AnonymBruker Skrevet 4. november 2012 #1 Skrevet 4. november 2012 Alle i familien er overvektige, og har slik har det alltid vært. Jeg har fra jeg var liten av vent meg til store porsjoner og usunn mat. I vår familie har alltid mat vært forbundet med kos. Det er veldig vanskelig for meg å endre en vane jeg har hatt hele livet. Jeg har prøvd å slanke meg siden jeg var 13/14 år, men har aldri fått det til. Jeg føler at det noe som mangler uten fråtsingen. Problemet er ikke at jeg syns sunn mat smaker vondt; problemet er porsjonstørrelsene Om en middag smaker godt, vil jeg gjerne forsyne meg flere ganger. Om jeg bare får forsyne meg en, blir jeg nesten lei meg. Jeg har prøvd å henvende meg på forum tidligere for tips og råd, men ingenting hjelper. Jeg sprekker alltid til slutt uansett. Jeg er så desperat at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. Er 18 år nå og veier rundt 95-100 kg. Jeg er støttemedlem på et treningssenter. Trener der av og til, men veldig sjelden. Jeg syns rett og slett en sunn livsstil virker deprimerende. Men jeg vil ikke føle det sånn mer! Hva skal jeg gjøre? Jeg gir ALLTID opp etter en uke eller to. Anonym poster: 6ce5ee9d9270230fd5bbfaf7bfc53114
lykkeknotten Skrevet 4. november 2012 #2 Skrevet 4. november 2012 Drikk en del vann før middag (evt småspis litt frukt og grønnsaker)! Det fyller magen, og gir en metthetsfølelse som kan være med på å hindre at du spiser mer enn du kanskje ville ha gjort. Det funker på meg iallefall
Gjest aam1972 Skrevet 4. november 2012 #3 Skrevet 4. november 2012 Jeg foreslår at du endrer en liten ting. En ting som du vet at du kan stå for og at du alltid kommer til å fortsette med. Alene vil den ikke gjøre store forskjellen men den setter i gang permanente livsstilsendringer. Og når denne tingen er blitt noe som du trives med så endrer du en liten ting til. Eksempler på disse små tingene er for eksempel å drikke et glass vann før middag. Eller alltid ha en grønnsak på middagstallerkenen. Eller å gå til butikken på lørdagene. Eller ikke spise mellom frokost og lunch. Ta et steg om gangen. Lykke til :-)
Gjest winston Skrevet 4. november 2012 #4 Skrevet 4. november 2012 Om du bare lager en porsjon middag, så slipper du det problemet. Er veldig glad i middag selv, så vet hvordan det er.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2012 #5 Skrevet 4. november 2012 Om du bare lager en porsjon middag, så slipper du det problemet. Er veldig glad i middag selv, så vet hvordan det er. Men jeg er 18 år og bor hjemme, så det er alltid mat til overs. Er ikke jeg som lager maten. Anonym poster: 6ce5ee9d9270230fd5bbfaf7bfc53114
Brimi Skrevet 4. november 2012 #6 Skrevet 4. november 2012 Prøv å drikk en slurk med vann etter to biter, spis så to biter til og drikk vann igjen osv gjennom hele måltidet. Da fyller du magen. Er ikke alltid lurt å drikke et helt glass med vann før måltidet. Kan være bedre å dele det opp. Også prøv å spis langsomt. Tar tid for magen sier ifra at den er mett. 1
Gjest Nanne70 Skrevet 5. november 2012 #7 Skrevet 5. november 2012 Kan du selv bestemme hva du vil spise til frokost og lunsj? I så fall kan du jo i alle fall lage disse måltidene sunnere. Kan du evt lage middag til familien etpar ganger i uka? Det meste av mat kan lages på en sunnere måte og fortsatt være like god, om ikke bedre. Og en sunn livsstil er langt fra deprimerende, det er deilig å være i god form Det å drikke mye vann er et godt forslag, og så lurer jeg på om du faktisk smaker på maten eller om du bare gafler i deg. Det å spise sakte, som det nevnes over her, kan faktisk være til hjelp. En annen ting jeg tenker på, er at du kanskje går for hardt ut dersom du hele tiden opplever at du "sprekker", slik at det kanskje være en ide å prøve å legge om livsstil og kosthold gradvis, ikke prøve å oppnå alt på en gang. Kan du evt få hjelp av fastlegen din? Mitt aller beste tips er faktisk å begynne og trene. Jeg opplever at når jeg trener jevnlig, så blir jeg interessert i å spise sunnere - pluss at jeg faktisk kan unne meg litt flere utskeielser hvis jeg vil, uten at det går utover vekta. Lykke til!
Gjest Tigress Skrevet 5. november 2012 #8 Skrevet 5. november 2012 Kan du finne noko anna enn mat som gjer deg glad, slik at det blir mindre pes å droppe fråtsinga?
Solbærsaft Skrevet 5. november 2012 #9 Skrevet 5. november 2012 Spis middag fra en asjett og ikke tallerken. Sett at du skal spise lasagne og salat, og at du legger opp samme mengde mat på en tallerken og en asjett. Det som er på asjetten vil SE ut som mye mer (siden det virkelig fyller tallerkenen). Fyller du asjetten "middels opp" (altså ikke fyller den til randen), så kan du kanskje forsyne deg to ganger uten å spise for mye Og så kan du jo som noen andre foreslår her, lage middag et par ganger i uken.
super-s Skrevet 5. november 2012 #10 Skrevet 5. november 2012 Kan du ikke prøve å få familien din interessert i et sunnere kosthold da? Skjønner at det er vanskelig å legge om kostholdet når resten av familien din fråtser i usunn mat. Ellers har det kommet opp noen gode råd over her som kan være lurt å følge! Ønsker deg masse lykke til!
AnonymBruker Skrevet 5. november 2012 #11 Skrevet 5. november 2012 Pleier dere å ha salat til lasagnen feks? I såfall så spør om dere kan kjøpe inn det ved siden av, så forsyner du deg litt av lasagnen, og dobbelt så mye av salaten :-) Det kan du spise så mye som du vil av, så lenge du ikke pøser på med fete dressinger og oljer. Når jeg øser på med salat, så virker det som om jeg har spist utrolig mye, selv om jeg kanskje bare har tatt en liten del av lasagnen. Kjøp inn first price poser med eple og gulrøter om familien din ikke vil kjøpe. Så har du det på rommet ditt, og forsyner deg av et eple når du begynner å bli sulten. Det er MYE bedre enn å spise en sjokolade. En sjokolade har like mye kalorier som en hel middag. Drikk mye vann til middag. Anonym poster: 199ef134d8b2039b4ee486b7b6268a6d
AnonymBruker Skrevet 5. november 2012 #12 Skrevet 5. november 2012 Eller for all del pizza, taco, laks, svinekjøtt osv. Putt på salat på alt du spiser (nesten). Om du skal spise spagetti så tar du mer kjøttdeig på, og mindre pasta. Anonym poster: 199ef134d8b2039b4ee486b7b6268a6d
AnonymBruker Skrevet 5. november 2012 #13 Skrevet 5. november 2012 Be familien din lage masse grønnsaker til hvert måltid. Grønnsaker har som regel svært lite kalorier pr 100 gram. Du kan dermed forsyne deg mye av dette, uten at kaloribudsjettet sprekker. Du vil dermed bli så mett at det skal godt gjøres å forsyne seg så mye av alt det andre i tillegg. Jeg driver med en idrett med vektklasser, og har måttet gå på flere dietter foran konkurranser for å passe inn i ønsket vektklasse. Jeg har ALDRI gått sulten. Masse, masse grønnsaker er cluet. Og vann. Anonym poster: 21730513f26f1e1234512e39f786844b
HHH Skrevet 5. november 2012 #14 Skrevet 5. november 2012 Start i det små. Ikke tenk at det skal endre seg over natten. Det viktigste er at det du spiser er sunt og ikke mengden. Om du spiser store porsjoner med sunn mat vil du alikevel merke en endring. Tren i tillegg for da kan du tilate deg å spise litt mer, og se på dette som et bonus. En sunn livsstil gir mye energi og overskudd og du vil føle deg friskere, og dermed vil ikke dette virke som en deprimerende livsstil lenger. Prøv å fokusere på det du synes er morsomt ved det også, liker du å lage mat? prøv å eksperimenter litt på kjøkkenet. Er det noen treningsformer du liker bedre enn andre? Hva med dans, svømming eller en kampsport? Prøv også å endre små ting som du nesten ikke vil legge merke til men som vil gjøre store endringer: - Gå trapper i stedet for heis - Drikk MYE vann - Lag en liste over NEI mat, det kan være ting du har en tendens til å spise som ikke er sunt. Det trenger ikke være en lang liste i starten, det kan være 1 ting først og når du har klart dette legger du flere ting til. F.eks. kan du starte med å slutte å drikke brus. - Tenk på hva du skal få i deg mer enn hva du ikke skal ha inn. F.eks 5 om dagen, sørg for at du uansett spiser 5 om dagen, sørg for at alle måltider blir oppfylt (forkost, lunsj, middag og kvelds). Når du begynner å oppfylle disse tingene vil du etterhvert merke at du ikke er så sulten til middag f.eks. - Gi deg selv premier når du klarer ting. F.eks, lag en liste over at du skal trene 2-3 ganger i uken i en måned, og når du har klart dette så kjøper du deg noe du ønsker deg. F.eks noe nytt i treningsgarderoben.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2012 #15 Skrevet 5. november 2012 Om familien din ikke vil endre kostholdet sitt, så kan iallefall du gjøre små endringer. Du lager vel din egen frokost, lunsj og kvelds, så dette klarer du. Kjøp havregryn til ca 10kr, (den pakka varer i mange dager), så koker du det opp til havregrynsgrøt og tilsetter det du har lyst på (Banan, eple, pære, rosiner, kanel). Eller du kan lage deg omelett. Dette er jo kjempesunt Anonym poster: 199ef134d8b2039b4ee486b7b6268a6d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå