Gå til innhold

Kjøpe bolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er ett par på 23 og 30 år.

Jeg er 23 år og studerer Førskolelærer, og skal gifte meg neste år.

Samboren min har litt gjeld, som er snart ferdig-

som har vært sånn på ca 50.000 kr,

og jeg har litt "smågjeld"/inkassosaker som jeg betaler på, som er på ca 15. 000 kr og regner med å være ferdig innen et år.

Er det mange her som har vært i liknende situasjon?

Tenker litt på hvor lenge jeg må vente med å kjøpe etter alt dette er betalt?

Driver å sparer det jeg klarer til Superspar og BSU- men er begrenset hvor mye jeg får til i løpet av året..

Anonym poster: 42e61c729c276acb5b6121e69dfe2230

Videoannonse
Annonse
Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Om du har "smågjeld"/inkassosaker hvorfor i alle dager sparer du? Når du er gjeldsfri eller bare skylder penger til statens lånekasse, da kan du spare.

• Liker 5
Skrevet

Etter alt dette er betalt må dere vente med å kjøpe til dere har spart opp de nødvendige 15 prosentene egenkapital. Avhengig av hvor mye dere planlegger å kjøpe bolig for så kan det fort ta noen år.

Skrevet

Hvorfor har du smågjeld og inkassosaker i en alder av 23år? :sjokk: Slikt slutter aldri å forundre meg.

• Liker 4
Gjest Badabing
Skrevet

Betal ned inkassosaker først. Slikt blir stående i et par (?) år, og da kan det bli vanskelig å få lån.

Ellers er det stort sett ønskelig med 15% egenkapital nå, ja.

Skrevet

Hvorfor har du smågjeld og inkassosaker i en alder av 23år? :sjokk: Slikt slutter aldri å forundre meg.

Hvorfor er den alderen så rar? Hvilken alder er passende for å ha smågjeld og inkassosaker? I mitt hode er det mer naturlig at man tuller til økonomien sin de aller første årene etter man har flyttet ut, da man gjerne ikke kan særlig mye om å ta vare på sin egen økonomi.

Anonym poster: 2f768e03b5e52651f333fcae950a8359

Skrevet

Hvorfor er den alderen så rar? Hvilken alder er passende for å ha smågjeld og inkassosaker? I mitt hode er det mer naturlig at man tuller til økonomien sin de aller første årene etter man har flyttet ut, da man gjerne ikke kan særlig mye om å ta vare på sin egen økonomi.

Anonym poster: 2f768e03b5e52651f333fcae950a8359

Fordi jeg tenker at man ikke har like mange uforutsette utgifter uten hus, barn og (sannsynligvis) uten bil. Men man burde være kapabel til å ikke bruke over evne uansett alder.

Gjest Gjest_Calavi
Skrevet

Betal ned inkassosaker først. Slikt blir stående i et par (?) år, og da kan det bli vanskelig å få lån.

Ellers er det stort sett ønskelig med 15% egenkapital nå, ja.

det var tidligere at det ble stående et par år. Så fort du har betalt all gjeld, vil alt av betalingsanmerkninger bli borte og du kan få innvilgetet lån. Jeg anbefale deg å betale gjeld før du sparer penger.

Skrevet

Har noen av dere fast inntekt? Det står bare at du er student, men ingenting om forloveden din.

Skrevet

Vi er ett par på 23 og 30 år.

Jeg er 23 år og studerer Førskolelærer, og skal gifte meg neste år.

Samboren min har litt gjeld, som er snart ferdig-

som har vært sånn på ca 50.000 kr,

og jeg har litt "smågjeld"/inkassosaker som jeg betaler på, som er på ca 15. 000 kr og regner med å være ferdig innen et år.

Er det mange her som har vært i liknende situasjon?

Tenker litt på hvor lenge jeg må vente med å kjøpe etter alt dette er betalt?

Driver å sparer det jeg klarer til Superspar og BSU- men er begrenset hvor mye jeg får til i løpet av året..

Anonym poster: 42e61c729c276acb5b6121e69dfe2230

Det høres ikke ut som om noen av dere har særlig økonomisk sans, så dere må gjøre noen alvorlige forandringer hvis dere noen gang skal få råd til bolig.

Uten egenkapital kommer dere ikke langt, så her er Det bare å sette i gang sparingen så fort som mulig (etter nedbetaling av gjeld selvsagt).

Anonym poster: 92bfdf6d8c87edecb3ad6c8020e0d4d2

• Liker 1
Skrevet

Uansett greit å vente til du har fått tfast jobb

Anonym poster: b3b31b41991459aec029f621064efe98

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...