Gå til innhold

Hvorfor legger jeg på meg? Trener mer enn noensinne.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid vært noenlunde slank, pluss-minus etpar kilo nå og da, men i sommer begynte jeg å legge på meg,spesielt rundt midjen. Så jeg begynte å trene, noe jeg faktisk aldri har gjort/trengt før. Har hatt høyt aktivitetsnivå i forb med jobben. Har ikke trent regelmessig før i august. Trener nå tre til fire ganger i uken, løper og går 3 minst kilometer hver gang (tredemølle), fem minutter på ro-maskinen, litt styrke og tøy og bøy og yoga.

Jeg spiser tre knekkebrød med kjøttpålegg til frokost, pluss te og melk, salat med kjøtt eller fisk til lunsj, liten middagsporsjon (feks 2 kjøttkaker, 1 potet og grønnsaker) og litt yoghurt og frukt til kvelds eller knekkebrød.

Men likevel blir jeg bare tykkere rundt midjen og hoftene. Hva i all verden kommer det av? Hadde jeg trent like mye før, hadde jeg vært radmager. Hva gjør jeg feil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du vært hos legen og sjekket stoffskiftet ditt?

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hvis du går opp i vekt, til tross for likt eller høyere aktivitetsnivå i kombinasjon med likt eller lavere inntak av kalorier i forhold til tidligere, bør du kanskje få sjekket stoffskiftet ditt?

Edit: Kisskissbangbang kom meg i forkjøpet ;)

Endret av Marsipan
Skrevet

Kan stoffskiftefeil dukke opp så fort? Kan det ha forbindelse med at jeg har fjernet hormonspiralen?

Skrevet

Er du sikker på at du ikke underrapporterer inntak?

Trening stimulerer for de aller fleste sult og økt inntak. Med riktig kosthold vil kroppen tilstrebe å spise like mye som den bruker over tid.

Stoffskifteproblemer er sjeldent, men om du mistenker det kan jo du alltids spørre legen din. Du sier ingenting om alder, men det er svært vanlig at man legger på seg jo eldre en blir. Litt har med at man blir mer passiv, men når man kommer opp i overgangsalderen for kvinner så synker insulinsensitiveten og man blir lettere disponert for overvekt og det som følger med.

Skrevet

Ja jeg er sikker på at jeg ikke underrapporterer inntak av mat, tvert om. Noen ganger spiser jeg ikke middag med kjøtt eller fisk, bare en hjemmelaga grønnsaksuppe (ca to ganger i uka) og noen ganger skipper jeg kveldsmaten, spiser kanskje 1 frukt. Det hender jeg glemmer av å spise for jeg kjenner ikke sultfølelse, blir bare skjelven og irritabel når det er tid for mat. Har aldri vært glad i mat og var syltynn inntil jeg fikk barn. Jeg spiser mindre nå enn for ett år siden.

Har tenkt på det med alderen, er godt over 40, derfor har jeg begynt å trene regelmessig. Men skal det begynne så plutselig? Jeg har alltid vært frisk og rask og er bare hos legen hvert 3. år ca. Skal dit snart igjen, og må vel høre med ham hva dette kommer av. Tenkte om det var noen her på KG som hadde samme erfaring som meg.

Skrevet

Prøv rockering som er 1kg :)

Anonym poster: b29b08d8bd609dd0f9fd1dc470a72e63

Skrevet

Henger meg på testing av stoffskiftet!

Kan også være at du roter med kaloriene, så en ide kan være å føre mat-dagbok:) Alt som går inn og ut og når:) Mange oppdager de spiser for mye, men mange oppdager de spiser for lite også. Før gjerne en treningsdagbok også:)

Gjest Tidssone
Skrevet

Jeg har alltid vært noenlunde slank, pluss-minus etpar kilo nå og da, men i sommer begynte jeg å legge på meg,spesielt rundt midjen. Så jeg begynte å trene, noe jeg faktisk aldri har gjort/trengt før. Har hatt høyt aktivitetsnivå i forb med jobben. Har ikke trent regelmessig før i august. Trener nå tre til fire ganger i uken, løper og går 3 minst kilometer hver gang (tredemølle), fem minutter på ro-maskinen, litt styrke og tøy og bøy og yoga.

Jeg spiser tre knekkebrød med kjøttpålegg til frokost, pluss te og melk, salat med kjøtt eller fisk til lunsj, liten middagsporsjon (feks 2 kjøttkaker, 1 potet og grønnsaker) og litt yoghurt og frukt til kvelds eller knekkebrød.

Men likevel blir jeg bare tykkere rundt midjen og hoftene. Hva i all verden kommer det av? Hadde jeg trent like mye før, hadde jeg vært radmager. Hva gjør jeg feil?

Du svir ikke mange kalorier ved å trene på den måten du gjør. Tre km er ikke langt og jeg antar du ikke kjører på med 40 kilo på knebøy?

Yoga er heller ikke særlig krevende kalorimessig.

Men helt ærlig. Jeg hadde sultet ihjel dersom jeg hadde spist så lite som deg. Tre knekkebrød med pålegg er ca 110, salat, rent kjøtt og fisk har lavt kalorinnhold, sikkert max 700 på lunsj og middag? Grovt beregnet får du i deg muligens tusen kalorier pr dag.

Skrevet

Du svir ikke mange kalorier ved å trene på den måten du gjør. Tre km er ikke langt og jeg antar du ikke kjører på med 40 kilo på knebøy?

Yoga er heller ikke særlig krevende kalorimessig.

Men helt ærlig. Jeg hadde sultet ihjel dersom jeg hadde spist så lite som deg. Tre knekkebrød med pålegg er ca 110, salat, rent kjøtt og fisk har lavt kalorinnhold, sikkert max 700 på lunsj og middag? Grovt beregnet får du i deg muligens tusen kalorier pr dag.

Nei, det har ikke vært meningen å kverke meg sjøl i treningsstudio. Jeg har aldri vært en fan av trening, har bestandig holdt meg i god form på andre vis med fjellturer, dans, gå-så-fort-jeg-klarer til jobben og har aldri vært tykk. Det har vært nok til å holde meg slank. Jeg gjør det samme nå som før i tillegg til å trene tre-fire ganger i uka og har redusert matinntaket til det halve omtrent. Derfor er det ganske merkelig at jeg plutselig legger på meg. Som sagt, hadde jeg for ett år siden holdt på som jeg gjør nå, hadde jeg vært skjelett. Da forsvant kiloene bare jeg vasket rundt til jul. Men jeg antar at jeg må få testen stoffskiftet. Ja jeg vet jeg spiser lite, har aldri trengt mye mat.

Skrevet

Prøv rockering som er 1kg :)

Anonym poster: b29b08d8bd609dd0f9fd1dc470a72e63

JA, det har jeg faktisk tenkt på, men glemt av! Takk for at du minnet meg på om det. Juuhuu, ser for meg at sylfidemidjen min innen rekkevidde igjen. Hvor får man kjøpt sånn rockering og hva koster den? Er det noe merke du anbefaler?

Skrevet

Nå sier du ikke så mye om hvor lenge/med hvilken motstand du trener styrke, så det er vanskelig å si noe helt konkret. Men om du gjør det på et visst nivå, er du sikker på at det du har lagt på deg er fett eller underliggende muskler? Muskler veier mer enn fett, og det er flere som opplever at de rent vektmessig går opp når de har trent styrke en stund, samt at underliggende muskler på lår, mage, rumpe osv. begynner og utvikler seg, og at man dermed ser litt "større" ut etter en stund. Men som sagt, litt vanskelig å si hva du legger i "litt styrke og tøy og bøy" ;). Hvilke styrkeøvelser gjør du, og hvor hardt trener du?

Skrevet

Har det noe å si hvor mye jeg trener nøyaktig og hvordan? Poenget er at jeg legger på meg rundt midtpartiet, til tross for at jeg har økt aktivitetsnivået, begynt å trene (noe jeg aldri har trengt/gjort før) og redusert matinntaket. Jeg har ikke badevekt i huset og ikke skal jeg ha det heller, så jeg aner ikke om jeg har gått opp eller ned i vekt, legger bare merke til at buksene blir ubehagelig stramme rundt midjen, at magen velter som en muffins over bukselinningen og en valk vokser fram i sidene. Og det er bare "løs deig", ikke fast i det hele tatt. Men dersom det viser seg at det ikke er noe feil med stoffskiftet mitt eller annen årsak, så må jeg begynne å trimme mere og hardere.

Skrevet

Dette er vel kanskje helt fy, fy å si, men har du tenkt på at kroppen rett og slett kanskje bare har begynt å forandre seg fordi du begynner å blir eldre?

• Liker 1
Skrevet

Dette er vel kanskje helt fy, fy å si, men har du tenkt på at kroppen rett og slett kanskje bare har begynt å forandre seg fordi du begynner å blir eldre?

Ja det har jeg tenkt på og liker ikke tanken! Har alltid hatt tro på at hvis man spiser mindre og sunnere, og øker aktivitetsnivået, så vil man slanke seg. Men det er kanskje en aldersgrense på slanking?

Både min mor og far var slanke mennesker, selv på sine eldre dager.

Skrevet

Ja det har jeg tenkt på og liker ikke tanken! Har alltid hatt tro på at hvis man spiser mindre og sunnere, og øker aktivitetsnivået, så vil man slanke seg. Men det er kanskje en aldersgrense på slanking?

Haha, det kan jeg godt forstå. Vet ikke helt hva annet du kan gjøre enn å trene enda mer. Det virker ikke som du bør spise mindre i hvertfall.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har selv passert 40 og merket at ting legger seg rundt midjen ........

Mulig du bør sjekke stoffskiftet - men du bør vel også finne ut dagsbehovet ditt og så beregne hvor mye du får i deg på en dag. Du skal jo ikke spise for lite heller.

Så bør du trene sånn at du blir skikkelig sliten når du ikke trener mer enn du gjør.

Jeg har god erfaring med basis styrkeøvelser som markløft og knebøy - da får man trent kjernemuskulatur. Du burde prøve pilates også i tillegg til yoga.

Trener du på et senter kan det være en ide å prøve noen PT-timer. Hvis du finner en som har litt peiling på kosthold og trening så kan vedkommende hjelpe deg med å finne et opplegg som passer deg OG fungerer.

Skrevet

Leste du artikkelen jeg linket til?

Skrevet

Ja. Riktig så ille er det ikke med meg, ennå. Idag har jeg vært i treningstudio igjen og løp på tredemølla til jeg ikke gadd mere. Ikke fordi jeg var så sliten, men det var gørr. Da hadde jeg løpt i 40 minutter. Det var veldig motiverende at man plutselig ble i bedre form! Jeg er veldig fornøyd med det. Så neste gang skal jeg se hvor lenge jeg gidder å løpe i det hele tatt. Må ta med noe musikk på øret, så blir det ikke så gørr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...