Gjest Gjest2 Skrevet 2. mars 2004 #1 Del Skrevet 2. mars 2004 Terje Tvedt hadde en artikkel i Aftenposten forrige uke der han forklarer mye av det han mener er årsaken til at mange nordmenn generellt og mange intelektuelle spesielt, ikke forstår årsakene til terroren, ei heller innser trusselen fra islam. Nå har det kommet til flere interessante kommentarer og kronikker, og jeg legger her ved kommentar til en som såvist ikke har opplevd verden fra bak skrivebordet; Jens A. Riisnæs http://www.aftenposten.no/kul_und/article....rticleID=743316 Norske intellektuelle forstår ikke verden - Politiske korrekthet i akademia og medier har påført samfunnet skylapper. Et forståelses-underskudd av hvordan verden faktisk ser ut, sier reiseguru Jens A. Riisnæs. - Ut og reis! - Ingen som har reist tvers over det asiatiske kontinent, fra den buddhistiske del i øst til den muslimske del av kontinentet i vest, kan være i tvil om at religion er en av de viktigste faktorer som bestemmer et samfunns utvikling. Inntil helt nylig har det vært tabu å si dette, ikke minst innenfor den herskende venstreintelligentsiaen. Jens A. Riisnæs, kjent stemme særlig gjennom reisemagasinet "Ut i verden" på NRK P2 hver lørdag ettermiddag, angriper det han betegner som den fremherskende politiske korrekthet i Norge. I tiår har denne korrektheten ridd utdanningsinstitusjoner og medier. Konsekvensen er at store deler av det norske samfunnet har problemer med å forstå verden anno 2004, hevder han i en samale. Oljereisefond - La meg få komme med et konkret forslag: Skill ut en del av oljefondet til et eget reisefond for norske akademikere. Ikke for delegasjonsreiser der man mottas av ministere og byråkrater, men for frie reiser rundt i verdens grasrøtter. Dermed ville akademikerne måtte flytte ut av sine elfenbenstårn og ut i verden. Hele det norske samfunn ville tjent stort på det, kulturelt og økonomisk, smiler Riisnæs. Utspillet fra professor Terje Tvedt om at norske intellektuelle ikke forstår den utfordringen den totalitære muslimske fundamentalismen representerer, har vært befriende, fortsetter han. - Problemet er at norsk akademia og norske medier har vært styrt av en venstreside som helt siden 1968 i de fleste spørsmål har tatt systematisk feil. Og her er ikke problemet først og fremst AKP (m-l), men SV og dets forløper Sosialistisk Folkeparti. - Venstresiden foretok et kollektivt åndelig harakiri ved systematisk å unnlate å kritisere, og i verste fall støtte, totalitære, menneskefiendtlige og middelalderske regimer. Likevel har den fått lov til å dominere den intellektuelle scene i Norge etter krigen fordi den har påberopt seg å være mer moralsk enn sentrum og høyresiden. I tillegg har venstresiden, forøvrig som den eneste i Europa, sørget for at Norge står utenfor det største demokratiprosjektet i Europa i vår tid, nemlig EU. Kombinasjonen av venstreradikal dominans og isolasjon fra Europas demokratier har ført til en meget betenkelig situasjon for det norske samfunn, mener han. - Ved siden av manglende intellektuelt mot eller innsikt i forbindelse med u-hjelpen, har det politisk korrekte etablissement i Norge hatt en annen hellig ku: nemlig tesen om religionenes underordnede og stadig minskende betydning, påpeker Riisnæs. - Jeg har allerede anbefalt norske akademikere å reise tvers over det asiatiske kontinent for å undersøke denne tesen. Faktisk kan man gjøre reisen mye kortere; det er nok å tilbakelegge de få milene fra Lahore i Pakistan til Amritsar i India. I de to byene bor samme etniske gruppe med samme språk og samme historie. Likevel er det som to helt ulike verdener - den eneste forklaringen er at Lahore er muslimsk, mens Amritsar er sikhenes hovedstad. Og det er lite som tyder på at forskjellene mellom Lahore og Amritsar minker, snarere tvert imot. - I 35 år har jeg reist i praktisk talt samtlige muslimske land. Å forklare hvorfor den islamske verden er kommet i utakt med de andre verdenssivilisasjonene, er ikke noen enkel oppgave, men jeg tror man må se på det man kan kalle de mange operasjonelle påbud i islam; det vil si hvordan man skal be, hva man skal spise, hvordan man skal vaske seg før bønnen, at man skal dra på pilegrimsferd etc. Kristendommen har også påbud, men Vesten klarte likevel å tre inn i den moderne verden. Islam har ikke klart det, kanskje fordi disse påbudene står langt sterkere i Koranen enn i Bibelen. - Er det likevel håp om at den islamske verden vil moderniseres? - Det er et vanskelig spørsmål, blant annet fordi det i islam tradisjonelt ikke er noe skille mellom religionen og det offentlige rom. Altfor mange islamske samfunn har følt moderniseringen som en trussel i stedet for en mulighet. Deres svar har vært å gripe tilbake til fortiden, den rene islamske fortid. Krumtappen - Det eneste land innenfor den islamske kulturkrets som har greid moderniseringsprosessen i det 20. århundret, er Tyrkia. Det gir et visst håp. Tyrkia er krumtappen i systemet; om ikke Tyrkia er stabilt, kan man glemme resten av Midtøsten, påpeker Riisnæs, som dermed minner om hvilke dimensjoner Tyrkias EU-søknad har. - Du har uttalt en viss pessimisme overfor muligheten av en vellykket integrering av muslimske innvandrere i Norge? - Man kan selvsagt ikke bebreide fattige mennesker at de søker Vestens honningkrukker. Men ikke minst intellektuelle har altså et ansvar for at denne prosessen går så smertefritt som mulig, men de har sviktet. Hver gang noen har forsøkt å reise en debatt om innvandringens problematiske sider, har de politisk korrekte kommet med ordet som stempler "djevlene", nemlig rasisme. De fleste som har sittet på empirisk funderte motforestillinger har, ikke overraskende, trukket seg hoderystende tilbake. Norge er kanskje det land i verden med de mest moderne og frigjorte mellommenneskelige relasjoner. Samtidig har vi hatt en masseinnvandring fra kulturer som er blant de mest patriarkalske i verden. De problemer dette skaper har det ikke vært lov å diskutere åpent. I utgangspunktet var våre forutsetninger for å håndtere masseinnvandringen dårlig, ettersom Norge er et relativt provinsielt land i utkanten av et kontinent vi frivillig har isolert oss selv fra. At alle disse faktorene på lang sikt vil kunne true stabiliteten i det norske samfunn, synes i dag opplagt, sier Jens Riisnæs. -Min oppskrift til de unge - 68-generasjonen er det nok ikke håp for - har vært den samme helt siden jeg med egne øyne så resultatene av den sovjetiske invasjonen i Tsjekkoslovakia i august 1968: Reis ut i verden. Se, lær og tenk - selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pedro Skrevet 2. mars 2004 #2 Del Skrevet 2. mars 2004 I all ærbødighet: Min "propaganda" var ikke helt feil likevel.? Et lite eksempel på manglende forståelse og respekt for andres religion: Den tidligere Olje og energiminister, Marit Arnstad (SP) reiste til Saudia med barn. Muslimer foretrekker at har man barn, er man gift. Hun opptrådte med kortærmet bluse uten skaut. Med et minimum av kunskaper om vertslandet, kunne man kaskje ikke vente annet. Det samme gjelder for oss her hjemme når vi får besøk. Våre kunnskaper er på høyde med Frk. Arnsatads. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. mars 2004 #3 Del Skrevet 2. mars 2004 Men kjære kjære dere - er dette ikke snart ferdig diskutert- begynner nemlig og bli litt hakk iplata på dere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pedro Skrevet 2. mars 2004 #4 Del Skrevet 2. mars 2004 Sverige har alltid vært et foregangangsland. http://www.metro.se/content/acrobat/stockh...89b1bf31e5d8977 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Postmannen Skrevet 2. mars 2004 #5 Del Skrevet 2. mars 2004 Men dette er jo et utdebattert tema for lengst! De fleste har vel fått med seg at alle religioner har en ekstrem side som skal "ut i verden og frelse" alle andre. Dette gjelder kristendommen også!! Selvfølgelig har vi både rett og plikt til å forsvare oss mot livssyn/tro, som vi ikke vil omgås, men da må vi heller ikke hindre andre med annen ivssyn/tro, å forsvare seg mot oss kristne heller! Det gjelder å ikke gå i fella til ekstreme folk som Bush eller Bin Laden! Jeg fatter liksom ikke helt hva som er poenget med å rippe opp i dette! Igjen, dette er velkjente fakta for de aller aller fleste, har vært det lenge, og så blir dette presentert som "noe nytt, som alle bør passe seg for". VI VET!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prithivi Skrevet 2. mars 2004 #6 Del Skrevet 2. mars 2004 Men dette er jo et utdebattert tema for lengst! De fleste har vel fått med seg at alle religioner har en ekstrem side som skal "ut i verden og frelse" alle andre. Utdebattert ? Ikke vet jeg om du har lest artikkelen, men hvis du har kan du neppe ha fått med deg særlig mye av innholdet og budskapet. Jeg siterer : "Faktisk kan man gjøre reisen mye kortere; det er nok å tilbakelegge de få milene fra Lahore i Pakistan til Amritsar i India. I de to byene bor samme etniske gruppe med samme språk og samme historie. Likevel er det som to helt ulike verdener - den eneste forklaringen er at Lahore er muslimsk, mens Amritsar er sikhenes hovedstad." Poenget er nettop at man KAN IKKE skjære alle religioner over med en kam slik du gjør. Alle har sine sider som ikke egnet å rope hurra for, det er så, men islam er unik. Sammenligner man islam og muslimer med andre grupper, som ellers har omtrent de samme utgangsbetingelsene, som Riinæs gjør ovenfor, får man bestandig samme resultat, islam og muslimer kommer dårligere ut, til ulykke både for seg selv og andre. Prithivi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Postmannen Skrevet 3. mars 2004 #7 Del Skrevet 3. mars 2004 Poenget er nettop at man KAN IKKE skjære alle religioner over med en kam slik du gjør. Alle har sine sider som ikke egnet å rope hurra for, det er så, men islam er unik. Sammenligner man islam og muslimer med andre grupper, som ellers har omtrent de samme utgangsbetingelsene, som Riinæs gjør ovenfor, får man bestandig samme resultat, islam og muslimer kommer dårligere ut, til ulykke både for seg selv og andre. Nahh....Jeg vet nå ikke helt...... http://mindprod.com/kristianity.html En link verdt å titte på for noen og enhver. Timesvis med mye god lesning og refleksjon her. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 3. mars 2004 #8 Del Skrevet 3. mars 2004 Det er ikke selve relgionen som er farlig, det er fanatistene! (Uansett hva de gjemmer seg bak :-? ... ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 3. mars 2004 #9 Del Skrevet 3. mars 2004 Og, du, verdens demokratisk styrte stater finner man først og fremst i Vest-Europa. USA påberoper seg også å være et demokrati. Tror du tradisjonen med demokrati har noe som helst med kristendom å gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tenker Skrevet 3. mars 2004 #10 Del Skrevet 3. mars 2004 Hmmm... fortsatt uten å bevege meg inn på islam kan jeg i alle fall si noe om bruk av sammenlikninger og eksemplet med en bil du har skrevet om nå to ganger (nærmest ordrett). om han eller hun ikke tåler å høre kritiske bemerkninger om ett bilmerke uten å begynne å trekke frem problemer ved andre. Som du bruker som et argument for at religioner ikke kan sammenliknes. Det går an å snakke om negative trekk ved et bilmerke uten å trekke fram problemer ved andre. Over tid har vi imidlertid skapt oss en forestilling om hvordan en bil "skal" være, og denne har vi skapt oss på bakgrunn av våre erfaringer med forskjellige typer biler. Platons idealtypebil, om du vil. Så når vi snakker om feil ved en bestemt type bil, er jo disse egenskapene "feil" ut i fra hvordan vi mener en bil skal være. På denne måten kan vi ikke snakke om negative egenskaper ved et bilmerke uten ved hjelp av nettopp sammenlikning, uansett om denne blir eksplisitt eller implisitt brukt. Når vi velger en bil gjør vi gjerne dette ved å veie de forskjellige egenskapene ved et bilmerke opp mot hverandre. Hvis ikke ville jo ikke utsagn som "denne biltypen er ganske billig, men den ruster lett" hatt noen mening. (Billig i forhold til HVA?) Når man skal vurdere eller sammenlike to ulike bilslag, er det naturlig å sammenlikne dem både i forhold til hverandre og i forhold til idealtypebilen. Da er det faktisk interessant å vurdere hva som er verst av en bil som ruster og en bil som sluker bensin. Dessuten går du jo selv, etter å ha kommet med denne parallellen, videre til å sammenlikne, på dine premisser. Kort sagt; ting er relativt både når det gjelder biler og religioner, og da er det feil å si at det ikke går an å sammenlikne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prithivi Skrevet 3. mars 2004 #11 Del Skrevet 3. mars 2004 Og' date=' du, verdens demokratisk styrte stater finner man først og fremst i Vest-Europa. USA påberoper seg også å være et demokrati. Tror du tradisjonen med demokrati har noe som helst med kristendom å gjøre?[/quote'] Nei, jeg tror i grunnen ikke det. Kristendom er ingen forutsetning for demokrati. Faktisk er verdens største demokrati ikke noe kristent land i det hele tatt, det er det hinduistiske India. Av andre ikke-kristne demokratier kan man nevne det buddhistiske Thailand og det shintoitiske og buddhistiske Japan. Både hinduisme, buddhisme og shintoisme er fullt forenlig med demokrati og menneskerettigheter, det er islam som ikke er det. Den er det definitivt ikke i teorien, og den har så langt vist seg å ikke være det i praksis heller. Prithivi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 3. mars 2004 #12 Del Skrevet 3. mars 2004 Det har aldri eksistert et muslimsk land som har vært i nærheten av å kunne kalles demokrati med respekt for de mest elementære menneskerettigheter. Islam forbyr demokrati, og er på en rekke avgjørende punkter i strid med menneskerettighetene. I den første artikkelen ( i den originale tråden) leste jeg at mange vestlige intellektuelle ikke forstår islam og den islamske kultur. Deriblandt måten folk i vesten prøver å pakke demokrati ned i halsen på dem, i den tro at demokrati er det eneste rette. De har en HELT annen kultur enn oss, hvordan kan vi bestemme at demokrati er det eneste rette for dem? Jeg syntes det var litt bra sagt. Tydeligvis har du hoppet over det avsnittet. Ang. kristendom, så prater du mye om at jesus snudde den andre kinnet til, og oppfordret til tilgivelse og fred osv. Jesus er ikke hele religionen vår, og du kan bare glemme å hoppe over gammeltestamentet. Korstogene var en befaling fra paven, som tolket misjonsbefalingen ut ifra tiden de levde i. Slutt å sette kristendom i et så rosa skinn, så virker du litt mer troverdig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marianne Skrevet 3. mars 2004 #13 Del Skrevet 3. mars 2004 Tråden er ryddet. Marianne Mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prithivi Skrevet 3. mars 2004 #14 Del Skrevet 3. mars 2004 Tråden er ryddet. Marianne Mod. Så det er RYDDING man kaller det for nå, å sensurere dokumenterbare sannheter som ikke er politisk korrekte. Jeg har et forslag: Forandre linken til Forumene på forsiden til: "Fritt frem for poltisk korrekte meninger, ubehagelige sannheter slettes" Prithivi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prithivi Skrevet 3. mars 2004 #15 Del Skrevet 3. mars 2004 I den første artikkelen ( i den originale tråden) leste jeg at mange vestlige intellektuelle ikke forstår islam og den islamske kultur. Deriblandt måten folk i vesten prøver å pakke demokrati ned i halsen på dem, i den tro at demokrati er det eneste rette. De har en HELT annen kultur enn oss, hvordan kan vi bestemme at demokrati er det eneste rette for dem? Jeg syntes det var litt bra sagt. Tydeligvis har du hoppet over det avsnittet. Kulturrelativisme bringer deg ingen steder. Demokrati er det beste, så enkelt er det. Det er det beste blant annet fordi det i praksis har vist at det er det som skaper velstand og lykke der hvor det får råde, men andre systemer stort sett bare skaper undertrykkelse og lidelse. Det finnes ting som er absolutt riktig, og ting som er absolutt galt, uavhengig av tid og sted, demokrati representerer førstnevnte, islams lære og måte å organisere samfunnet på sistnevnte. Å komme trekkende med GT som gjør og også klassisk PK-vås. Det er like malplassert som om Sverige plutselig nå skulle påberope seg unionsavtalen med Norge som ble oppsagt i 1905. Kristendommen har et helt avgjørende tidsskille ved Jesu liv og død. Før det var det den gamle pakts tid, nå lever vi i den nye pakts tid. Nok en PK-klassisker er kostogene. Da de startet hadde dele den kristne verden vært under kontinuerlig angrep fra islam i flere hundre år. Store områder var gått tapt. byer rasert over hele Nord-Afrika og helt opp til Syd-Frankrike. Korstogene var kun en temporær gjenerobbring av områder som islam hadde erobret under bestialsk brutalitet i de foregående århundrene, og som sådan et høyst påkrevet selvforsvar i tolvte time før hele kristenheten hadde blitt utslettet. Prithivi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 3. mars 2004 #16 Del Skrevet 3. mars 2004 Jeg synes temaet som artikkelen tar opp er viktig og helt på sin plass å diskutere, men jeg synes du går alt for langt i din ensidige fordømmelse av islam. Jeg har også et annet spørsmål og det er hvem som bidro sterkt til å skape det fattige, underutvilede Afrika vi ser i dag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prithivi Skrevet 3. mars 2004 #17 Del Skrevet 3. mars 2004 Jeg har også et annet spørsmål og det er hvem som bidro sterkt til å skape det fattige' date=' underutvilede Afrika vi ser i dag?[/quote'] Det ser jeg i grunnen ikke noen grunn til å bruke tid på å si noe om. Det vil sikkert forsvinne neste gang MOD "rydder" uansett. Prithivi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pedro Skrevet 3. mars 2004 #18 Del Skrevet 3. mars 2004 Ikke dumt med litt historiekunnskaper når man vil diskutere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 3. mars 2004 #19 Del Skrevet 3. mars 2004 Nei, historiekunnskaper kommer alltid godt med... Tror ikke det er noe problem å diskutere det, jeg, men det er kanskje av liten interesse siden muslimene ikke har bidratt med noe særlig der. I Sør- og Latin-Amerika har de bidratt med enda mindre, men der er lever jo folk i veltilpassede demokratier med velstand, fred og fordraglighet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hege Skrevet 3. mars 2004 #20 Del Skrevet 3. mars 2004 Det ser jeg i grunnen ikke noen grunn til å bruke tid på å si noe om. Det vil sikkert forsvinne neste gang MOD "rydder" uansett. Prithivi På Kvinneguiden er det Kvinneguidens regler som gjelder, Prithivi. Vil du unngå sletting eller "rydding" kan det være lurt å respektere dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg