Gå til innhold

Laktoseintoleranse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid hatt problemer med mye luft i magen, husker det fra barndommen. Men det har aldri vært et stort problem egentlig så jeg har ikke tenkt så mye over det. Har tenkt at det kanskje er irritabel tarmer el normalt. For ca en uke siden så kuttet jeg veldig ned på melkeinntaket, kjøpte laktoseredusert melk ol, men kuttet ikke melken helt ut. Har følt meg litt bedre men ikke kjempe mye bedre og i dag har jeg gitt litt blaffen, spiste bla. yoghurt til lunsj og is for ei lita stund siden. Og magen har bråket og rumlet siden litt etter yoghurten. Er det noe som ville skjedd med alle hvis man kutter ned på melk og så inntar mye melk? Eller kan det være laktoseintoleranse? Kanskje jeg skal prøve å kutte enda mere ned på melk og over lengre tid. Jeg skal selvsagt ta det opp med legen hvis jeg merker bedring i magen av å kutte ut melk.

Hva tenker dere som har laktoseintoleranse?

Anonym poster: 7fa26f71a4016ce52681d954335fcfb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Yellow Taxi

Om du mistenker allergi/intoleranse skal du ikke kutte ut produktet, du skal gå til legen og be om en test. Grunnen til dette er at om du merker en forbedring og vil teste deg hos legen så vil ikke testen slå ut fordi du ikke lenger konsumerer det. Jeg er usikker på om det er slik ved laktoseintoleranse, men ved gluten allergi lønner det seg i alle fal og få det påvist for da får man dekket ekstra matutgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laktoseintoleranse eller melkeallergi/intoleranse blir ikke dekket av nav dessverre. Hos babyer og små barn kan man være heldig å få det, men i følge nav trenger ikke voksne melk i kostholdet sitt så derfor er det ikke et nevneverdig tap og da får man ingen penger.

Jeg vil anbefale deg å ta blodprøver hos legen før du kutter ut noe uansett! Det kan være flere allergier og det gjør jo ingenting om blodprøven slår ut. Jeg vil bare si i fra til deg om at selvom prøven er negativ så kan du ha en intolleranse eller allergi mot melk. Jeg slår ikke ut på prøvene, men jeg og de rundt meg kan skrive under på at hvis jeg får i meg melk så blir jeg kjempe dårlig! Skulle prøvene vise seg å være negative, men plagene vedvarer så går det ann å forsøke å kutte ut, da er det sånn at det er anbefalt å kutte ut all melk i en mnd. Føler du bedring så kan du forsøke med laktosefrie alternativer. Hvis du fortsatt føler deg like bra så kan du prøve med vanlig melk igjen. Blir du da dårlig igjen så kan du jo velge om du vil leve på et kosthold med melk, uten melk eller en laktosefri kost :) Noen tåler bedre varmebehandlet melk. Det er mye og det kan føles håpløst ut å leve uten melk, jeg trodde ost ville bli lettest for meg og sjokolade vanskligst. Sjokolade savner jeg så si ikke, ost derimot! Jeg har heldigvis funnet erstatninger som jeg kan leve med :) Det er et mye bedre utvalg nå enn det var for bare 2-3 år tilbake også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laktoseintoleranse er vanskelig å teste hos legen med mindre du er veldig intolerant. Jeg har selvdiagnostisert meg med laktoseintoleranse og vet at det er det jeg har. Jeg merket det først med at jeg fikk så vondt i magen etter bursdager, og fant straks ut at det var bløtkaken som gjorde det. Jeg kuttet ut den neste bursdag og var helt fin. Deretter begynte jeg å kutte ut andre melkeprodukter, og merket fort en bedring i magen. Nå er jeg ikke så glad i melkeprodukter fra før, men det ble jo litt utover dagen.

Nå drikker jeg laktoseredusert melk, eller soyamelk, spiser laktosefri youghurt og prøver generelt å unngå melkeprodukter.

Jeg har etter hvert funnet ut at jeg har en toleransegrense som lar meg spise litt melkeprodukter om dagen uten at jeg får problemer med magen. Den bruker jeg på is og sjokolade :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tenkt å dra til legen for å ta prøver mens jeg ikke spiser melk, skal selvsagt spise melk i flere dager før jeg drar til legen, jeg har skjønt såpass :)

Kan man finne det ut bare av en blodprøve? Det er ikke melkeallergi du tenker på? Det er jo noe annet enn laktoseintoleranse. En kollega av meg var hos legen for ikke så lenge siden for å sjekke dette og hun måtte drikke noe, vente en stund og ta en eller annen prøve. Hun viste seg å være laktoseintolerant men ikke så hun måtte kutte melk helt ut, feks hun drikker laktoseredusert melk, ikke laktosefri.

Jeg merker ingenting hvis jeg drikker et glass melk om morgenen, men spiser jeg et måltid med mye melk, som feks fløtegratinerte poteter, så går magen bananas. Elsker melk :( Og sjokolade selvsagt, hehe. Når jeg googlet så leste jeg at ost inneholder lite laktose og noen ingen laktose.

Jeg er overrasket over at ikke laktosefrie produkter er mye dyrere enn vanlige melkeprodukter, jeg tok det som en selvfølge. Men har ikke sett på alle produktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har visst nettopp startet utprøvingen

for laktoseredusert melk kostet til ca en mnd siden 23 kr literen no koster den 19kr på spar, og laktosefri kostet 32 kr den er no 22kr literen om jeg husker riktig

jeg bruker laktoseredusert

mange med laktoseintoleranse som bor nær en gård med melkekyr kan kanskje tåle den ubehandlede (kun skummet for fløte og avkjølt) melken

brunost tåles ikke, men hvitost kan tåles i mindre mengder -pizza, gratenger, en brødskive -men ikke alt på samme dag

de med laktoseintoleranse tåler ofte ikke mais og/eller gulrot uten at magen krangler

og må du ha helt laktosefritt kosthold så må du være oppmerksom på plantemargarin som kan inneholde melk -les innholdsfortegnelsen godt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan godt være det er en sånn test for laktoseintollreanse. Jeg har total melkeallergi, men slo ikke ut på prøver jeg tok.

Jeg startet faktisk sånn som deg. Jeg kunne ikke spise grøt f.eks. da ble jeg dårlig. Jeg tålte sjokolade, ost osv greit i mange år. Plutselig snudde det og vi brukte noen år på å skjønne at det var melka. Jeg tok omtrent alt av prøver og var inn og ut av sykehus. Var pga jeg kom på grøten(som vi kun hadde lillejulaften) og det hadde jeg hadde tålt dårlig med laktose tidligere at jeg prøvde å kutte ut melken. Det er som natt og dag. Jeg er ei helt annen jente i dag enn jeg var for 3-4år siden. Jeg vet om flere som har tålt i mengder for så å plutselig ikke tåle i det hele tatt

Etter hva jeg har forstått så er det fordi man hele tiden trigger tarmen litt for det den ikke tåler og til slutt så sier den stopp. Jeg er aboslutt ingen lege så jeg skal ikke si at det er riktig eller forsket på eller noe som helst. Jeg bare sier hva jeg har hørt andre si og opplevd selv. Har opplevd at vi med allergier og intolreanser kan lære mye av hverandre og ha god nytte av hverandres erfaringer og opplevelser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svarene. Som du sier Shoppedilla, så syns jeg at magen har vært mer koko de siste par årene etter jeg har fått i meg mye melk, så kanskje du har rett i at plutselig så blir det verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laktoseintoleranse eller melkeallergi/intoleranse blir ikke dekket av nav dessverre. Hos babyer og små barn kan man være heldig å få det, men i følge nav trenger ikke voksne melk i kostholdet sitt så derfor er det ikke et nevneverdig tap og da får man ingen penger.

Jeg vil anbefale deg å ta blodprøver hos legen før du kutter ut noe uansett! Det kan være flere allergier og det gjør jo ingenting om blodprøven slår ut. Jeg vil bare si i fra til deg om at selvom prøven er negativ så kan du ha en intolleranse eller allergi mot melk. Jeg slår ikke ut på prøvene, men jeg og de rundt meg kan skrive under på at hvis jeg får i meg melk så blir jeg kjempe dårlig! Skulle prøvene vise seg å være negative, men plagene vedvarer så går det ann å forsøke å kutte ut, da er det sånn at det er anbefalt å kutte ut all melk i en mnd. Føler du bedring så kan du forsøke med laktosefrie alternativer. Hvis du fortsatt føler deg like bra så kan du prøve med vanlig melk igjen. Blir du da dårlig igjen så kan du jo velge om du vil leve på et kosthold med melk, uten melk eller en laktosefri kost :) Noen tåler bedre varmebehandlet melk. Det er mye og det kan føles håpløst ut å leve uten melk, jeg trodde ost ville bli lettest for meg og sjokolade vanskligst. Sjokolade savner jeg så si ikke, ost derimot! Jeg har heldigvis funnet erstatninger som jeg kan leve med :) Det er et mye bedre utvalg nå enn det var for bare 2-3 år tilbake også.

Har du noen gode ostealternativer som du kan dele? Hvis du har funnet noe som kan erstatte noe av produktene....

Jeg kan heldigvis stort sett spise vanlig gulost i mindre mengder, men jeg savner brie og camembert.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet meg for mange år siden,men legen fant ikke noe. Har selv funnet ut at ost ikke er bra for magen min,og har fått et nytt liv etter jeg sluttet å spise ost.

Melk går tildels, havregryn med kald melk spiser jeg til frokost hver dag, men risengrøt på en sjelden lørdag fungerer absolutt ikke.

Anonym poster: 001b51220e06372f47e1b654ba4492bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser risgrøt kun på lillejulaften fordi det er en tradisjon i min familie, men i år skal jeg ikke dit i jula så da slipper jeg det, hehe. Også er det ikke godt uansett syns jeg. Ost syns jeg ikke at jeg reagerer noe særlig på men spiser ikke så mye av det.

Leste en plass at det er lite laktose i yoghurt men det stemmer tydeligvis ikke i følge linken under. Og det er ramset opp div oster her, Norvegia har lite! Brunost har mye men det liker jeg ikke. Camembert og Brie har nesten ingenting ;)http://www.melk.no/helse-og-livsstil/allergi-og-intoleranse/laktoseinnhold-i-ulike-meieriprodukter/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen gode ostealternativer som du kan dele? Hvis du har funnet noe som kan erstatte noe av produktene....

Jeg kan heldigvis stort sett spise vanlig gulost i mindre mengder, men jeg savner brie og camembert.....

Nå vet jeg ikke om du har forsøkt ost laget på geitemelk? Jeg tåler nemlig det da det er kumelkproteinet jeg reagerer på. Det er mulig å få kjøpt en brie som er laget på geitemelk og den var så godt at jeg hadde ostekveld for meg selv. Ellers bruker jeg mest manchego på pizza, lasagne, taco osv. Det er også en ost laget på geitemelk. Hvis du går i en butikk med en bra ostedisk og spør etter oster laget på geitemelk så har de en del alternativer. Jeg hadde en manchego, en brie og en som minte om parmesan i begynnelsen i kjøleskapet. Hvis de har litt intresse for ost de som jobber der så vil du få smake på de forskjellige også. Har også brukt en del bøffel mozzarella før jeg fant geitoster som ikke smakte chevre, for det liker jeg ikke! Baltsfjordosten eller hva den heter er også laget på geitemelk, den har litt geitostsmak som ettersmak så den er jeg ingen fan av.

Hvis du ikke tåler proteinet fra andre dyr heller så blir det jo tofuostene. De har jeg ikke testet, vet om folk som har testet de og jeg har fortsått det sånn at noen liker de og ellers så er det barn som har vokst opp med kun sånn ost som syns det er godt.

Laktoseintollrente vil tåle vellagrede oster, så brie og camenber som har vært lagret en stund skal fungere. Ellers er vellagret norvegia og jarlsberg ganske trygge.

Håper det var til hjelp :)

Og til du som blir dårlig av risengrynsgrøt, lag den med rismelk. Bare bruk mindre væske enn det står på pakken. Mener jeg bruker en dl mindre om jeg husker rett. Det smaker faktisk bedre enn vanlig grøt syns jeg. Kan være fordi jeg vet jeg ikke blir dårlig. Om de andre ikke vil ha med rismelk så kan du lage en sånn porsjonspakkning. Kjøp de porsjonspakkene og en sånn liten rismelk så kan du lage din egen grøt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan ikke teste for laktoseintoleranse med en blodprøve. Man bruker eliminasjonsmetoden. Man tar alle melkeprodukter bort i en periode. Minst 4 uker hvis jeg ikke husker feil. Og så gjeninnfører man produktene. Denne testen bør gjennomføres flere ganger slik at man blir mer sikker på at det ikke skyldes tilfeldigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg fikk vite av en lege at det var vanskelig å påvise laktoseintoleranse ved testing - det beste var om pasienten selv noterte når en ble dårlig og når det gikk bra.

Selv fikk jeg god hjelp av en kostholdsveileder - og fikk blant annet vite om at geite og sauemelk har mye mer laktose enn kuprodukter (adjø feta og brunost).

Jeg kan fint spise brie, camembert og vanlig hvitost. Grøt og krem lages nå av laktosefrieprodukter - laktoseredusert melk hjelper ikke meg.

Her er en oversikt fra Tine over deres produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Glemte å svare på effekten av å spise laktoseholdige produkter. Oppblåst mage er ubehagelig - men her blir det mageknip/kramper og ved store mengder laktoseholdige produkter skikkelig mageknip med oppkast og diare.

Det tar ca 30 minutter fra jeg har spist til mageknip oppstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bestemt meg for å spise som normalt fremover nå og heller skrive hver kveld om jeg har hatt noen reaksjoner på melken eller noe annet. Så kan jeg se etter noen uker om det er noe mønster i det, kanskje det ikke er melka jeg reagerer på! Kanskje jeg bare spiser for mye usunt, kanskje jeg skal skrive ned alt jeg spiser i samme slengen :P

Ser jeg tydelig at det kan være en allergi så drar jeg til legen.

Takk for alle svar! Men fortsett gjerne å diskuter, fordi det kan jo hende at noen andre lurer på dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok laktosetest på legekontoret, der jeg drakk laktoseblanding på fastende mage, for så å måle blodsukkeret etterhvert (tror jeg brukte rundt 2 timer). De måler vel hvor mye av sukkeret i laktosen som du klarer å ta opp, og hvor mye blodsukkeret stiger på tilmålt tid.

Jeg havnet akkurat på grenseverdien, legen kalte meg "delvis" laktoseintolerant. Jeg kan spise litt melkeprodukt, men jeg må passe på hvor mye det blir i løpet av dagen. Det verste for min mage er iskrem, og da spesielt soft-is. Det kan jeg ikke spise noe særlig mengde av før jeg må sette meg på skåla..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare tipse dere med laktoseintolleranse om laktasetabletter som kan tas om man skal bort. Dette hjelper med å spalte laktosen i magen. Det er gjerne noe man kun tar når man vet at man kan få i seg laktose. Dessverre finnes ikke dette når det er proteinet man ikke tåler så da må man enten bare bli dårlig eller droppe maten. Uansett så er det lett å lage en deilig middag med dessert som er helt fri for melk! utenmelk.no er en veldig bra side å starte med. Utenmelk har også en facebook side hvor vi gir hverandre masse tips og råd!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...