AnonymBruker Skrevet 4. november 2012 #1 Del Skrevet 4. november 2012 Jeg er nyutdannet lærer ansatt i ungdomsskolen. Jeg synes det er vanskelig å holde orden i papirene, huske viktige ting, ja, holde oversikt generelt. Jeg har foreløpig ikke kontaktlæreransvar, men det blir jo isåfall enda en bit som må organiseres. Dere som er lærere, eller dere andre som har mye stoff og info tilknyttet mange ulike områder, hvordan holder dere orden? Noen tips? Og litt på siden: Jeg skal snart begynne å rette norsk-tentamener. Før jeg begynner å spørre kollegene mine; finnes det noen konkrete retningslinjer for hvordan en skal vurdere såpass omfattende elevarbeid? Anonym poster: d1bdc12df2607d5bc7ba9d71af74ab3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenStrøken Skrevet 4. november 2012 #2 Del Skrevet 4. november 2012 (endret) Årsplanene er gode å ha, hvis du har lagt godt arbeid i dem. Ellers kan det være lurt å kjøpe en lærerplanlegger med god plass for hver dag i uka! Og gjør deg en vane med å lage ting på data, med et ordentlig mappesystem for å ta vare på ting. Når det gjelder tentamen, kan det være en god ide å gå inn på udir og finne gamle eksamensoppgaver. Tilpass dem gjerne litt, og bestem deg på forhånd for hva du vil legge vekt på i rettingen! Lag vurderingskriterier spom elevene får FØR de gjennomfører tentamen. Det hjelper dem, og ikke minst deg selv, når du skal rette! Endret 4. november 2012 av FrøkenStrøken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Porcelain Skrevet 5. november 2012 #3 Del Skrevet 5. november 2012 Jeg har en haug med fine fargerike permer, der systemet ikke er all verden - men jeg har iallfall sortert papirene, og kan finne igjen ting ganske lett. Har en perm per klasse + en perm per fag, så det blir noe dobbeltføring. Bruker også en del tid på mappesystem på dataen, skriver ned plan for alle timer i et eget dokument f.eks. Skal når jeg får tid (kanskje i juleferien) organisere ferdig en onenote-blokk som jeg begynte på i sommer, der jeg skal legge inn en del tekster + opplegg for de ulike kompetansemålene. Lærerkalender er også greit, selv om jeg ikke er så flink til å bruke den. Skriv opp ting du må gjøre og når du må gjøre de, og kryss av når det er gjort. Det første året som lærer er litt sånn, forresten. Man føler at man aldri har oversikt, at det alltid dukker opp ting man helst skulle gjort i går osv. Når det gjelder norsktentamener har jeg blitt glad i vurderingsskjemaer (underviser i norsk på vgs). I mitt første år som lærer brukte jeg det til muntlige vurderinger, nå har jeg også begynt å utvikle det til skriftlige vurderinger. Er ikke flink nok til å lage de helt ferdige slik at elevene kan få se de før de skal skrive enda, bruker å få plotta inn de siste punktene når jeg leser gjennom elevenes besvarelser. Satser på at jeg kan gjenbruke litt etterhvert, sånn at det blir lettere å få det ut før Ellers er jeg usikker på hva du mener med omfattende elevarbeid, er tentamen mer enn en skrivedag hos dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå