Gå til innhold

Alvorlig talt, må jeg bli en sånn tørrpinne som må unngå alt det gode livet har å gi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

OK. Nå må jeg bare spørre dere som har peiling. Veldig fint hvis du som er så elskverdig å svare, har litt real peiling.

Her er greia: Jeg er 168 høy, 27 år og rundt 60 kg. Jeg trener masse, jeg liker å trene. God kondis og jogger rativt ofte, sykler enda mer, i tillegg til en god del styrke. Vanligvis trener jeg 5 ganger i uka.

Så kommer vendinga som ofte kommer: Men... Jeg er og blir rundt 60 kg. Jeg personlig hadde trivdes med å være rundt 50-55. Ikke fordi jeg ønsker å bli så forbanna tynn, men jeg trives ikke 100% her jeg er nå. Mener det er vel i overkant på magen og armene blant annet.

Jeg oppnår ikke de resultatene jeg gjerne skulle gjort. Har lest endel deprimerende tråder her inne hvor mange skriver at det ikke hjelper hvor mye man trener såfremst man ikke endrer kostholdet sitt. Så lurer jeg virkelig på: hjelper det virkelig så lite? Vil jeg ikke gå ned i vekt ved å trene blodhardt 5-6 ganger i uka om jeg ikke begynner å telle kalorier? det er jævla kjipt i tilfelle.

Nå høres jeg sikkert veldig slapp ut på kostholdet, men det er ikke sånn at jeg spiser ekstremt usunt, men jeg er glad i mat, og lager gjerne mye mat fra bunnen. Men så er jeg glad i søte ting, og det blir fort en sjokolade på vei hjem fra jobb ikkesant.. Og er glad i søte drikker, men har nærmest kutta ut brusen nå da, blir dog endel olden eple (og litt pepsi max- er det veldig ille?) pluss et glass appelsinjuice her og der.

Sånn i hverdagen blir det endel mat på farta, gjerne en grov baguette på vei til trening el. (ofte med LITT dressing..) Dessuten kan det fort bli en kaffe&bolle en gang i blant, og jeg lar heller ikke vær å spise ris/pasta selv om jeg ikke spiser dette hver dag.

Så sånn er det.. Jeg føler ikke at jeg kommer til å kunne bli en sånn person som klarer å kun spise sunt, jeg er glad i å spise variert og spiser gjerne grønnsaker, men jeg er ikke den typen som kan leve på diett.. Jeg er en livsnyter og synes mat er en av livets gleder. Lurer på om det vil hjelpe å få et PT eller om jeg må krype til korset...

Alt i alt har jeg vel hovedsaklig 2 spørsmål:

1) Vil jeg aldri kunne gå ned til tidlig 50-tallet/få vekk det overflødige fettet om jeg ikke forandrer kostholdet totalt?

2) Hva kan i tilfelle gjøres?

-Beklager at dette ble noe langtekkelig, setter veldig stor pris på svar.

Anonym poster: fbc8545f90f6011ccc64fc7a46554b76

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ikke uten grunn at man sier "abs are made in the kitchen" - du vil nok se mye bedre fremgang om du legger ned litt arbeid i matveien og. Det er ikke sikkert det kreves en radikal endring, det spørs jo hvordan du spiser pr. idag.

Q: Vil du ikke bli mer motivert til trening hvis du "backer opp" med riktig kosthold?

Gjest Tigress
Skrevet

Altså, svaret gjer du jo sjølv: nei, det er ikkje nok å trene slik du gjer! Dersom det var nok ville du jo ha gått ned i vekt, då.

Det du truleg gjer feil er å undervurdere kor mykje mat du får i deg. Det kan sjå ut som om du nett det som passar deg, og med mykje trening får ein stor apetitt. Kan hende er du litt for flink til å ete opp det du nett har brukt, fordi du kjenner deg flink.

1) Du treng ikkje leggje om kosthaldet totalt, men du er nøydd til å redusere mengda. Det kan du anten gjere ved å ete mindre porsjonar, eller ved å kutte ut somme av måltida. Dersom du med "Å leggje om kosthaldet totalt" eigentleg berre meiner at du er nøydd til å få oversikt over maten og så redusere inntaket, så er svaret at du må leggje om totalt. Skal du ned i vekt må du bruke meir enn du et, veit du.

Skrevet

Spis mindre. Trenger ikke være så mye sunnere, men mengden bør ned. Man trenger ikke å bli stappmett til hvert måltid. Du trenger ikke trene så mye som du gjør. Da går ofte matlysten også ned:)

Anonym poster: cc813f3b38a0971fe41a019bb22a9ce8

Skrevet

For meg høres det ut som om du må bli flinkere til å planlegge kostholdet ditt og hverdagen din for å nå målene dine. Du trenger ikke å kutte ut ting som sjokolade, brus, appelsinjuice, boller og pasta, men rett og slett begrense deg.

Dropp sjokoladen på vei hjem fra jobb, sørg heller for å spise noe skikkelig før du drar hjem. Frukt, knekkebrød eller nøtter f.eks. Spar godteriet og brusen til helga. Den grove baguetten med "litt" dressing, lager du den selv slik at du vet hva som er i den, eller kjøper du den ferdig laget ett sted?

Skriv ned absolutt ALT du spiser og drikker over noen få dager, og se hva du faktisk får i deg, slik kan du lett luke ut hva du faktisk ikke behøver iløpet av en vanlig dag. Det er jo kjempefint at du liker å lage mat fra bunnen av, fortsett med det og planlegg måltidene dine godt slik at du slipper mat i farta på vei hit og dit, for det er ofte der man feiler veldig tror jeg.

Skrevet

Du tjener ganske mye på å kutte ut de tomme kaloriene du får i deg via drikke og søtt, altså. Dropp kaffedrikker, øl, juice og brus en periode, og kutt ned på hvor ofte du får i deg den sjokoladen eller bollen (jeg vet ikke med deg, men jeg er veldig glad i søtt og kan glatt spise noe hver dag), så er det godt mulig at det er nok, og at du ikke behøver å endre så mye på selve hovedmåltidene dine, bare kanskje spise litt mindre.

Du spiser jo for mye nå hvis du vil gå ned, sånn er det bare. Men det er ofte bare små endringer som skal til.

Anonym poster: 614485668e3d4126fa19293882bdbe57

Skrevet

Tusen takk til dere alle for gode svar! Var slik jeg så for meg at det hang sammen.. Litt urettferdig det der, man kan si hva man vil om viljestyrke, men akkurat det der å motstå fristelser er lettere for noen enn andre.. Som psykologistudent har fagstoff og forskning vist meg hvor ulike vi mennesker kan være på det området der.

Jeg er en sånn type som er veldig glad i stimuli. Desverre.. Sjokolade, caffe latte, lakris, brus til maten når jeg er ute og spiser, øl.. You name it. Jeg er veldig svak for slike ting.. Og jeg visste vel egentlig at det var derfor jeg ikke gikk ned.. Kanskje jeg hadde et lite håp om at noen skulle si at det bare er å intensivere treninga så skjer det ting etterhvert. Naivt ja ;)

En som nevnte tomme kalorier her, ja, helt enig, jeg får i meg altfor mye av de. Jeg synes det er kjedelig å drikke vann og foretrekker vann med smak/lettbrus. Du som lurte på om jeg lager mat/baguett hjemme selv eller kjøper ute.. Må nok desverre si at det er ute. Jeg jobber veldig mye og er derfor veldig lite hjemme. Skulle hatt en personlig coach/ernæringsfysiolog jeg :) Uansett, takk for hjelpa dere. Vet porsjonene burde bli mindre og hyppigere og alt det der, men det er akkurat som om jeg går i de samme gamle sporene igjen og igjen.. -TS

Anonym poster: fbc8545f90f6011ccc64fc7a46554b76

Skrevet

En personlig coach eller ernæringsfyio ville sikkert vært kjekt, men det er fortsatt du som må gjøre jobben, de kan kun veilede :) Du vet hva som skal til for å lykkes, så enten får du ta de grepene som må til, eller slå deg til ro med at ting er som de er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...