Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fullfører en bachelor i statsvitenskap. Er det vanskelig å få jobb i NAV med denne utdannelsen? Tenker først og fremst som saksbehandler/veileder. Noen som jobber i NAV som kan si litt om hva som kreves for å få jobb i NAV

Anonym poster: 26b8a1ea13ca9ae57eea042287244130

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fullfører en bachelor i statsvitenskap. Er det vanskelig å få jobb i NAV med denne utdannelsen? Tenker først og fremst som saksbehandler/veileder. Noen som jobber i NAV som kan si litt om hva som kreves for å få jobb i NAV

De som jobber i NAV har veldig ulik bakgrunn, men minstekrav for ansettelse i dag er bachelor og veiledningskompetanse. Dersom du ikke har formell utdannelse på dette, kan relevant arbeidserfaring veie opp. :)

Anonym poster: e61973c69824396510860efccc1d275c

Skrevet

De som jobber i NAV har veldig ulik bakgrunn, men minstekrav for ansettelse i dag er bachelor og veiledningskompetanse. Dersom du ikke har formell utdannelse på dette, kan relevant arbeidserfaring veie opp. :)

Anonym poster: e61973c69824396510860efccc1d275c

Hvordan får man veiledningskompetanse?

Anonym poster: 5e9e20c85ae7bb5bfa42ebd73dfbc16d

Skrevet

Jeg kjenner flere som jobber i NAV, de er hhv sosionom, barnevernspedagog og jurister. Kan ikke helt se at statsvitenskap er relevant for denne typen arbeid.

Anonym poster: f8d25c0c0ba627bc6ec6575b53cd8148

Gjest mari kontrari
Skrevet

Nå jobber ikke jeg i NAV, men har sett stillinger der som bare krever "treårig høyere utdannelse" uten å si noe om fag. Og kan ikke se at ikke statsvitenskap skal kunne være verdt noe, man vil jo kjenne godt til teoriene bak velferdsstaten, og hvordan den norske forvaltningen er bygd opp. Så ikke direkte relevant for veiledning, men relevant i forhold til at man antakelig er godt rustet for å "finne frem" i systemet, kanskje?

Men så vidt jeg vet er faktisk NAV blitt en ganske ettertraktet arbeidsplass, har inntrykk av at det ofte er mange søkere til utlyste stillinger. Men det burde ikke være umulig.

Det med veiledererfaring har jeg ikke sett. Det vil selvsagt være en fordel, men jeg vil tro at annen erfaring fra f.eks. servicearbeid, språkkunnskap, kjennskap til andre kulturer m.m. også kan veie positivt.

Skrevet

Hvilken utdannelse som kan være aktuell, er avhengig av hva man skal arbeide med.

Jeg har en venninne som tidligere jobbet for NAV. Hun er sosionom og arbeidet først for trygdekontoret før sammenslåingen. En annen jeg kjenner har studert interkulturelt arbeid.

Skrevet

Jeg kjenner flere som jobber i NAV, de er hhv sosionom, barnevernspedagog og jurister. Kan ikke helt se at statsvitenskap er relevant for denne typen arbeid.

Statsvitenskap er svært relevant for denne type jobb. Statsvitere får igjennom utdannesen sin en bred og variert forståelse av forvaltning, byråkrati og organisasjonssammensetninger. I tilegg etter statsvitenskapelig utdannelse får en , en gode analytiske evner og evne til å sette informasjon i system.

Jeg er selv statsviter og jobber med nå å få statsvitere i arbeid. Omtrent 1/4 av våre kandidater havner i NAV som første steg i karrieren.

De har den faglige bakgrunnen , og mange av de har fått veiledningskompetanse / menneskeerfaring igjennom frivillig arbeid.

Skrevet

Det forklarer jo hvorfor det er så mange usympatyiske tullinger uten evne til å sette seg inn i andre menneskers situasjon på NAV, det er statsvitere det. De som lærer hvordan et system skal fungere, men ikke har opplæring i hvordan menneskene i systemet skal ivaretas. Mennesker med utdannelse som f.eks sosionom må gjennom praksis for å vie at de kan relatere seg til andre mennesker og har forståelse for hvordan det er å være hjelpetrengende, dette må ikke statsviterne. I tillegg er de i utdannet i hvordan man kan støtte og videreutvikle den enkeltes gjennværende ressurser og evner slik at mennesket bygges opp, ikke systemene. Dersom nav styres av rigide statsvitere uten veiledningskompetanse, praksiserfaring og evne til å settes seg inn i mennesket fremfor systemet, ja da forstår jeg plutselig veldig godt hvorfor nav fungerer dårlig!

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber som førstekonsulent (saksbehandler) i NAV Forvaltning og har en bachelorgrad i statsvitenskap. Ønsker du derimot å arbeide ved et NAV lokalkontor bør du heller velge en en utdannelse innen helse og sosial, f.eks sosionomutdannelse.

Anonym poster: bfd071bc5a36863268bb1fd0d7a5dade

Skrevet

Min saksbehandler på NAV er vernepleier. Eneste medmenneskelige NAV-ansatte jeg noen gang har møtt.

Anonym poster: 4c1f8aa34a8604b5c2b7951f20515953

Skrevet

Statsvitenskap er svært relevant for denne type jobb. Statsvitere får igjennom utdannesen sin en bred og variert forståelse av forvaltning, byråkrati og organisasjonssammensetninger. I tilegg etter statsvitenskapelig utdannelse får en , en gode analytiske evner og evne til å sette informasjon i system.

Jeg er selv statsviter og jobber med nå å få statsvitere i arbeid. Omtrent 1/4 av våre kandidater havner i NAV som første steg i karrieren.

De har den faglige bakgrunnen , og mange av de har fått veiledningskompetanse / menneskeerfaring igjennom frivillig arbeid.

Hvor studerete du statsvitenskap? Vet du noe om hvordan det er med opptak til master på UIO hvor man bør ligge karaktermessig?

Skrevet

Det forklarer jo hvorfor det er så mange usympatyiske tullinger uten evne til å sette seg inn i andre menneskers situasjon på NAV, det er statsvitere det. De som lærer hvordan et system skal fungere, men ikke har opplæring i hvordan menneskene i systemet skal ivaretas. Mennesker med utdannelse som f.eks sosionom må gjennom praksis for å vie at de kan relatere seg til andre mennesker og har forståelse for hvordan det er å være hjelpetrengende, dette må ikke statsviterne. I tillegg er de i utdannet i hvordan man kan støtte og videreutvikle den enkeltes gjennværende ressurser og evner slik at mennesket bygges opp, ikke systemene. Dersom nav styres av rigide statsvitere uten veiledningskompetanse, praksiserfaring og evne til å settes seg inn i mennesket fremfor systemet, ja da forstår jeg plutselig veldig godt hvorfor nav fungerer dårlig!

Så flott du greer alle statsvitere over med en kam. Selv om statsvitere forstår system , regler og organisasjoner - betyr det ikke at de er kalde mennesker som ikke ivaretar sine medmennesker. Noe av det viktigste for å ivareta de som benytter seg av NAV sine tjenester - er å vite hvordan systemet og reglene fungerer slik at de kan få mest mulig hjelp til å forstå systemet , og hjelp til å utnytte ressursene.

Dette er ikke noe alle vernepleiere , miljøarbeidere mm . har forståelse for.

De aller fleste blir tilbudt kurs for veiledningskompetanse enten internt i arbeidsplassen - eller tar det selv eksternt.

Skrevet

Hvor studerete du statsvitenskap? Vet du noe om hvordan det er med opptak til master på UIO hvor man bør ligge karaktermessig?

Det vet jeg desverre ikke , da jeg har studert i Bergen. I bergen har vi 2 statsvitenskapelige retninger hvor snittet for opptak ligger på en C.

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med en studieveileder på UiO som kan gi deg utfyllende informasjon om opptaket :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...