Gå til innhold

Skjer med at barn får så mye data leker og slikt?

Anbefalte innlegg

Gjest Dream89
Skrevet

Føler at barn fra en tidlig alder får så mye data spill eller noe sånt. Eller at de får ipad og lignende. Er det ut med uteleker eller rett og slett vanlige leker? Føler barn sitter ALT for mye inne eller ALT for mye på data og slikt. Greit med en inne dag og spille og se tv men hva med alle de andre dagene?

Fikk også høre om 2 gutter på 8 og 11 år som nå skal bli satt på sovepiller siden de ikke sover på natta. Er det så rart når det eneste de gjør er og sitte på data eller se tv hele dagen?

Blir så frustrert at de skal introduseres for slikt i en ung alder.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På én måte er det jo pedagogisk korrekt i og med at de får lære alfabetet. Jeg registrerer at det er 4-7 års anbefalt aldersgrense på mange av disse sakene. Personlig synes jeg også at 3-4 års alder er for tidlig. 5-6 års alder er nok hakket bedre, mener jeg. Jeg har studert bibliotek-og informasjonsvitenskap i noen år, så det har ingenting med at jeg ønsker at barnet mitt skal bli en lesehest å gjøre, altså. For det ønsker jeg jo, og jeg skjønner at da må man starte med å lære alfabetet på en måte som fenger.

Anonym poster: 967aca08c7b3b07143c50b1200d8618a

Skrevet

AB 17:39 her. Jeg vil også si at når de får data og slikt som du nevner må jeg bare anbefale dere andre foreldre om ikke å gi barna deres brukte mobiler selv om de ikke har SIM-kort. En mobil uten SIM-kort kan brukes til å ringe brannvesen, politi osv. Dette skjer i mange tilfeller, og da må faktisk viktige samtaler stå i kø etter disse tulleanropene/uvitende anropene fra barna deres! Det var kanskje litt off topic, men jeg syntes det var viktig å få med seg her.

Angående det med databruk for barn er det jo bare til å ha klare grenser for hvor lenge de skal holde på med det.

• Liker 2
Gjest Dream89
Skrevet

På én måte er det jo pedagogisk korrekt i og med at de får lære alfabetet. Jeg registrerer at det er 4-7 års anbefalt aldersgrense på mange av disse sakene. Personlig synes jeg også at 3-4 års alder er for tidlig. 5-6 års alder er nok hakket bedre, mener jeg. Jeg har studert bibliotek-og informasjonsvitenskap i noen år, så det har ingenting med at jeg ønsker at barnet mitt skal bli en lesehest å gjøre, altså. For det ønsker jeg jo, og jeg skjønner at da må man starte med å lære alfabetet på en måte som fenger.

Jeg er jo bare 23 år gammel og føler meg gammel. Vi lærte jo uten alle disse dataspillene og videre. Føler det bare er latskap! Det med og lære alfabetet er jo bare og gjøre noe gøy ut av det:) Sier ikke at barn ikke skal ha noe slikt men det blir litt overdrevent altså.

• Liker 2
Gjest Dream89
Skrevet

AB 17:39 her. Jeg vil også si at når de får data og slikt som du nevner må jeg bare anbefale dere andre foreldre om ikke å gi barna deres brukte mobiler selv om de ikke har SIM-kort. En mobil uten SIM-kort kan brukes til å ringe brannvesen, politi osv. Dette skjer i mange tilfeller, og da må faktisk viktige samtaler stå i kø etter disse tulleanropene/uvitende anropene fra barna deres! Det var kanskje litt off topic, men jeg syntes det var viktig å få med seg her.

Angående det med databruk for barn er det jo bare til å ha klare grenser for hvor lenge de skal holde på med det.

Litt enig der. Her har vi en gammel mobil uten bateri og sim kort i som blir lekt masse med. Men da blir fantasien brukt. Leker at man tar bilder og ringer bekjente. Syntes det er bedre enn og sitte med et spill i flere timer.

• Liker 1
Gjest Dream89
Skrevet

Velkommen til 2012 :)

Skal vi da være så late at vi ikke tar barna ut og leker med de i stedet for at de sitter inne og spiller hele dagen lang. Til og med barn ned i 3-4 års alderen får slike ting.

• Liker 1
Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Jeg er litt todelt. På èn side vil elektroniske tingester bli mere vanlig i læringsøyemed i barnehager og på skoler fremover, og da er det jo greit om barna har litt forhåndskunnskap og evt en egen eller får bruke familiens så h*n får øvd seg hjemme også.

Men på den andre siden så burde barn være ute og henge etter tenna i trærne, bruke fantasien, utvikle sosiale antenner og bruke øynene på noe annet enn å stirre på en skjerm.

Kan man som forelder porsjonere ut databruken, så barna er mere i fysisk aktivitet enn de bruker på rumpa si, så ser jeg ikke problemet.

• Liker 4
Skrevet

Litt enig der. Her har vi en gammel mobil uten bateri og sim kort i som blir lekt masse med. Men da blir fantasien brukt. Leker at man tar bilder og ringer bekjente. Syntes det er bedre enn og sitte med et spill i flere timer.

Når du sier det så kommer jeg faktisk på at barnehagen har en mobiltelefon uten SIM-kort som er tilgjengelig for alle ungene på avdelingen slik at de kan leke kontor og slikt med den. Hvis vår barnehage har det, så er det sikkert andre barnehager som har det også. Huff!

Gjest WendyClear
Skrevet

Gjennom alle år har det vært mennesker som klager over dagens unge og hvordan dagens barn oppdras. Aristoteles ristet på hodet over den unge generasjonen på sin tid.

Ny teknologi har alltid vært skremmende, når barnebøker kom var jo faktisk disse utrolig skumle også, for ikke å glemme tegneseriene eller radioen. Du generaliserer veldig her, barn sitter faktisk ikke bare inne.. i barnehager og på skoler er de jo faktisk ute store deler av dagen og har ikke tilgang til dataspill eller TV. Selv om du ofte kommer over barn som har I-pad eller som ser på TV betyr ikke dette at de ikke er ute å leker eller har leker som ikke går på strøm. Du har jo selv vokst opp da Game-boy var veldig populært - men det var da ikke slik at alle barn fikk lov å sitte med denne maskinen dag ut og dag inn?

• Liker 2
Gjest Dream89
Skrevet

Gjennom alle år har det vært mennesker som klager over dagens unge og hvordan dagens barn oppdras. Aristoteles ristet på hodet over den unge generasjonen på sin tid.

Ny teknologi har alltid vært skremmende, når barnebøker kom var jo faktisk disse utrolig skumle også, for ikke å glemme tegneseriene eller radioen. Du generaliserer veldig her, barn sitter faktisk ikke bare inne.. i barnehager og på skoler er de jo faktisk ute store deler av dagen og har ikke tilgang til dataspill eller TV. Selv om du ofte kommer over barn som har I-pad eller som ser på TV betyr ikke dette at de ikke er ute å leker eller har leker som ikke går på strøm. Du har jo selv vokst opp da Game-boy var veldig populært - men det var da ikke slik at alle barn fikk lov å sitte med denne maskinen dag ut og dag inn?

Hva med helgene da? Ferier og slikt? Når de ikke er ute på skole eller i barnehage? Skjønner virkelig ikke hvorfor man kjøper sånne ting til barn i 3-4 års alderen. Er det ikke da de skal bruke fantasien og slikt? Sier ikke det er galt og gjøre det av og til men kan bli for mye!

Har aldri hatt game boy og slikt. Vi hadde ikke så mye penger til at jeg fikk sånne ting. Fikk data når jeg var 15. En gammel godt brukt en. Men da er man jo såppas stor at man bestemmer mer selv. Nå mener jeg litt mer barn under 10 år som sitter inne og spiller hele dagen. Jeg ble tvunget ut når jeg var mindre så lenge det ikke regnet. MEn det at mange mener det at barn lærer så mye av det er jo litt rart. Mener man da at ikke vi som ikke hadde sånn før lærte noe da? Føler at foreldre blir mer og mer late. IKKE ALLE! Men veldig mange.

• Liker 1
Skrevet

Hva med helgene da? Ferier og slikt? Når de ikke er ute på skole eller i barnehage? Skjønner virkelig ikke hvorfor man kjøper sånne ting til barn i 3-4 års alderen. Er det ikke da de skal bruke fantasien og slikt? Sier ikke det er galt og gjøre det av og til men kan bli for mye!

Har aldri hatt game boy og slikt. Vi hadde ikke så mye penger til at jeg fikk sånne ting. Fikk data når jeg var 15. En gammel godt brukt en. Men da er man jo såppas stor at man bestemmer mer selv. Nå mener jeg litt mer barn under 10 år som sitter inne og spiller hele dagen. Jeg ble tvunget ut når jeg var mindre så lenge det ikke regnet. MEn det at mange mener det at barn lærer så mye av det er jo litt rart. Mener man da at ikke vi som ikke hadde sånn før lærte noe da? Føler at foreldre blir mer og mer late. IKKE ALLE! Men veldig mange.

Nå er det vell ikke så mange barn i 3-4 års alderen som har en egen pc, mobil eller ipad? Jeg er selv 23 år og vokste opp før "alle" hadde mobil og data hjemme. Hadde til og med gameboy da den var populær. Allikevel var vi MYE ute å lekte i skogen, spilte fotball og lekte "boksen går". Vi var til og med ute når det regnet;)

Har en jente på 2 år, og familien kjøpte nettopp en ipad. Jenta vår får lov å spille på den av og til, men ikke hver dag:) Hun sitter kanskje å spiller i 20 minutter eller ser en episode av vennebyen mens jeg lager middag eller før hun legger seg. Hun har LÆRT mye av å spille på den, har lært mange av fargene, mange dyr og lydene de lager seg og mye mer. Hun ELSKER bøker, og ja hun har lært mye av å lese bøker sammen med oss også. Hun kan til og med snakke med tantene sine på videosamtale:)

Man kan ikke se så svart-hvitt på ting og slå alt under en kam. Jeg vil personlig si alt med måte:) Det er ikke galt å la små barn leke med pc/mobil/ipad 20 minutter ett par dager i uken, så lenge de leker, leser og aktiviseres ellers i uken. Det er faktisk i helgene jenta mi "spiller" minst, da er vi mye ute, er i svømmehallen, på besøk osv:)

Skrevet

Skjer med at man ikke lenger kan skrive normale setninger i overskrifter?

Anonym poster: 384e71ac4d4629e47d0fd9264b20e5de

• Liker 1
Skrevet

Helt enig med trådstarter. En ting er at barn som er kommet i skolealder kan prøve seg litt på data, men barn som er så små at de går i barnehagen skal holdes helt unna!!!! Hva i all verden tenker dere med? Det er gjort seriøs forskning på dette feltet, og f.eks. data og ipad er overfladisk kommunikasjon som kan føre til at reseptorene i småbarns hjerne ikke vokser sammen og de vil slite med å tilegne seg kunnskap når de blir eldre. Små barn trenger en til en kommunikasjon med andre mennesker.

De trenger å være ute i naturen, de trenger at voksne tar seg tid til å prate med dem, leke og lære dem ting. De trenger IKKE å sitte i sofaen med en ipad (da bør vel foreldrene ta en titt på sine egne vaner).

Kulturen vår blir med og mer asosial, mennesker trenger fysisk kontakt, og at små barn i dag bruker såpass mye tid foran data/telefon/tv-skjerm er en skremmende utvikling synes jeg.

Anonym poster: 705df9a5168daf8babf37b557cea0b0a

Skrevet

Skal vi da være så late at vi ikke tar barna ut og leker med de i stedet for at de sitter inne og spiller hele dagen lang. Til og med barn ned i 3-4 års alderen får slike ting.

Vi skal ikke gjøre noentingsomhelst.

Du har selv et selvstendig ansvar i å oppdra dine egne barn med de verdiene du mener er riktige.

Mitt inntrykk er at de foreldrene som i utgangspunktet ikke sysselsetter barna sine

/ tar de med på tur / følger barna opp med fritidsaktiviteter - er de som går for lettvinte løsninger som teknologiske leker som et eneste alternativ.

Men disse foreldrene ville trolig ikke tatt barna med på søndagstur eller ballek - om de så fikk gratis tur/treningstøy.

Barn av foreldre som er opptatt av fysisk aktivitet / riktig ernæring / opptatt av å innvolvere seg i barnas liv med oppfølging av fritidsaktiviteter / lekselesing / søndagsturer ol. vil gi barna dette - uavhengig av at det teknologiske markedet for barneleker.

Som forelder kan du først og fremst starte med deg selv - egne barn og håpe å "smitte andre foreldre" med samme verdier og idéer - skal du prøve å påvirke andre i en større grad - så innvolver deg i barnas fritidsaktiviteter / bli med på å opprette en akeklubb / meld deg som foreldrekontakt i håndballaget

- eller engasjer deg i lokalpolitikken.

Gjest pysepusen
Skrevet

Man kan da gi barna litt av alt? Utelek, frileken inne og noen lærerike apper på telefonen/iPaden? De jeg kjenner klarer det :)

Det gjelder vel bare å være litt bevisst

• Liker 2
Skrevet (endret)

Var 5 da jeg fikk min første PC med slike læreprogrammer som mattemix og norskbuketten , + leisure suit larry 1 & 2:) dette var for rundt 24 år siden: ;) allerede da satt jeg og lærte meg data!

Men foreldre passet på så jeg fikk fikk sitte ca 1 time hver 3 dag:)! Derfor digget jeg å bli passet av broren min som er eldre enn meg:) fordi da satt vi begge på pc en!

Endret av Anciol
Skrevet

Helt enig med trådstarter. En ting er at barn som er kommet i skolealder kan prøve seg litt på data, men barn som er så små at de går i barnehagen skal holdes helt unna!!!! Hva i all verden tenker dere med? Det er gjort seriøs forskning på dette feltet, og f.eks. data og ipad er overfladisk kommunikasjon som kan føre til at reseptorene i småbarns hjerne ikke vokser sammen og de vil slite med å tilegne seg kunnskap når de blir eldre. Små barn trenger en til en kommunikasjon med andre mennesker.

De trenger å være ute i naturen, de trenger at voksne tar seg tid til å prate med dem, leke og lære dem ting. De trenger IKKE å sitte i sofaen med en ipad (da bør vel foreldrene ta en titt på sine egne vaner).

Kulturen vår blir med og mer asosial, mennesker trenger fysisk kontakt, og at små barn i dag bruker såpass mye tid foran data/telefon/tv-skjerm er en skremmende utvikling synes jeg.

Anonym poster: 705df9a5168daf8babf37b557cea0b0a

Vil bare informere om at barnehagene (i alle fall den som vår pode på 3 år går i) har (to) dataer tilgjengelig for barna. Her kan de spille spill, eller gjøre andre ting. Selvsagt ikke hele tiden, men de får lære om datamaskiner der, faktisk!

Skrevet

Data er fremtiden, og ungene må lære seg å håndtere dagens teknologi. Hvis ikke, så faller de utenfor både i studier, arbeidsliv og sosialt. Like fullt må ungene lære å begrense sin bruk av pc og denslags, og det er vårt ansvar som foreldre å lære dem. Hvis de får teknologien og begrensningene allerede i førskolealder, tror jeg det vil bli en del av livet på samme måte som at snop er bare i helgen og at man pusser tenner hver dag. Det er rett og slett lettere å få inn gode vaner tidlig.

Gjest Dream89
Skrevet

Vil bare informere om at barnehagene (i alle fall den som vår pode på 3 år går i) har (to) dataer tilgjengelig for barna. Her kan de spille spill, eller gjøre andre ting. Selvsagt ikke hele tiden, men de får lære om datamaskiner der, faktisk!

Har jobbet i flere barnehager. Kunn en av de hadde dataer og de var helt opphengt i disse dataene. Ble jo krangling og styr. Selv om vi hadde stoppe klokke på tiden. Og Det var det eneste de ville gjøre hele dagen. De i de andre barnehagene ville ut og leke heller. Føler når de går i barnehage så skal de da lære og være kreativ og å være barn. Data kan de heller ha mere av når skolen begynner og da de får det på skolen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...