Gå til innhold

Trenger vaffel hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg liker ikke å steke vaffler, de blir bestandig kjempe harde i midten. Skrur jeg ned tempen så blir de harde på midten da å, men ikke stekt inni.

Såå, jeg trenger litt vaffel hjelp.

For det første: OPPSKRIFT! Er det noen som har en god, vellykket oppskrift?

Hva kan jeg ha oppi så vafflene ikke blir så harde?

Skal jeg smøre jernet mellom hver steking? Er det bedre med smør eller margarin?

Hvordan skal man egentlig rengjøre et vaffeljern?

Jeg har en wilfa dobbel jern, med innstilling fra 1-5.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes den på tine sine nettsider er veldig god:) har aldriopplevd at vaflene blir harde.. Håper noen andre kommer med råd ang. Det:)

Skrevet

Alltid smør, margarin er djevelens verk og et molekyl unna å være plast.

Bruker aldri oppskrift.

Rengjør ved å bruke en mikrofiberklut fuktet med kun vann.

Anonym poster: 6895056eb96c6815252387d915ca047e

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker å slumpe når jeg lager vafler, men en dag prøvde jeg Moods-of-Norwayoppskriften som ligger på Trines matblogg. Jeg byttet kanel med kardemomme, og syns vaflene ble veldig godt.

:heks:

Skrevet

Jeg har aldri det problemet, bruker ofte rømme eller lignende i vaflene. Jeg bruker aldri oppskrift, tar det jeg har stående.

Anonym poster: ee112a0e91d2d5ad8e698cf8a6661e48

Skrevet (endret)

Ha litt tynnere røre, og la røra svelle en halvtime i romtemperatur før steking.

Bruker både smeltet smør i, og smører jernet.

Prøv å bruke litt mer hevemiddel?

Endret av Kamikatze
Skrevet (endret)

Bytt ut melken med kefir, og tilsett litt natron. Siden jeg fant ut dette, har vaflene aldri feilet!:-)

Endret av Gucci1
Skrevet

Jeg lager ofte (og senest for en time siden) disse vaflene:

1 dl havregryn

1,5 dl sammalg hvete (

1/2 ts bakepulver

1/4 ts salt

1 egg

2 dl melk

Bland det tørre, vips i egg og melk, og la det svelle i rundt 20 minutter.

Om du vil ha dem søte kan du tilsette litt sukrin (eller sukker om du er litt vill og galen). Kardemomme og kanel er også mulig.

Jeg har ikke noe fett verken i røren eller på vaffeljernet. Det går helt fint. Må pirke litt forsiktig med en stekespade (i plast eller tre, aldri metall på non-stick belegg!), så løsner de helt fint. Jeg har også et Wilfa-jern. Jeg har ikke funnet ut om det er noe måte å stille inn varmen på det. Har aldri opplevd at de blir harde. Jeg lar dem som regel steke et par sekunder til etter at lampen har slukket.

Anonym poster: d6969a4d0894c504b5d0d597e63c53c7

Skrevet

Uannsett hvilken oppskrift du velger anbefaler jeg å ha litt kardemomme i, det er veldig godt! Jeg putter også alltid litt vaniljesukker og litt kanel i røren:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...