Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen jurister her, som kan fortelle meg om hvor lett/vanskelig det er å få jobb.

Hvor jobber dere og hvilken karaktersnitt hadde dere? Lønn?

Håper vi får til en lang tråd :)

Anonym poster: 060e46b42380c9182cc0b9577139e402

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen jurister her, som kan fortelle meg om hvor lett/vanskelig det er å få jobb.

Min oppfatning er at det er lett å få jobb, men det er da i Oslo med gode karakterer og mye organisasjonsarbeid ved siden av.

Drøyt fem år siden jeg var ferdig. Hadde snitt mellom A og B. Begynte i advokatfirma, startet etterhvert i en arbeidsgiverorganisasjon som advokat. Tjener nå knapt 800 000.

Anonym poster: c5d17145a8744e0c4d4f5b9f247d618f

Skrevet

Synes jo dessverre at det er sykt karakterpress i jussen.

Kjenner flere ferdigutdannede som ikke har fått jobb enda pga. karakterer.

• Liker 1
Skrevet

Synes jo dessverre at det er sykt karakterpress i jussen.

Kjenner flere ferdigutdannede som ikke har fått jobb enda pga. karakterer.

Da søker de kanskje gale steder? Man får ikke en advokatfullmektigstilling i de største advokatfirmaene med gjennomsnittlige karakterer, men man får fint en juriststilling andre steder. Karakterpresset er ganske begrenset til et gitt sett stillinger, men har man ikke toppkarakterer kan man ikke velge og vrake, og det må man bare ta konsekvensene av.

Anonym poster: 85c0731dd9d0cad5bd17405c4a6c793d

• Liker 2
Skrevet

Unnskyld meg, men på forelesningen på UIB var noe av det første vi fikk høre at alle fikk jobb - selv de med C og D i snitt. Ja, du må ha et toppsnitt hvis du skal inn i de "4 store", men selvfølgelig får du jobb!!

Gjennomsnittskarakteren på alle eksamener er jo nettopp C - det er denne karakteren de fleste får.

Men ja, jeg er kjent med at halve kullet tar opp eksamener og er strebere.

Likevel - på UIB sine sider viser de til en statistikk der 99% av jusstudentene har fått fast jobb innen 6 mnd etter avsluttet studie, hvis jeg ikke husker feil.

Det er stor forskjell på å søke en "vanlig" juristjobb i kommunen, i bedrifter osv, og på å ville bli høyesterettsadvokat.

Ikke la karakterpresset stoppe deg dersom du synes juss er spennende :)

Anonym poster: df8d5814f739476a5734cd1f68dafe8f

Skrevet

Unnskyld meg, men på forelesningen på UIB var noe av det første vi fikk høre at alle fikk jobb - selv de med C og D i snitt. Ja, du må ha et toppsnitt hvis du skal inn i de "4 store", men selvfølgelig får du jobb!!

Gjennomsnittskarakteren på alle eksamener er jo nettopp C - det er denne karakteren de fleste får.

Men ja, jeg er kjent med at halve kullet tar opp eksamener og er strebere.

Likevel - på UIB sine sider viser de til en statistikk der 99% av jusstudentene har fått fast jobb innen 6 mnd etter avsluttet studie, hvis jeg ikke husker feil.

Det er stor forskjell på å søke en "vanlig" juristjobb i kommunen, i bedrifter osv, og på å ville bli høyesterettsadvokat.

Ikke la karakterpresset stoppe deg dersom du synes juss er spennende :)

Anonym poster: df8d5814f739476a5734cd1f68dafe8f

Så enig. Det med med jobbmuligheter til tross for ikke toppkarakterer var det første jeg også fikk høre på UiB. Ikke alle kan, eller vil, bli advokater. Husker ikke når konteordningen ble endret, men nå som man kan ta opp såpass få eksamener over årene skal man ikke se bort i fra at karaktersnittet kryper litt nedover.

Karakterpresset blir hva man gjør det til. Jeg spør gjerne venner hvordan det gikk, men vi snakker ikke om karakterer. Vi hjelper hverandre og kommer med innspill. Det verste jeg ser folk gjøre er å "holde igjen" på ideer og gode poenger fordi de ikke ønsker at noen andre skal kunne bruke de i en eksamen.

Skrevet (endret)

Nå er jeg ikke ferdig enda. Jeg studerer ikke på et universitet (men et sted som har en ordning at jeg kan starte rett på 4. året i uib/uio hvis jeg kommer inn). Jeg har, etter de to første årene to C, to B (en av de er ex.phil - vet ikke om den tells?) og resten A (en av de er ex.fac). På tross av mine to C-er ble jeg innkalt til intervju hos tre av de mest kjente forretningsjuss advokatkontorene for trainee-stilling. Og dette er av de allermest kresne.

Man får seg jobb. Har hørt om selv studenter med D i snitt som får seg interessante jobber - riktignok ikke på et advokatkontor, men i organisasjoner eller lignende. Og da kan man velge å gå videre til advokatkontorer når man har jobbet seg opp litt erfaring (selv om mange trives så godt at de ikke vil bytte). En jussutdannelse åpner mange dører uansett karakter.

Endret av melly666
Skrevet

Håper vi får til en lang tråd :)

Det er lett å få jobb, særlig hvis man skaffer seg relevant erfaring i løpet av studietiden. Jeg har b/c i snitt, og hadde relevant ekstrajobb ved siden av studiet. Fikk jobb 2mnd før jeg var ferdig. Idag jobber jeg som advokatfullmektig i staten, tjener rett over 500 000.

Anonym poster: 36682a9e5204ce8288bd0b73c2c33cf3

Skrevet

Ååå fantastisk tråd TS :)

Jeg er nå i mitt siste år i jussen. Har dessverre ikke karakterer å skryte av. Har en A, to C (ex phil og exfac) og resten D og E. Gruer meg sykt til å søke, fordi jeg er redd for at karakterene vil ødelegge for meg. Noen som kan fortelle med hvor stor betydning karakterer har i praksis. Hvor kan jeg søke jobb med disse karakterene? Ønsker meg ikke jobb i de store 4 adv.firmaene.

Dere som har svart ovenfor, hvor jobber dere?

Beklager TS for at jeg stjeler tråden din.

Setter stooor pris på svar og takk på forhånd :)

Skrevet

Ååå fantastisk tråd TS :)

Jeg er nå i mitt siste år i jussen. Har dessverre ikke karakterer å skryte av. Har en A, to C (ex phil og exfac) og resten D og E. Gruer meg sykt til å søke, fordi jeg er redd for at karakterene vil ødelegge for meg. Noen som kan fortelle med hvor stor betydning karakterer har i praksis. Hvor kan jeg søke jobb med disse karakterene? Ønsker meg ikke jobb i de store 4 adv.firmaene.

Dere som har svart ovenfor, hvor jobber dere?

Beklager TS for at jeg stjeler tråden din.

Setter stooor pris på svar og takk på forhånd :)

TS her.

Skulle gjerne ha hjulpet deg, men jeg vet dessverre like lite som deg.

Kanskje noen andre som kan bidra med noe :)

Skrevet

Karakterpresset er noe av det jeg gruer meg til når jeg høsten 2013 skal begynne å studere rettsvitenskap. Selv vil jeg ikke bli advokat og har heller ikke noe mål om å bli en superstudent, men kommer garantert til å bli påvirket om alle rundt meg stresser livet av seg. :bond:

Anonym poster: a4842d1fd42ab15fd67f80dbddb1c699

Skrevet

Karakterpresset er noe av det jeg gruer meg til når jeg høsten 2013 skal begynne å studere rettsvitenskap. Selv vil jeg ikke bli advokat og har heller ikke noe mål om å bli en superstudent, men kommer garantert til å bli påvirket om alle rundt meg stresser livet av seg. :bond:

Anonym poster: a4842d1fd42ab15fd67f80dbddb1c699

Det er dessverre latterlig høyt karakterpress. Kjenner mange som stresser med tanke på jobb videre.

Lykke til :)

Skrevet

Har ikke greie på temaet, men ta mitt råd.

Har dere anlegg for å kunne slite dere gjennom en høyere utdanning så gjør det, ikke gi faen fordi dere "tror" og ikke gidder.

Det kommer dere til å angre på resten av livet...

Skrevet

Har ikke greie på temaet, men ta mitt råd.

Har dere anlegg for å kunne slite dere gjennom en høyere utdanning så gjør det, ikke gi faen fordi dere "tror" og ikke gidder.

Det kommer dere til å angre på resten av livet...

Det er sant at det er plusspoint å ha høyere utdanning. Men jeg vet ikke hvor mye mastergrad i juss er verdt, hvis en kun har dårlige karakterer å vise til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...