Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei!

Jeg går første året mitt på vgs nå (helse og sosial) der skal jeg gå i 3 år, altså påbygg siste året. fant ut for en månede siden at jeg vil bli politi, planen var egentlig sykepleier men etter mye tenking fant jeg ut at jeg heller hadde lyst til å bli politi. har også tenkt til meg i militæret og befalskolen, og lurer på om noen kan fortelle meg ulike løp jeg kan ta, alt er egentlig veldig surr i hodet mitt akkurat nå når det gjelder utdanningsløp :) Håper noen kan hjelpe meg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å bli politi, må du gå 3 år på Politihøyskolen. De har en skole i Oslo og en i Bodø hvis jeg ikke tar feil :)

Opptaket går ut på å både vise karakterer fra vgs (ganske lavt snitt) og å ta en fysisk prøve (langt vanskeligere). Tror det er noen intervjurunder og, med test av syn og hørsel osv.

Anonym poster: 830c39a841af19e924ca72cca8677ca9

• Liker 1
Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Om du spør om hva som er hensiktsmessig og drive med før du søker politihøgskolen så syns jeg at du har svart godt på ditt eget spørsmål.

Til et intervju sier helse og sosial "omsorgsfull people person" og befalskolen "autoritær tøffing" og det er vel den kombinasjonen de ser etter. Om du i tillegg har greie karakterer, er kvinne og ikke ser ut som du kunne vært med i Hitler-jugend så blir de nok overlykkelig for å få deg.

Skrevet

Vil også råde deg til å faktisk gå inn på politihøyskolens sider + samordna opptak sine og lese deg opp på alt av informasjon der.

Du kan også google lignende tråder og få svar på en del der.

Anonym poster: 830c39a841af19e924ca72cca8677ca9

Skrevet

Tusen takk for svar :)

Skrevet

Hvorfor sjekker du ikke bare Politihøyskolen sine sider?

Gjest Badabing
Skrevet

I teorien er det ikke nødvendig, men etter mitt syn vil befalskole/førstegangstjeneste gi deg nyttig erfaring når du skal søke Politihøgskolen. Det er mulig å søke MP (militærpoliti), men det er vanskelig å komme inn.

Skrevet

Sjekk nettsidene til politihøyskolen, det står info der.

Fra det jeg kan huske må man iallefall ha hatt lappen i minimum 2 år når du begynner på andre året, fordi du skal begynne med utrykkningskjøring da.

Skrevet
I teorien er det ikke nødvendig, men etter mitt syn vil befalskole/førstegangstjeneste gi deg nyttig erfaring når du skal søke Politihøgskolen. Det er mulig å søke MP (militærpoliti), men det er vanskelig å komme inn.

Jeg vil si at det er mer nyttig å ha jobbet mer direkte med mennesker. Kommunikasjon er det viktigste.

Førstegangstjeneste/befalskole er en erfaring som alle andre. Du kan like gjerne gjøre noe annet.

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg vil si at det er mer nyttig å ha jobbet mer direkte med mennesker. Kommunikasjon er det viktigste.

Førstegangstjeneste/befalskole er en erfaring som alle andre. Du kan like gjerne gjøre noe annet.

Det er absolutt sant, spesielt kan det å ha jobbet med psykisk syke mennesker være veldig verdifullt.

Selv har jeg varierende erfaring og kompetanse innen både helse, forsvar og politi, og jeg mener at Forsvaret gjør en god på en del praktiske ting som jeg som kvinne har fått mer selvtillit av og som gjør meg sterkere i et mannsdominert miljø. Det høres kanskje dumt ut, men det er rart hvordan man kan få respekt av å håndtere våpen, bevege seg naturlig med GRU/kevlar, ha erfaring fra Forsvaret når alle gutta har det, ha prøvd seg som leder, blitt satt i vanskelige situasjoner og mestret dem osv. Det høres kanskje uviktig ut, men jeg personlig synes i alle fall ikke det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...