Gå til innhold

Høyde og vekt på 4-årskontroll

Anbefalte innlegg

Gjest småbarnsmamma
Skrevet

Sønnen min var på 4-årskontroll på onsdag, og han veide 22 kg og var 115 cm høy. Han bruker 28 i sko, 29 i vintersko.

Synes ikke han er kjempestor, men litt større enn de fleste på sin egen alder er han jo.

Det som jeg synes er rart er at barneklær med størrelse 104 er 4-årstørrelse. Er det vanlig at 4-åringer er rundt 104 cm høye? Sønne min har brukt størrelse 116 lenge, 104 var vel i 2-3-årsalderen. Jeg hverken skryter eller klager her, må få frem det, jeg er bare oppriktig nysgjerrig.

Sønnen min har en fetter som målte 107 cm og 17 kg på 4-årskontroll, men alle i familien sier at han er litt liten og at sønne min er stor.

Dere som har hatt barn til 4-årskontroll, hvor høye og tunge var de?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg burde vel ikke svare her, siden min datter bare er 3 år og 4 mnd, men tenkte bare og slenge inn at hun bruker str. 104 i klær, og hun er ikke spesielt høy. Vektmessig sett kommer hun nok i nedre sjikt, nå er hun ca. 13 kilo, og legger sakte på seg.

Skrevet

Dette finnes det jo tabeller over. Men orker ikke å grave det frem med mobiltelefonen. Jeg vil tro at han er litt større enn gjennomsnittet? Gutten min blir 4 år i mars, så er litt yngre. Og han er liten for alderen. 13 kg og 92 cm. Ganske mye mindre med andre ord! :)

Skrevet

Gutten min skal på 4-årskontroll på fredag.

Er ikke sikker på hvor lang han er, men må ha 116 i klær. De er egentlig litt store, mens 110 er sånn akkurat nå.

Han veier litt over 20 kg og har størrelse 29 i sko.

Så jeg syns det høres ut som gutten din er normal ;)

Ser jo at gutten min har strekt seg mye i sommer og er litt høyere enn de andre som er født rundt samme tid, men ser og at der jeg jobber er det noen som er lengre enn han igjen.

Skrevet

Ja, 104 cm er faktisk snittet for 4-åringar ;) Men det tyder jo ikkje at alle 4-åringar er 104 cm...

Min var 112 cm og 20 kg. Han er ein god del høgare enn dei andre på same alder, er meir på høgde med dei som er året eldre.

Gjest småbarnsmamma
Skrevet

Ja, 104 cm er faktisk snittet for 4-åringar ;) Men det tyder jo ikkje at alle 4-åringar er 104 cm...

Min var 112 cm og 20 kg. Han er ein god del høgare enn dei andre på same alder, er meir på høgde med dei som er året eldre.

Det samme med min, han er blant de høyeste i barnehagen -på høyde med de fleeste 5- og 6-åringene der. Det dumme er jo at folk kan forvente mer av ham pga. størrelsen hans, men han er jo bare litt over 4 år og oppfører seg deretter.

Fant en kurve på nettet, og både din og min er i det øverste sjiktet der.

http://www.nettdokto...veksttabell.php

Det positive er i alle fall at han har en vekt og en høyde som er proporsjonal, han er tung men det må være at han har tung beinbygning for han er overhodet ikke overvektig. Han har ikke stor mage, og har en veldig fin og sterk kropp - selv om mange når de hører vekten alltid kommenterer at "åh, så tung!".

Skrevet

Dette finnes det jo tabeller over. Men orker ikke å grave det frem med mobiltelefonen. Jeg vil tro at han er litt større enn gjennomsnittet? Gutten min blir 4 år i mars, så er litt yngre. Og han er liten for alderen. 13 kg og 92 cm. Ganske mye mindre med andre ord! :)

Der ser man forskjellene.. Har en som akkurat ble 2 år, han er 94 cm og 15 kg.. Så noe fasitsvar finnes ikke :) bruker 98 i klær..

Anonym poster: 14a359add841a2cbc05c7bb2b366fa1c

Skrevet

Min er nå 4år og 3mnd, og han er 99cm og 15kg. Han er litt liten for alderen, og 104 klærne er gode og romslige for han.

Din er nok litt større enn gjennomsnittet, og min litt mindre enn gjennomsnittet :)

Skrevet

Min fireåring er over på størrelse 116, og bruker også 28/29 i sko. Hun kan få på seg noe 104-tøy, men da kan det knapt vaskes før det er for smått.

Nå har jeg ikke tallene klart i hodet, men mener å huske at hun var 110 cm og veide 16-17 kilo? Usikker her, altså. Men hun er helt klart lang og tynn- og storfotet :ler:

Skrevet

Vi har ei på snart tre år som er nøyaktig en meter høy. Hun må nå også ha str 104, selv om hun ikke har fyllt tre ennå.

Nordmenn er jo høyere enn gjennomsnittet i Europa, mulig at klesstørrelsene passer bedre de tiltenkte aldersgruppene i sentraleuropa enn her oppe?

Anonym poster: 755e3d7a19cd54b7b2875772502362bb

• Liker 1
Skrevet

Vi har ei på snart tre år som er nøyaktig en meter høy. Hun må nå også ha str 104, selv om hun ikke har fyllt tre ennå.

Nordmenn er jo høyere enn gjennomsnittet i Europa, mulig at klesstørrelsene passer bedre de tiltenkte aldersgruppene i sentraleuropa enn her oppe?

Anonym poster: 755e3d7a19cd54b7b2875772502362bb

Faktisk trur eg kleda er mindre der ;) Fekk tøy i gåve frå, var det Frankrike (eller Italia, hugsar ikkje), og der var 5 år lik 108 cm og 3 år lik 96 cm. Veit ikkje om det er standard då sjølvsagt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...