AnonymBruker Skrevet 4. november 2012 #1 Skrevet 4. november 2012 Hei! Jeg bor i en 55kvm stor leilighet med min samboer. Vi flyttet inn i sommer, og betaler strøm for to måneder i slengen. Sist gang jeg leste av så stod måleren på 769000 og når jeg leste av i dag så var den på 774800. Vil det si at vi har brukt 5800 kW på bare to måneder? (er det forresten kW man leser av?) Jeg er ikke helt stødig på benevningen, men jeg rasket frem noen eldre strømregninger fra da jeg bodde alene og da betalte jeg i snitt 500kW per måned. Da blir jo 2900 kW per måned veldig mye. Det skal sies at vi bare har varmekabler som oppvarming. Dette er på badet og i stuen og de står bare på det laveste. På soverom, gang og kjøkken er det ingen varme på. Vi er flinke å skru av lysene, og prøver å dusje mye på treningsenteret. Anonym poster: f7438e62d83518bbe654f204ba973f08
Gjest barista Skrevet 4. november 2012 #2 Skrevet 4. november 2012 Leste du av siste sifferet? Det skal ikke være med
AnonymBruker Skrevet 4. november 2012 #3 Skrevet 4. november 2012 Nei, begge gangene var det ,2 på slutten som jeg ikke tok med. TS Anonym poster: f7438e62d83518bbe654f204ba973f08
Zzyzx Skrevet 4. november 2012 #4 Skrevet 4. november 2012 Det er veldig mye på to måneder. Vi bor på 69 kvadrat, har elektrisk oppvarming, oppvaskmaskin, varmtvannsbereder (1-2 dusjer om dagen), varmekabler på badet, vaskemaskin og tørketrommel (pluss et hav av elektriske anretninger inkludert servere), og det meste vi har hatt på én måned er rett under 2000 kWh. Leier eller eier dere? Hvis dere leier så kan det jo hende det er andre ting enn deres som er koblet på samme måler...
Solbærsaft Skrevet 4. november 2012 #5 Skrevet 4. november 2012 Bor på 47 kvm og vi bruker ca 250 kwt i måneden. Vi har varmekabler på badet, som står 3 (av 5). Vi har mulighet for varme i gulvene i stua også, men det er vannbåre varme. Den slår vi egentlig aldri på siden det er så utrolig dyrt. Vi er to stk, har alle hvitevarer, tekniske dingsebombser, 2 laptoper, 1 pc, ps3 som står på noen timer hver kveld osv. Tror jeg ville skrudd av varmekablene i stua. Varmekabler er generelt dyrt, og i stua kan man jo gjerne heller ha tøfler. Evt en ovn dersom luften ellers i rommet er kald.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2012 #6 Skrevet 4. november 2012 Ja, vi leier. Og vi får bare beskjed om hva vi skal betale på SMS fra huseierne i andre etasje, så vi leser av måleren som vi har her og sier hva den står på til dem, så får vi tilbakemeldig en måneds tid etter om hvor mye vi skal betale. Vi deler nettleien med dem vet jeg. Sist regning betalte vi i underkant av 700,- for to måneder, og det er jo ikke ille. Men da sjekket jeg heller ikke hvor mye kW vi hadde brukt. Jeg vet det høres veldig merkelig ut, men tror at hele huset er litt rart bygd, så dette er eneste måten å gjøre det på. Men da kan det kanskje være slik at dem også er på våres strømmåler? Så at vårt reelle tall er egentlig mye lavere? Jeg får vel bare vente og se på regningen som kommer. Friket bare litt ut da jeg leste av forbruket i dag. Vinteren har jo ikke engang begynt. Anonym poster: f7438e62d83518bbe654f204ba973f08
Lykkelitenen Skrevet 4. november 2012 #7 Skrevet 4. november 2012 Vår kom på 2200-og noe denne mnd, gammel leilighet og vi prøver å spare strøm... Nå lurer jeg jo på om vi har lest veldig feil her. Vi har lest av 6 tall, er dette feil?
Gjest Uanonymbruker Skrevet 4. november 2012 #8 Skrevet 4. november 2012 Jeg har 1200 på fire måneder! Leiligheten er rundt 80m2.
Lykkelitenen Skrevet 4. november 2012 #9 Skrevet 4. november 2012 Vi har nå sjekket og det ser riktig ut, 2200 på en mnd, en dobbling fra forrige periode. Men nå er det en gammel leilighet med dårlig isolering og enkle vinduer, så går nok mye varme i svinn der. Vi har også vært uforsiktig med ovnene, så det kan nok være en sammenheng med at den steig så mye den mnd vi har begynt å ha ovnene på. Eventuelt har vi hatt med ett tall for mye hele veien Strømregningen er nå estimert til å komme på ca 1300kr for de 2200kwh. Vi har hele veien lest av 6 siffer, alle som står i boksen. Ingen er markert med rødt eller bak komma, så da skal det vel være rett..? Vi får bli flinkere
Zzyzx Skrevet 4. november 2012 #10 Skrevet 4. november 2012 Ja, vi leier. Og vi får bare beskjed om hva vi skal betale på SMS fra huseierne i andre etasje, så vi leser av måleren som vi har her og sier hva den står på til dem, så får vi tilbakemeldig en måneds tid etter om hvor mye vi skal betale. Vi deler nettleien med dem vet jeg. Anonym poster: f7438e62d83518bbe654f204ba973f08 Høres ut som om hele huset går på samme måler, eller iallfall mye mer enn det som er utleiedelen dere bor i. Det er virkelig ikke helt bra, for dere har ingen måte å kontrollere hva dere faktisk har brukt, og dermed ende opp med å betale alt for mye.
-Jiinxs- Skrevet 5. november 2012 #11 Skrevet 5. november 2012 Min mor har nettopp begynt å leie ut en loft leilighet, og fikk beskjed om at det var best å montere en egen strømåler på lofte. For ellers skjer det som TS beskriver. Om det har noe betydning, så tok jeg nettopp strømåling av min ca 90-100kvm leilighet og på 61 dager har mitt forbruk vært 932 kWh. Sier litt om hva dere fikk.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2012 #12 Skrevet 5. november 2012 Så lite enkelte bruker da. Vi er to stykker i en leilighet på 68 m2, de to siste månedene har vi brukt 2800 kWh. I sommer lå vi på ca 1900 kWh på to måneder. Anonym poster: 56831f002648fc9e11c154e77d7319b8
Gjest barista Skrevet 5. november 2012 #13 Skrevet 5. november 2012 Tror dette varierer KRAFTIG. Jeg har en liten hybel på 40 kvm. Jeg bruker månedlig ca. 1000 kWh
Montefalco Skrevet 6. november 2012 #14 Skrevet 6. november 2012 Hei! Jeg bor i en 55kvm stor leilighet med min samboer. Vi flyttet inn i sommer, og betaler strøm for to måneder i slengen. Sist gang jeg leste av så stod måleren på 769000 og når jeg leste av i dag så var den på 774800. Vil det si at vi har brukt 5800 kW på bare to måneder? (er det forresten kW man leser av?) Jeg er ikke helt stødig på benevningen, men jeg rasket frem noen eldre strømregninger fra da jeg bodde alene og da betalte jeg i snitt 500kW per måned. Da blir jo 2900 kW per måned veldig mye. Det skal sies at vi bare har varmekabler som oppvarming. Dette er på badet og i stuen og de står bare på det laveste. På soverom, gang og kjøkken er det ingen varme på. Vi er flinke å skru av lysene, og prøver å dusje mye på treningsenteret. I og med at strømmåleren står på 769000, kan du antakelig utelukke at det er kwh. En normal leilighet på 55 kvm bruker et sted mellom 10 000 og 20000 kwhi året, og måleren er neppe veldig gammel. Anonym poster: f7438e62d83518bbe654f204ba973f08
Lykkelitenen Skrevet 6. november 2012 #15 Skrevet 6. november 2012 I og med at strømmåleren står på 769000, kan du antakelig utelukke at det er kwh. En normal leilighet på 55 kvm bruker et sted mellom 10 000 og 20000 kwhi året, og måleren er neppe veldig gammel. Nå ble jeg litt nysgjærrig her, selv om jeg ikke er ts... Vår strømmåler har 6 tall og står nå på 325839. Hva den sto på når vi flyttet inn i sommer husker jeg ikke, har ikke lappen her og er ikke jeg som har tilgang til strømkontoen... Vi har ett rødt felt bak de 6 tallene, men ingen komma eller ingen tall eller bokser som er markert med rødt. Nullstilles denne måleren hvert år, eller vil den stoge og stige og stige..? Jeg er helt blank, har aldri gjort dette før og er ene jeg bor med som har hatt ansvar for å lese strømmen så langt.
Montefalco Skrevet 6. november 2012 #16 Skrevet 6. november 2012 Nå ble jeg litt nysgjærrig her, selv om jeg ikke er ts... Vår strømmåler har 6 tall og står nå på 325839. Hva den sto på når vi flyttet inn i sommer husker jeg ikke, har ikke lappen her og er ikke jeg som har tilgang til strømkontoen... Vi har ett rødt felt bak de 6 tallene, men ingen komma eller ingen tall eller bokser som er markert med rødt. Nullstilles denne måleren hvert år, eller vil den stoge og stige og stige..? Jeg er helt blank, har aldri gjort dette før og er ene jeg bor med som har hatt ansvar for å lese strømmen så langt. Måleren nullstilles ikke hvert år. Hvor lenge man har måleren variere, men de byttes ut av nettleverandør med veldig ulike mellomrom.
Lykkelitenen Skrevet 6. november 2012 #17 Skrevet 6. november 2012 Okay Som sagt, null peil og jo mer jeg leser jo mer forvirret blir jeg over alle de ulike typene og ulike "metodene" som skal brukes
Celtic Heart Skrevet 8. november 2012 #18 Skrevet 8. november 2012 Til eksempel leste jeg av 2900kw for 2 mnd nå, på et hus på 113m2 ba. Har ovn på badet og soverommene ellers kun vedfyring. Vi er 4 stk som dusjer daglig, vaskemaskina går minimum 2 ganger daglig og vi er ikke spesielt flinke til å bevisst spare strøm.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå