar jeg meg en "lang joggetur" på tredemøllen. Jeg hater egentlig å jogge lenge, synes det er kjedelig i forhold til intervaller, og føler heller aldri jeg blir i bedre form. Jeg er superrask, og har alltid vært det. Har derimot aldri trent for det, har veldig gode gener. Dessverre vet jeg ikke hvordan jeg skal få god UTHOLDENHET. Min "drøm" er å kunne jogge 60 min i strekk, eller klare 10 km på 60 min. Vet om mange som løper 10 km på 45 min, og da forstår jeg INGENTING. Jeg ville ha brukt 1 time og 15 min, minst... Jeg klarer ikke å jogge langt sammenhengende i det hele tatt, og det plager meg. Så: har dere noen tips til hvordan jeg kan forbedre formen min? Har sjekket Løplabbets treningsprogrammer, kan dette være noe å følge? Eller finnes det noe som er ennå mer effektivt? På forhånd takk! Anonym poster: f64aeb3ed887647ff24fe1ffcadbb723 Det meste sitter nok i hodet ditt, ikke i kroppen din rent fysiologisk. Du sier det selv: Dette er "kjedelig", du "klarer ikke", du blir "aldri" i bedre form. Når du ser slik på det, er det jammen ikke rart det ikke går! Det er bra du løper intervaller, og dette har faktisk påvirkning på kroppen din og utholdenheten din. Jeg vil anta at du har fått bedre kondis av å løpe intervaller - dvs at du har klart å øke farten siden du startet med treningen. Men det er klart at musklene dine må trenes til å holde ut med ensformig arbeid over lengre tid. Tjue minutters intervall hvor du løper ett minutt og går ett minutt ti ganger hver bygger ikke akkurat musklene til å klare langvarige økter. Sånn er det bare. Men kondis har du helt sikkert. Så svaret er at du må bare bite i deg det ubehagelige og trene deg opp. Øk intervallene til 4 minutters løping og to minutters hvile - fire ganger hver. En gang i uka tar du en rolig joggetur på 45-60min, løp så sakte at du holder lenge. Må du ha en liten pause underveis, så ta det, men gjør det til et mål å la være. Med tid og stunder vil du klare det. Du må tåle at det er ubehagelig og kjedelig, men jeg er sikker på at du klarer det. 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2012 #4 Skrevet 4. november 2012 Det meste sitter nok i hodet ditt, ikke i kroppen din rent fysiologisk. Du sier det selv: Dette er "kjedelig", du "klarer ikke", du blir "aldri" i bedre form. Når du ser slik på det, er det jammen ikke rart det ikke går! Det er bra du løper intervaller, og dette har faktisk påvirkning på kroppen din og utholdenheten din. Jeg vil anta at du har fått bedre kondis av å løpe intervaller - dvs at du har klart å øke farten siden du startet med treningen. Men det er klart at musklene dine må trenes til å holde ut med ensformig arbeid over lengre tid. Tjue minutters intervall hvor du løper ett minutt og går ett minutt ti ganger hver bygger ikke akkurat musklene til å klare langvarige økter. Sånn er det bare. Men kondis har du helt sikkert. Så svaret er at du må bare bite i deg det ubehagelige og trene deg opp. Øk intervallene til 4 minutters løping og to minutters hvile - fire ganger hver. En gang i uka tar du en rolig joggetur på 45-60min, løp så sakte at du holder lenge. Må du ha en liten pause underveis, så ta det, men gjør det til et mål å la være. Med tid og stunder vil du klare det. Du må tåle at det er ubehagelig og kjedelig, men jeg er sikker på at du klarer det. Det skal jeg absolutt prøve i månedene fremover! Spennende utfordring. Jeg har nok trent altfor ensidig, ja. Dette noteres! Igjen takk -TS Anonym poster: f64aeb3ed887647ff24fe1ffcadbb723
AnonymBruker Skrevet 4. november 2012 #5 Skrevet 4. november 2012 Det er ikke alle som kan trene seg opp til bedre kondis. Link Jeg vil helst tro at det ikke er tilfellet.. Jeg er jo absolutt i bedre form nå enn før jeg startet, men problemet er vel at jeg har stagnert litt/det går veldig sakte. Men problemet er nok at jeg trener altfor ensformig. -TS Anonym poster: f64aeb3ed887647ff24fe1ffcadbb723
Wiggins Skrevet 4. november 2012 #6 Skrevet 4. november 2012 Det at du sjelden løper langt i jevnt tempo gjør at du aldri blir vant til det. Av diverse grunner har intervalltrening framfor langkjøring blitt "fasiten" blant mange. Det er veldig synd, for det er mye man oppnår med langkjøring som man ikke oppnår med intervalltrening. Å kjøre langt og rolig er å bygge en grunnmur som man kan toppe med intervalltrening. Å bare kjøre intervalltrening gir for de fleste en bedring i kondisjonen, men man vil stabilisere seg på et lavere nivå enn om man hadde mye langkjøring som grunnlag. Å forbedre kondisjonen handler hovedsakelig om to ting. Det ene er å bedre hjertets slagvolum, altså hvor mye blod som pumpes ut for hvert hjerteslag. Det gjøres både over og under syreterskel, men i større grad over syreterskel, slik man er i intervalltrening. Det andre er å bygge ut de små kapilærene som sørger for oksygentransport til muskulaturen. Det gjøres hovedsakelig under syreterskel. Det tar mange år med trening å bygge ut disse optimalt. Muskelfibre deles inn i to grupper; seige og utholdende, og raske og eksplosive. Hvor mange prosent man har av hver er genetisk bestemt og kan ikke endres med trening. Alle kan bli bedre til begge deler, men ingen kan bli veldig gode til begge deler. Det virker som om du har mye av raske og eksplosiv muskulatur. I tillegg er det omtrent 10% av befolkningen som har en kromosomfeil som gjør at de ikke kan forbedre O2-opptaket. Om du tilhører denne er ikke godt å si, men hvis du trener mye langkjøring uten å oppnå noen forbedring kan det kanskje se slik ut. Det har uansett store helsefordeler å trene, både langkjøring og intervall, så du må for all del ikke slutte å trene.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2012 #7 Skrevet 5. november 2012 Enig med Wiggins. Du løper ikke sakte nok! Prøv å løpe så sakte at du nesten må gå. Flaut sakte! Og så øker du lengden etter hvert. En kombinasjon av rolige turer, tempoturer og intervall er best. De fleste kjører for mange harde økter og ikke nok skikkelig rolige økter. Har lest noen gode artikler jeg gjerne skulle delt, men får det ikke til fra mobil. 10% kan ikke øke kondisjonen? Høres underlig ut... Jeg har aldri hørt om det før og tviler på at de 10% bare er folk som aldri prøver. En av ti er MANGE! Anonym poster: ac71f0952cecd6357dce4c6e108c83bb 1
Gjest Tigress Skrevet 5. november 2012 #8 Skrevet 5. november 2012 Legg inn eit par langturar også, i roleg tempo - du må øve på å springe langt for å bli betre på det. Og intervallar: kor ofte køyrer du intervalløkter? Det er ikkje noko poeng i å køyre desse for ofte dersom du faktisk gjer det skikkeleg, for då treng du restitsjon. Roleg langtur kan du likevel leggje inn på ein restitusjonsdag, men då må det gå roleg. Du kan og bør også endre på intervallane dine - om ikkje for anna så mest for å utfordre hovudet ditt litt. Endre til to minutt med eitt minutts pause, og køyr det i fire-fem veker, så endrar du att. Tenk at samla innsats kan bli litt større for kvar endring. Det har i alle fall funka fint for meg, og eg er ikkje av dei som er så snøggtrente.
Gjest *Maja* Skrevet 5. november 2012 #9 Skrevet 5. november 2012 (endret) Jeg tipper at du starter i alt for raskt tempo da du er vant med å sprinte. Var en annen sprinter her som gjorde samme feilen. I sekundet hun senket tempoet så ble det lettere å løpe lengre distanser. Men å løpe en mil tar tid. Start med tempo 8 km/t og se hvor langt du kommer. Når du har fastsatt hvor lenge du klarer å jogge sammenhengende så har du et utgangspunkt å gå ut i fra. Etterhvert som joggeformen blir sterkere så kan du tenke på å øke lengde og fart. Det er to forskjellige typer kondiser: den seige utholdende og den eksplosive. Begge deler må trenes opp Selv om jeg løper flere mil i uka og har løpt halvmaraton og er i god form, så tar f.eks. 5 runder med boksing på puter knekken på meg. Da kjører jeg 3 intense minutter om gangen med flere 100 slag, liten pause og på an igjen. Når de totale 20 minuttene er over så er jeg gjennomvåt av svette og peser som en gammel ku. Som med alt annet så vet jeg at om jeg vedlikeholder boksing et par ganger i uka så vil den eksplosive formen min komme seg etterhvert. Tålmodighet er nøkkelen. Endret 5. november 2012 av *Maja*
Gjest Tigress Skrevet 5. november 2012 #10 Skrevet 5. november 2012 Det finst dessutan masse gode treningsprogram som tek sikte på å få folk i stand til å springe ei mil, søk til dømes på "Couch to 10k" eller noko slikt.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2012 #11 Skrevet 5. november 2012 Litt av cluet med intervalltrening er at pulsen må være høy over litt tid. Du løper antageligvis for korte intervaller i forhold til hvor lange pauser du har. De fleste intervallprogrammet baserer seg på kortere hvileperiode enn arbeidsperiode. Du har f.eks 4x4, som er 4 minutters drag, 3 minutters pause. Eller Tabata, som er 20 sek drag, 10 sek pause. 4x4 er det programmet som har vist best resultater. Anonym poster: 7543be7124992b3ff5ad568a5482d199
AnonymBruker Skrevet 5. november 2012 #12 Skrevet 5. november 2012 10% kan ikke øke kondisjonen? Høres underlig ut... Jeg har aldri hørt om det før og tviler på at de 10% bare er folk som aldri prøver. En av ti er MANGE! Anonym poster: ac71f0952cecd6357dce4c6e108c83bb http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.8083007 Les og lær! Anonym poster: 30c0f4e3217f840d8978f948db47c844
Kriz Skrevet 5. november 2012 #13 Skrevet 5. november 2012 Det at du sjelden løper langt i jevnt tempo gjør at du aldri blir vant til det. Av diverse grunner har intervalltrening framfor langkjøring blitt "fasiten" blant mange. Det er veldig synd, for det er mye man oppnår med langkjøring som man ikke oppnår med intervalltrening. Å kjøre langt og rolig er å bygge en grunnmur som man kan toppe med intervalltrening. Å bare kjøre intervalltrening gir for de fleste en bedring i kondisjonen, men man vil stabilisere seg på et lavere nivå enn om man hadde mye langkjøring som grunnlag. Å forbedre kondisjonen handler hovedsakelig om to ting. Det ene er å bedre hjertets slagvolum, altså hvor mye blod som pumpes ut for hvert hjerteslag. Det gjøres både over og under syreterskel, men i større grad over syreterskel, slik man er i intervalltrening. Det andre er å bygge ut de små kapilærene som sørger for oksygentransport til muskulaturen. Det gjøres hovedsakelig under syreterskel. Det tar mange år med trening å bygge ut disse optimalt. Muskelfibre deles inn i to grupper; seige og utholdende, og raske og eksplosive. Hvor mange prosent man har av hver er genetisk bestemt og kan ikke endres med trening. Alle kan bli bedre til begge deler, men ingen kan bli veldig gode til begge deler. Det virker som om du har mye av raske og eksplosiv muskulatur. I tillegg er det omtrent 10% av befolkningen som har en kromosomfeil som gjør at de ikke kan forbedre O2-opptaket. Om du tilhører denne er ikke godt å si, men hvis du trener mye langkjøring uten å oppnå noen forbedring kan det kanskje se slik ut. Det har uansett store helsefordeler å trene, både langkjøring og intervall, så du må for all del ikke slutte å trene. Helt enig. Å begynne med intervaller er som å begynne å bygge huset uten grunnmur. Greit noen syns lanhkjøring er kjedelig, men noen gang må man gjøre de kjedlige tingene eller man kan forandre på innstillingen og event. gjøre langkjøringen gøyere med litt variasjon på farten og lengden, fartslek kan være en type.
Collan Skrevet 5. november 2012 #14 Skrevet 5. november 2012 10% kan ikke øke kondisjonen? Høres underlig ut... Jeg har aldri hørt om det før og tviler på at de 10% bare er folk som aldri prøver. En av ti er MANGE! Anonym poster: ac71f0952cecd6357dce4c6e108c83bb Jeg huska feil, det faktisk mellom 10 og 20%, se: http://tv.nrk.no/serie/schrodingers-katt1/dmpv73001512/19-04-2012#t=7m57s Det er gener i kromosom 6 som i stor grad styrer kondisjonen. Men som sagt, selv om man tilhører gruppa som ikke klarer å øke O2-opptaket er det allikevel store fordeler man kan oppnå med trening.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2012 #15 Skrevet 6. november 2012 Jeg huska feil, det faktisk mellom 10 og 20%, se: http://tv.nrk.no/serie/schrodingers-katt1/dmpv73001512/19-04-2012#t=7m57s Det er gener i kromosom 6 som i stor grad styrer kondisjonen. Men som sagt, selv om man tilhører gruppa som ikke klarer å øke O2-opptaket er det allikevel store fordeler man kan oppnå med trening. Takk for intr link! Litt betryggende at intervjuobjektet likevel løper halvmaraton da. Det er jo et stykke dit fir de fleste! Hvordan han kom seg dit sier reportasjen ingenting om. Anonym poster: ac71f0952cecd6357dce4c6e108c83bb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå