Gå til innhold

Katten min blir jaget hele tiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en liten nydelig kastrert pus på snart et år som jeg har hatt siden hun var 3 mnd. Hun har alltid vært en liten katt, og har vokst, men tror ikke hun blir så mye større nå.

Vi bor i et område med MYE katter, det er sikkert 7 katter som må dele område. De fleste av disse kattene er snille og bare leker med pusen min, de jager hverandre litt og leker. Men så er det en bøllekatt da, en ganske stor katt som jeg har en følelse av ikke er kastrert. Den jager henne rundt hele tiden, står og skraper på døra vår hvis hun er inne, venter på at hun skal komme fra under en bil så den kan jage henne. Den virkelig terroriserer henne og hun er tydelig redd for denne katten.

Igår kom hun hjem med en rift i øret som blødde en del, det gikk jo helt fint, jeg renset det og det ser ut til å gro. Men jeg er så redd for at denne katten kan skade henne mer en dag, eller jage henne til skogs!

Er det noen som har noen råd til meg? Noe jeg kan gjøre, eller må jeg bare la henne ordne opp selv? Jeg vil så gjerne at lillepus skal ha det best mulig :catmilk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er nok ikke så mye du får gjort. Du kan jo ikke følge etter henne når hun er ute heller. De må nok ordne opp i det selv, kanskje hun til slutt blir lei og klarer å ta igjen slik at denne katten slutter? :)

Skrevet

Du kan prøve å gi din katt et område som bare er hennes, da er det mindre sjanse for at hun blir jagd hjemmefra av bøllekatten.

Det krever litt jobb, men jeg har gjort det her for å sikre min katt. Vi har en bøllepus her som allerede har jagd en nabokatt hjemmefra. Jeg hadde en stor spruteflaske med vann utenfor inngangsdøren og en i entreen. Hver gang jeg så bøllekatten utenfor vår dør, fikk den en real dusj med vann. Mange ganger pr. dag. Jeg var ganske aktiv med vannflaskene i flere uker. Etterhvert begynte den å ta omveier for å unngå å komme for nær vår dør. Nå har vi ikke sett den her på lenge. Så katten vår har nå et eget territorie utenfor vår dør, der han ikke blir jaget eller plaget av bøllekatten. Og der han kan søke tilfukt hvis han føler seg utrygg.

Det er jo ikke sikkert dette fungerer hos dere, det kommer an på hvordan bolig dere bor i. Vi bor i 4-mannsbolig, med 4 seperate innganger og hageflekker. Det er nok vanskeligere dersom ikke dere har privat inngangsparti/dør.

Anonym poster: 2509e28dc3969ab9bb74310d3ed67c46

• Liker 3
Skrevet

Du kan prøve å gi din katt et område som bare er hennes, da er det mindre sjanse for at hun blir jagd hjemmefra av bøllekatten.

Det krever litt jobb, men jeg har gjort det her for å sikre min katt. Vi har en bøllepus her som allerede har jagd en nabokatt hjemmefra. Jeg hadde en stor spruteflaske med vann utenfor inngangsdøren og en i entreen. Hver gang jeg så bøllekatten utenfor vår dør, fikk den en real dusj med vann. Mange ganger pr. dag. Jeg var ganske aktiv med vannflaskene i flere uker. Etterhvert begynte den å ta omveier for å unngå å komme for nær vår dør. Nå har vi ikke sett den her på lenge. Så katten vår har nå et eget territorie utenfor vår dør, der han ikke blir jaget eller plaget av bøllekatten. Og der han kan søke tilfukt hvis han føler seg utrygg.

Det er jo ikke sikkert dette fungerer hos dere, det kommer an på hvordan bolig dere bor i. Vi bor i 4-mannsbolig, med 4 seperate innganger og hageflekker. Det er nok vanskeligere dersom ikke dere har privat inngangsparti/dør.

Vi bor akkurat som du bor faktisk, med hage. Mannen min har sprutet litt på den tidligere, men kanskje vi må være mer aktive med spruteflaska:) Det virker ikke som om den bryr seg så mye om det da, den skal liksom ta pusen min uansett hva. Men jeg kan jo prøve det du sier så får vi se om det funker. Så får man håpe katten min ikke er mobbeoffer så lenge;-)

Skrevet

Da må dere jobbe intens med spruteflasken over en periode. Det hjalp ihvertfall her.

Bøllepusen liker ikke å få vann på seg, og ihvertfall ikke i ansiktet. Den ble dusjet mange, mange, mange ganger daglig, og holder seg nå unna.

(Og, siden dette er på Kvinneguiden, vi driver ikke med dyreplageri. Vi har bare prøvd å beskytte vår katt. Og vann er ikke farlig. Bare litt ubehagelig.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...