Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lånt min samboer penger, samt skal nå investere litt i bolig (sm han eier). Har forstått det slik at hvis jeg skal være sikret mot ev kreditorer (hans), må dokumentet tinglyses.

1. Må jeg ha et spesielt dokument for dette, eller kan et gjeldbrev være ok?

2. Hvor finner jeg så riktig info/dokument slik at det kan tinglyses? Jeg forstår det slik at jeg ved å tinglyse det stiller sterkere dersom han skulle få kreditorer på nakken etc.

Takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er ikke jeg noen ekspert i forhold til tinglysning, men tenker at dette er et felt som man bør investere i en advokat. Dette fordi det omhandler fast eiendom, og slikt bør man ikke bevege seg utpå på egen hånd.

Du vil kunne han rettsvern mot hans kreditorer, men hvis han har skyld til stat/kommune, så vil de komme foran deg. Hvis banken har pant i hans hus, så vil også de komme foran deg.... Dette er bare et par eksempler, og det kan sikkert være mange flere..... Tenker at når det er snakk om fast eiendom og pengesummer av litt størrelse, så kan investeringen i en time hos advokat være en veldig god investering....

Skrevet

Ta en telefon til Statens kartverk 32 11 88 00, så svarer de gratis på om de kan tinglyse gjeldsbrevet som du alt har fått, eller om du trenger en obligasjon eller et annet dokument.

Skrevet

Testosteron har helt rett.

Anonym poster: 876af3f8fcf9c1e8f4c89d7b61a5f288

• Liker 1
Skrevet

Takk, da prøver jeg å ringe ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...