Gå til innhold

Trenger litt hjelp til annet type garn enn oppskriften sier.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil strikke denne; http://www.pickles.no/enkel-tunika i str ett år. Men jeg har lyst til å bytte ut garnet med DROPS Paris som har strikkefasthet 17 masker= 10cm på pinne 5.

Hvordan tror dere det blir hvis jeg legger til noen flere masker enn oppskriften sier, og evnt hvor mange?

Anonym poster: f901678c2b74e90e6b86f8598467d5b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først bør du strikke en prøvelapp for å se hvor stramt du strikker. Det som står på garnet stemmer ikke alltid siden folk strikker forskjellig. Når du vet strikkefastheten er det ikke noe problem å regne ut hvor mange masker ekstra du må legge opp.

Anonym poster: cb76b0ecc6372dc25894f178e95d7d3a

Skrevet

Det ser ut som om oppskriften fra pickels er strikket med to tråder, går ut fra at du bare har tenkt å bruke en? I så fall ville jeg forsøkt å strikke en prøvelapp med Paris på str 5,5 og sett om det ble pent og fast nok ifht hvordan det ferdige resultatet er. Jeg har strikket med Nepal (som har samme strikkefasthet) på pinne 5,5 og det ble bra.

Dersom du holder garnets oppgitte strikkefasthet ville jeg lagt til 3 masker pr 10 cm, altså 120 masker/14 pr 10 cm= 8,5 8,5 x 3 masker for å nå strikkefastheten til Paris = 25,5. Ut fra hvordan resten oppskriften er lagt opp bør masketallet være delelig med 4, ergo hadde jeg lagt opp 24 masker ekstra.

Vet ikke om dette virker logisk, men det er i alle fall hvordan jeg pleier å juster oppskrifter. Uansett så er det ikke farlig om tunikaen blir litt stor, da passer den alltids senere, det er verre om den blir for liten. Forøvrig en veldig fin tunika, fikk lyst å strikke den selv :)

Skrevet

Det ser ut som om oppskriften fra pickels er strikket med to tråder, går ut fra at du bare har tenkt å bruke en? I så fall ville jeg forsøkt å strikke en prøvelapp med Paris på str 5,5 og sett om det ble pent og fast nok ifht hvordan det ferdige resultatet er. Jeg har strikket med Nepal (som har samme strikkefasthet) på pinne 5,5 og det ble bra.

Dersom du holder garnets oppgitte strikkefasthet ville jeg lagt til 3 masker pr 10 cm, altså 120 masker/14 pr 10 cm= 8,5 8,5 x 3 masker for å nå strikkefastheten til Paris = 25,5. Ut fra hvordan resten oppskriften er lagt opp bør masketallet være delelig med 4, ergo hadde jeg lagt opp 24 masker ekstra.

Vet ikke om dette virker logisk, men det er i alle fall hvordan jeg pleier å juster oppskrifter. Uansett så er det ikke farlig om tunikaen blir litt stor, da passer den alltids senere, det er verre om den blir for liten. Forøvrig en veldig fin tunika, fikk lyst å strikke den selv :)

Takk :)

Tror du jeg kan bruke pinne nr 5? Det blir litt "budsjett-strikking" nå i disse månedene før jul. Da hadde jeg sluppet å kjøpe to sett med 5,5 pinner.

Det gjør ingenting om den skulle bli litt større eller mindre i størrelsen for en gang passer den jo uansett :)

Anonym poster: 8663351283d954c013e1323b32805b5f

Skrevet

Hvilken størrelse skal du strikke? Jeg ville bare vurdert å gå opp en størrelse i maskeantall, og fulgt oppskriften i opprinnelig størrelse ellers.

Skrevet

Hvilken størrelse skal du strikke? Jeg ville bare vurdert å gå opp en størrelse i maskeantall, og fulgt oppskriften i opprinnelig størrelse ellers.

Str ett år, den som er gratis ;)

Skrevet (endret)

Str ett år, den som er gratis ;)

Åja, da funker jo ikke mitt forslag :) Dessuten står det jo i første innlegg... Jaggu blind på begge ørene!

Endret av PecanPie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...