Gå til innhold

Hva koster det å produsere de dyre designerveskene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Louis Vuitton, Prada, Chanel, Givenchy, Cèline.... Listen er lang. Samtlige designermerker tar alt fra 4000 til flere hundretusener for vesker man i utgangspunktet kunne ha fått mye billigere, bortsett fra med logoen "LV" på. Er kvaliteten på disse veskene så ekstraordinære? Kan de aldri bli ødelagt, uansett hvor mye man river og sliter i dem? Kommer stoffet eller skinnet fra en sjelden rase sau, eller kanskje en utrydningstruet, eksklusiv slangeart i Burma? Ja, dere ser poenget.

Hvor mye koster det EGENTLIG å PRODUSERE disse veskene? Jeg har selv lyst på en designerveske en gang, og innrømmer at det er på grunn av eksklusiviteten. Jeg kunne lett ha funnet en billigere og like fin veske med god kvalitet, til under halve prisen. Men jeg synes det er direkte FÆLT om det koster dem 100-200-300-400 kr å lage disse veskene, når noen av veskene blir solgt for 20000. Jeg mener. Dette er jo millionbusiness.

Anonym poster: ff1524172e1dbe59b8150d996260426c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er god kvalitet, men kvaliteten står absolutt ikke i proporsjon til prisen, du kan sannsynligvis finne en veske med like bra materiale og kvalitet for 1/20 av prisen hvis man tenker på veskene i 20,000kr-klassen. Disse veskene selger bare for at merket innebærer status, hadde leverandørene fjernet det som viser at det er en "merkeveske" men ellers beholdt samme kvalitet og øvrig utseende så hadde prisen droppet noen tusen prosent. Videre så kan jeg heller ikke se for meg at det skal koste så utrolig mye å produsere de heller, de er produsert i fabrikk + det er som oftest samme materiale som brukes i vesker til en tusenlapp eller to. Vil anta det koster maks 500kr å produsere.

• Liker 1
Skrevet

Nå skal jeg ikke forvare prisen, men det tar faktisk tid å designe plagg og tilbehør når vi snakker om orginalene, mye lengre tid en for de som senere kopierer designe ;)

• Liker 2
Skrevet

Jeg har vært på den ene fabrikken til Louis Vuitton, i Anseniér rett ved Paris. Her satt de å håndsydde veskene, kvalitetssikret skinnet m.m. Samtlige ansatte hadde europeisk utseende og veldig gode arbeidsforhold. Produksjonslokalet var bedre en kontoret jeg jobber på, hehe. Nå er det her de lager trunksene, special orders m.m. Men enkelte "vanlige" modeller produseres også her. De bruker i stor grad skinn fra Norge (for vi benytter ikke piggtråd og har friske dyr som gir godt skinn), exotisk skinn kommer kun fra godkjente oppdrettere og med alle sertfikater. Nå er det nok mere "samlebånds" produksjon på speedyer m.m men LV har bare fabrikker i Frankrike, Spania, Italia og USA. Så sånnsett er det nok bedre arbeidsforhold for de ansatte der en for de som produserer i ex banglades og India. Jeg har heller aldri lest om tilsvarende skandaler når det gjelder luksusmerkene

• Liker 4
Skrevet

Postet litt fort her....

Mente heller aldri lest om tilsvarende forhold som H&M kritiseres for når det gjelder LV ol. Og tviler ikke på at presse har prøvd å finne det...

Jeg fikk iallefall veldig respekt for håndverket bak veskene...

Skrevet

Nå mente jeg heller ikke å si at de sydde vært sting for hånd på alle veskene da. De aller aller fleste canavas vesken produseres i maskin. Men ex håndtaket på en artsy syes for hånd. Jeg sa og at jeg var der de lager koffertene (trunksene) og andre spesial bestilte ting. I tillegg til vanlige modellere

Skrevet

Ååå. Hat å skrive fra telefon...

Men uansett så produseres de i i-land der lønns og produksjonskostadene er høyere, noe som gjenspeiler noe av prisen. Selvfølgelig betaler man for merket, det gjør man jo for alt her i verden.

Skrevet

Ååå. Hat å skrive fra telefon...

Men uansett så produseres de i i-land der lønns og produksjonskostadene er høyere, noe som gjenspeiler noe av prisen. Selvfølgelig betaler man for merket, det gjør man jo for alt her i verden.

Det gjenspeiler ikke prisen i det hele tatt :P Nok lær til en veske til 20,000kr vil aldri koste mer enn en tusenlapp for en produsent med egne kontakter, så har vi jo de delene som er håndsydd, det blir vel maks noen få timelønner per veske, sannsynligvis mye mindre enn det også. Da er man oppe i litt over 1,000kr, så har vi jo transport, markedsføring og elektrisitet til fabrikkene, men disse utgiftene har jo også "billigmerker" som selger vesker til under 500 kr per stykk.

Nei, eneste grunnen til at disse faktisk selger er at folk med litt vel mye penger å bruke ønsker å bli sett opp til av andre kvinner for at man har en veske som koster urimelig mye, det handler verken om kvalitet generelt, valg av materiale, forholdene til arbeiderne eller lignende, bare status, ingenting annet.

Skrevet

Jeg har vært på den ene fabrikken til Louis Vuitton, i Anseniér rett ved Paris. Her satt de å håndsydde veskene, kvalitetssikret skinnet m.m. Samtlige ansatte hadde europeisk utseende og veldig gode arbeidsforhold. Produksjonslokalet var bedre en kontoret jeg jobber på, hehe. Nå er det her de lager trunksene, special orders m.m. Men enkelte "vanlige" modeller produseres også her. De bruker i stor grad skinn fra Norge (for vi benytter ikke piggtråd og har friske dyr som gir godt skinn), exotisk skinn kommer kun fra godkjente oppdrettere og med alle sertfikater. Nå er det nok mere "samlebånds" produksjon på speedyer m.m men LV har bare fabrikker i Frankrike, Spania, Italia og USA. Så sånnsett er det nok bedre arbeidsforhold for de ansatte der en for de som produserer i ex banglades og India. Jeg har heller aldri lest om tilsvarende skandaler når det gjelder luksusmerkene

Hvordan er det relevant?

Anonym poster: 7fb13a06fcf1b953b9caa511179cf825

• Liker 1
Skrevet

Hvordan er det relevant?

Anonym poster: 7fb13a06fcf1b953b9caa511179cf825

Er vel ingen tvil at mange ansetter ikke-vestlige som billig arbeidskraft. Jeg fant det ihvertfall relevant.

Anonym poster: 5c7893019841a98734cf837170856e45

• Liker 8
Skrevet

Det gjenspeiler ikke prisen i det hele tatt :P Nok lær til en veske til 20,000kr vil aldri koste mer enn en tusenlapp for en produsent med egne kontakter, så har vi jo de delene som er håndsydd, det blir vel maks noen få timelønner per veske, sannsynligvis mye mindre enn det også. Da er man oppe i litt over 1,000kr, så har vi jo transport, markedsføring og elektrisitet til fabrikkene, men disse utgiftene har jo også "billigmerker" som selger vesker til under 500 kr per stykk.

Nei, eneste grunnen til at disse faktisk selger er at folk med litt vel mye penger å bruke ønsker å bli sett opp til av andre kvinner for at man har en veske som koster urimelig mye, det handler verken om kvalitet generelt, valg av materiale, forholdene til arbeiderne eller lignende, bare status, ingenting annet.

For det første så sa jeg ikke at det gjenspeilet hele prisen, men det forsvarer at prisen er høyere en for ett tilsvarende produkt produsert under elendige forhold i Taiwan. Man betaler selfølgelig for et merke, og om man da køper det i luksus segmentet så koster det deretter.

Du kan sammeligne det med å kjøpe en luksusvesken med å kjøpe en dyr bil. Både en dyr og en billig bil får deg fra A-B, sikkerheten og komforten er tilnærmet lik (selv om endel entusiaster alltid vil være uenig), men opplevelsen av det vil være forskjellig. De "fleste" menn ville kjøpt en dyr bil fremfor en rimeligere en om de hadde hatt muligheten, tiltross for at egenskapene er de samme. Alle har vi våre ting vi er villige til å bruke mere penger på enn andre ting. For noen er det økologisk mat, eller det å reise eller en fin bil. Felles for alt er at det finnes andre alternativer som er rimligere, men den ene tingen eller handlingen gjør at vi er villig til å betale mer for det produktet. For deg er det en ting, for meg er det vesker, det har ingen ting med å få andre til å se opp til meg (tror de færreste vet hva det er eller koster uansett), men den følelsen det gir meg!

Skrevet

Er vel ingen tvil at mange ansetter ikke-vestlige som billig arbeidskraft. Jeg fant det ihvertfall relevant.

Anonym poster: 5c7893019841a98734cf837170856e45

Var akkurat det jeg mente!

Skrevet (endret)

Naturlig nok avhenger det av hvilken veske det er.. men feks en Birkin veske tar ca 20timer å lage.. og de blir laget av folk med utdanning i faget, så regner da med at timelønnen er litt høyere enn hva en ufaglært taiwaner får

Endret av Miss Lucky
Skrevet

Naturlig nok avhenger det av hvilken veske det er.. men feks en Birkin veske tar ca 20timer å lage.. og de blir laget av folk med utdanning i faget, så regner da med at timelønnen er litt høyere enn hva en ufaglært taiwaner får

Ok, legg til 3-4000kr til de 1000kr, jeg ser ikke hvordan det har noe å si heller når vi snakker om en veske til flere titalls tusen kroner, prisen er fortsatt urimelig høy.

Skrevet

De går nok fremdeles i rimelig greit overskudd ja

Skrevet

Ok, legg til 3-4000kr til de 1000kr, jeg ser ikke hvordan det har noe å si heller når vi snakker om en veske til flere titalls tusen kroner, prisen er fortsatt urimelig høy.

Men i forhold til hva? En topp til hundre kroner på HM koster sikkert ikke mer enn en tier i direkte produksjonskostnader, så avansen er neppe veldig forskjellig fra billigkjeder til luksuskjeder. Og man må jo tenke på at segmentet er et helt annet - det er på mange måter fullstendig irrelevant om noen som aldri kunne tenke seg å betale mer enn 250 kroner for en veske synes en LV eller Chanel er for dyr.

Anonym poster: ebabbbc9d7b8badba13d926a4edfda38

• Liker 1
Skrevet

Hei!

Jeg kjøpte en Louis Vuitton-veske (Alma GM) for tre uker siden i Akersgaten i Oslo for 8450 kr. Jeg kommer fra Telemark, og det er ikke alle som skjønner seg på slikt her.. Uansett, jeg synes ikke den eksklusiviteten vesken gir meg er verdt alle pengene, men det er ikke langt ifra! Sømmen er helt perfekt! Det er ikke noe tull der, altså. Håndtakene har detaljer håndmalt i rødt.

Deler av vesken er ubehandlet kalveskinn, men mesteparten er canvas. Noe de på LV sa var et slags lerret.

Har diskutert dette med min mor og vi har kommet fram til at den må ha kostet rundt 2500-3000 å lage. Den er veldig forseggjort.

Jo dyrere det er, jo mer status. Det er bare slik det er. Jeg for min del elsker følelsen av å eie en slik veske. Det gir meg så mye glede, og jeg kjøpte den ikke for å vise meg frem og være "sossete". Jeg gjorde det for meg selv.

Skrevet

Jeg har nylig kjøpt en svært forseggjort veske, med omtanke i hver detalj og helt utrolig høy kvalitet på skinnet. Den er sydd på bestilling av en uavhengig veskemaker/-designer i USA, modellen har hun selv utviklet. Jeg har gått over veska nærmest med lupe og kan ikke finne en eneste feil i læret, foret eller metallarbeidet. I tillegg er den smekkfull av lure små detaljer, som ekstra forsterkninger på typiske slitesteder. Jeg har aldri sett på maken til solid, flott og gjennomarbeidet veske.

Denne amerikanske veskemakeren tar betalt for materialene og arbeidet pluss et overskudd. Jeg betalte 2000 kroner.

Anonym poster: b0696958a10a4902100d14ce21a645ba

• Liker 3
Skrevet

Jeg har nylig kjøpt en svært forseggjort veske, med omtanke i hver detalj og helt utrolig høy kvalitet på skinnet. Den er sydd på bestilling av en uavhengig veskemaker/-designer i USA, modellen har hun selv utviklet. Jeg har gått over veska nærmest med lupe og kan ikke finne en eneste feil i læret, foret eller metallarbeidet. I tillegg er den smekkfull av lure små detaljer, som ekstra forsterkninger på typiske slitesteder. Jeg har aldri sett på maken til solid, flott og gjennomarbeidet veske.

Denne amerikanske veskemakeren tar betalt for materialene og arbeidet pluss et overskudd. Jeg betalte 2000 kroner.

Anonym poster: b0696958a10a4902100d14ce21a645ba

Du kan jo ikke si sånt uten å legge ut link til dama! :wow:

Men sånn generelt; du kan ikke si at siden vesken hun laget kostet så og så mye i selvkost, gjør også merkevesker det. Det påløper en del ekstra kostnader i en bedrift som man ikke har når man driver for seg selv.

Men jeg forstår egentlig ikke poenget med denne tråden, det virker for meg som om det bare er å si at designvesker absolutt ikke er verdt prisen, og at alle som kjøper dem er dumme statusnek som vil ha dem for å vise seg frem. Alle vet da at man til dels betaler for merket, men er det noe problem? En konsumvare er verdt det folk er villig til å betale for den, og som jeg skrev tidligere i tråden - det er faktisk ganske irrelevant om noen som har en maksgrense på 500 kroner for en veske synes det er galskap, for de er ikke i målgruppen.

Anonym poster: ebabbbc9d7b8badba13d926a4edfda38

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...