Gå til innhold

Iherb og rabatt på 10 $ ved første kjøp, blir det moms på dette?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe fra Iherb for første gang, jeg har en rabattkode slik at jeg får 10 $ i rabatt ved kjøp over 40 $. Vil det bli moms og tollgebyr på dette siden vareverdien egentlig er over tollgrensa på 200 NOK? Hvordan merker Iherb pakkene sine ved rabatter? Trekker dem fra rabatten på 10 $?

Håper noen vet?

Anonym poster: a38c898feb9aeb70c656115f12798ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De skriver bare det du betaler på pakken, så alle rabatter blir trukket fra. Dette gjelder de aller fleste nettbutikker, og om noe skulle bli stoppet i tollen fordi de ikke har trukket det fra så kan du bare vise tollvesenet den faktiske summen du betalte.

Anonym poster: 63f273435ebb4b85bd9130417c18955c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Takk for svar!

Noen flere som har erfaringer med dette?

Anonym poster: c2d5cf05e7414da54764f03860c49ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det alltid tidligere har vært telt fortollingsgebyr +25% moms av det man faktisk betaler med porto, eller momsfritt om selve varene koster under 200kr inkludert eventuelle rabatter fra butikken.

Nå plutselig har posten begynt å hekte på momskrav på hentelappene mine 3 forsendelser på rad som jeg vet er under 200kr. Disse pakkene har hatt en verdi på rundt 190kr med 1-2 euro i rabatt, slik at den egentlige prisen ville ha kommet på så vidt over 200,-.

Skikkelig frustrerende når man da 1 uke etter forespørsel angående dette fortsatt ikke har fått svar fra hverken [email protected] eller [email protected], og dato for tilbakesending nærmer seg... :frustrert:

Muligens er det bare meg, men virker som om Posten også generelt har begynt å bli slurvete. Hele 5 feilsendte sendinger har jeg mottatt/ ikke mottatt hittil i år. Noe som så godt som aldri har hendt tidligere år.

Anonym poster: 9ab5aa2a543915cb2ef5da6fc96fa32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det du betaler som er grunnlaget for om du skal betale MVA eller ikke. Om varen var på tilbud spiller ingen rolle :)

Anonym poster: 2acc76af44e3c41f55226cb1d140323a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer.

Tenkte først at kanskje kursen hadde gått opp såpass at det havnet på over kr 200.

Viser seg derimot at grunnen til momskravene jeg fikk var pga. avsender som ikke har tatt med rabattene på faktura.

Er tydeligvis flere butikker som ikke trekker fra tilbud/rabatt på kvitteringen, så prøv å eventuelt få det avklart før du legger inn bestilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...