Gå til innhold

Katteluke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en kastrert hannkatt som er nervøs og veldig lettskremt (redd for brå bevegelser, ukjente lyder, og generelt folk og fe han ikke kjenner). Neste høst skal hele familien (og dermed alle potensielle kattepassere) reise bort i 14 dager, og vi tenker derfor vi må montere en katteluke, slik at pus kan gå ut og inn som han vil. Har dere noen tips ndg. å lære opp pus til å bruke luka? Har noen av dere opplevd å måtte gi opp hele kattelukeprosjektet pga altfor redd katt?

Anonym poster: c1e97e2888137a642b4336c7a0f6f4cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å skrive at vi skal selvsagt få noen til å fylle på mat og vann, men dette blir ikke noen som pus tør å bli sluppet ut og inn av (det tør han kun med oss aller nærmeste). Så han kommer til å skygge banen straks dette mennesket viser seg.

Skrevet

Mine katter har på en måte bare begynt å bruke luka, men jeg husker da en venninne installerte luke og vi lå på hver vår side med kokt skinke for å lokke kattene til å bruke den. Det gikk til slutt.

Bare en gang har jeg hørt om en katt som ikke ville bruke luka, det var også en litt engstelig type.

Kanskje den ville hatt det bedre på pesnjonat? Jeg ser liksom ikke for meg at den blir mindre redd av å bli "forlatt" slik dere har tenkt.

:heks:

Skrevet

Takk for svar :) Han er omsider blitt veldig knyttet til hjemmet sitt, så tror han vil få 'nervesammenbrudd' hvis vi flytter ham til et helt ukjent sted uten å ha oss i nærheten. Så snart våren er her, tenker vi å øve med katteluka. Får bruke mye godbiter og snacks å lokke med, ja. Håper det går...

Skrevet

Katteluke går seg som regel fint til. Jeg et mer bekymret for at pus skal bli ensom og evt forsvinne de 14 dagene dere skal bort. Har dere vurdert å holde pus inne i perioden? Evt at den som skal gi mat kunne kommet på besøk jevnlig for å opparbeide et tillitsforhold til pus.

Skrevet

Han elsker virkelig å være ute, og vi reiser bort på en varm årstid (for å gifte oss), så han kommer nok til å ville være mye ute. Men vi kan jo se om vi får til en bli-kjent-periode med kattemateren, så han kan få litt kos hvis det skulle vise seg at han blir trygg på denne personen. Vi bør nok velge en dame, for han får helt noia av fremmede menn ;)

Skrevet

Vi brukte vel en kveld på å lære han luka. Litt godteri, kos og overtaling må til :) Nå syns han det er bare moro å ha egen dør.

Skrevet

Han elsker virkelig å være ute, og vi reiser bort på en varm årstid (for å gifte oss), så han kommer nok til å ville være mye ute. Men vi kan jo se om vi får til en bli-kjent-periode med kattemateren, så han kan få litt kos hvis det skulle vise seg at han blir trygg på denne personen. Vi bør nok velge en dame, for han får helt noia av fremmede menn ;)

Jeg tenkte ikke på at han skulle fryse eller ha det vondt på noen som helst måte, for det fremgår av tråden at dere bryr dere om pus. Jeg tenkte mer på at om pus ikke har et forhold til den som kommer innom, og kommer hjem til tomt hus hver dag så kan det hende at han blir borte. Særlig om det er folk i nabolaget som er troende til å mate selskapssyke katter.

Skrevet

Ja, jeg skjønte hva du mente :) Jeg bare vet hvor frustrert pus blir hvis han ikke får være ute. Det så jeg da vi flyttet hit og han måtte være inne noen uker. Han gikk bokstavelig talt på veggen! ;) Han er blitt veldig knyttet til huset og området vi nå bor i, og jeg tror at så lenge det er mat å få her hjemme, vil han holde seg her. Men jeg skal gjøre som du foreslo og la pus omgås en ny kattemater en stund. Takk for gode innspill!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...