Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med mindre jeg går inn med 50%.

Noe som jeg ikke kan da jeg ikke er i full jobb. Foreslo å betale 30%, men det er ikke aktuelt for han. Enten halvparten eller ingenting selv om han bare betaler på rentene (1,28%) de første årene og i tillegg har fått fullfinansiering av lån til bolig.

Akkurat nå leier vi, og jeg betaler litt under halvparten. Det syns jeg er helt ok, men nå som det går mot kjøp vil jeg også sikre meg da man ikke kan ta det for gitt at alle par lever lykkelige sammen resten av livet.

Jeg er bare 22 år og har lite erfaring med hva som er mest lønnsomt ved kjøp der den ene tjener opptil 8 ganger mer enn den andre i mnd. Derfor trodde jeg at mitt forslag var logisk, men han avfeide meg helt.. :frown:

Now..what to do...?

Anonym poster: ff4022afa1407bec34534340192159e4

Videoannonse
Annonse
Gjest Summers
Skrevet

Synes du har fått en kjip kjæreste, snakk med han en gang til og be han forklare hvorfor du ikke kan være 30% medeier.

Skrevet

Da kjøper dere noe du har mulighet til å eie 50 % av. Altså noe billigere enn det dere har sett på nå. Eller så får dere leie noen år til

• Liker 3
Gjest Coolaid
Skrevet

Å kjøpe noe sammen skaper samhørighet. Jeg har alltid tjent mest, men har aldri brydd meg om det. Vi har alltid hatt felles økonomi, både ved huskjøp, utgifter, mat osv... Nå tjener faktisk hun litt mer enn meg og det er helt greit. Ingenting er forandret av den grunn. Syns det er rart det du skriver, han burde se litt større på det.. for meg virker det som om han ikke ønsker å forplikte seg, og ha en vei ut om det skulle skjære seg. Ikke flytt sammen med ham om han ikke kan forplikte seg til deres felles fremtid. Eller dere kan gifte dere, da blir det felleseie :)

Skrevet

Hva du enn gjør, ikke gå med på å betale for noe du ikke får eierskapsrett til!

• Liker 1
Skrevet

Høres merkelig ut hele greia. Ingen bank gir så lav rente, og fullfinansiering får man ikke lenger etter 15 % egenkapital-kravet som kom i fjor.

MEN: Det kan jo være han får noe spesiell finansiering gjennom jobb eller sånt. Og at denne kan han bare få dersom han tar hele lånet selv, eventuelt deler det 50/50 med samboer. Og da skjønner jeg jo at det må bli slik. Hvis han heller skulle lånt i banken, ville renten vært en helt annen, og han ville ikke fått fullfinansiering.

Han har før øvrig rett i at du ikke kan eie 30 %, men du kan eie 3/10 (man kan bare eie brøker, ikke prosent i boligen).

Ellers kan man jo nevne at det er ikke akkurat vanlig å kjøpe bolig når man er 22 år og studerer! Hvordan får du lån, da?

Anonym poster: a772181cb0811ac96c387e61b1a5cad6

Skrevet (endret)

Han har før øvrig rett i at du ikke kan eie 30 %, men du kan eie 3/10 (man kan bare eie brøker, ikke prosent i boligen).

Hm, interessant. Så du hevder altså at å eie 30 % av noe IKKE er det samme som å eie 3/10?

Endret av Leifern
  • Liker 6
Skrevet

TS, du må omformulere første paragraf tror jeg. Du skal betale 30% av hva? Egenkapitalen i boligen eller de månedlige utgiftene? Hvor mye egenkapital har dere? Hva er disse 1.28% du nevner? Renten på lånet?

Skrevet

Det er helt sikkert ingen problemer for ham at du eier bare 30 %, men da må du også forstå at du kun får 30 % av verdistigningen. Det er det mange som ikke får med seg. Og det betyr at all egeninnsats du legger i huset får han 70 % av og du bare 30. Det er selvsagt rettferdig men kanskje ikke veldig motiverende.

Skrevet

Eller dere kan gifte dere, da blir det felleseie :)

Men felleseie er ikke det samme som sameie. Felleseie er den formuesordningen som er mellom ektefeller med mindre de har særeie, som vanligvis må avtales. Sameie betyr at noen eier noe sammen.

Dersom man har formue når man gifter seg, så forblir man eneeier av denne formuen selv om man ikke har avtalt særeie med ektefellen, og ved en skilsmisse, har ikke den andre ektefellen krav på å dele denne formuen selv om det ikke er avtalt særeie. Dette kalles skjevdeling imotsetning til likedeling av formue man har opparbeidet seg mens man var gift.

• Liker 1
Skrevet

Hm, interessant. Så du hevder altså at å eie 30 % av noe IKKE er det samme som å eie 3/10?

Jeg sier at man kan ikke tinglyse prosenter, kun brøker.

Skrevet

Snakk med en advokat ,sett opp en avtale slik at BEGGE blir korrekt sikret i tilfelle brudd.

Skrevet

Jeg sier at man kan ikke tinglyse prosenter, kun brøker.

Nei, du skrev at man ikke kan eie 30 % av en bolig, hvilket er feil. Eier man 3/10 av en bolig, så eier man samtidig 30 % av boligen. Dette burde ikke være vanskelig.

• Liker 1
Skrevet

Med mindre jeg går inn med 50%.

Noe som jeg ikke kan da jeg ikke er i full jobb. Foreslo å betale 30%, men det er ikke aktuelt for han. Enten halvparten eller ingenting selv om han bare betaler på rentene (1,28%) de første årene og i tillegg har fått fullfinansiering av lån til bolig.

Akkurat nå leier vi, og jeg betaler litt under halvparten. Det syns jeg er helt ok, men nå som det går mot kjøp vil jeg også sikre meg da man ikke kan ta det for gitt at alle par lever lykkelige sammen resten av livet.

Jeg er bare 22 år og har lite erfaring med hva som er mest lønnsomt ved kjøp der den ene tjener opptil 8 ganger mer enn den andre i mnd. Derfor trodde jeg at mitt forslag var logisk, men han avfeide meg helt.. :frown:

Now..what to do...?

Anonym poster: ff4022afa1407bec34534340192159e4

Det er ganske vilkårlig å ville ha enten 50-50 eller 100-0. Jeg ser ingen grunner for et slikt enten/eller.

Hvordan dere bør løse dette kommer an på hvordan dere faktisk skal finansiere kjøpet.

Er det bare hans penger (egenkapital eller banklån) som skal brukes? Eller skal du i tillegg være med, enten ved at du tar opp lån i tillegg eller skyter inn penger du måtte ha i banken?

Hvis du er med på å finansiere kjøpet, er det klart at du skal ha en eierandel. Hvis han skyter inn f.eks. 80 % og du 20 %, eier dere boligen med tilsvarende andeler.

Hvis bare han skal finansiere kjøpet, blir spørsmålet om du skal bli medeier ved å bli med på å nedbetale lånet. Slik har jeg og min samboer det, hun "kjøper seg inn" langsomt, men sikkert ved å overføre penger til meg hver måned.

Det er sikkert lurt å ha en skriftlig avtale om dette. Det burde ikke være nødvendig med advokatbistand bare dere tenker igjennom saken ordentlig selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...