AnonymBruker Skrevet 3. november 2012 #1 Skrevet 3. november 2012 Hvis jeg tidligere har hatt litt lettere vekter og kjørt 3x10, men nå kjører 5x3-5 med tyngere vekter. Hvilke av disse vil forbrenne mest fett? Anonym poster: 82d559c3ebb207692f2405d7c700df38
Gjest + Carnage + Skrevet 3. november 2012 #2 Skrevet 3. november 2012 Skal du forbrenne fett ved styrketrening? Jeg kan jo bare si deg to ting. Jo mer muskler du har, jo større forbrenning har du. Jo mer protein du får i deg jo mer fettforbrennende hormon glukagon lages.
Supraspinatus Skrevet 3. november 2012 #3 Skrevet 3. november 2012 Hvis jeg tidligere har hatt litt lettere vekter og kjørt 3x10, men nå kjører 5x3-5 med tyngere vekter. Hvilke av disse vil forbrenne mest fett? Anonym poster: 82d559c3ebb207692f2405d7c700df38 Går ikke an å svare på spørsmålet. Hvis spørsmålet er "hva krever mest energi" så må man ta hensyn til hvor mye arbeid som gjøres og over hvor lang tid. Mange repetisjoner med lettere vekter bruker ofte mer energi fordi man klarer å holde på lengre. Med tyngre vekter vil man ofte stagnere før man har brukt fryktelig mye energi. Men per tid er selvfølgelig et tungt løft mer energikrevende enn et lett. Akkurat når det gjelder styrke er tyngre vekter ofte forbundet med bruk av lagret ATP og kreatinfosfat som energivei, mens mange repetisjoner er forbundet med bruk av melkesyre og glykogen. Regenereringen kan likegodt skje med fett som energi forutsatt at aktivetet har stoppet, men det er individuelt og såvidt jeg forstår ganske vanskelig/tilnærmet umulig å måle. Kosthold og evne til å bruke fett som energi spiller en vesentlig rolle. Skal du forbrenne fett ved styrketrening? Jeg kan jo bare si deg to ting. Jo mer muskler du har, jo større forbrenning har du. Jo mer protein du får i deg jo mer fettforbrennende hormon glukagon lages. Jeg tror ikke helt på at mer protein = mer glukagon. Glukagonutskillelsen hemmes ved insulinutskilling og proteininntak trigger insulinutskilling. Dersom en også i samme måltid inntar mye karbohydrater vil ihvertfall glukogen være helt undertrykket. Eller misforstår jeg hva du mener?
Gjest + Carnage + Skrevet 3. november 2012 #4 Skrevet 3. november 2012 (endret) Altså jeg gir deg bare fakta. Glukagon er fettforbrennende hormon (protein). Insulin er fettlagrende hormon (karbohydrater). Glukagonnivået synker hos friske folk når de inntar karbohydrater. Protein fremmer gluagonproduseringen. Insulin og glukagon funker helt motsatt av hverandre. Glukagonet er insulinets tvilling. Kjemisk er de nesten identiske, men virkningen av dem er helt forskjellig. Insulin senker blodsukkeret og reduserer fettforbrenningen. Glukagon øker blodsukkeret og øker fettforbrenningen. Det skjer fremfor alt ved at utskillelsen av frie fettsyrer fra fettvevet øker. Endret 3. november 2012 av + Carnage +
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå