Gå til innhold

Bør jeg spare på 'kruttet'?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal gifte meg om kort tid, og skal i den forbindelse holde tale til mannen min. Jeg har vært gift før og har to barn med min eksmann. Barna mine skal selvsagt være tilstede i bryllupet. De er i slutten av tenårene og har et kjempegodt forhold til min forlovede. Jeg kjenner jeg likevel er litt i tvil om hvor mye jeg kan 'ta i' når jeg ordlegger meg i talen. Min mann er virkelig mitt livs kjærlighet, og jeg har sterkere følelser for ham enn jeg hadde for min eksmann. Kan jeg bruke et slikt uttrykk som 'mitt livs kjærlighet' foran barna mine, eller kan dette oppleves litt sårt eller at jeg 'sverter' min eksmann? (noe jeg absolutt ikke ønsker). Men samtidig er det jo en kjennsgjerning at vi ble skilt, så de vet jo at det var ting der som ikke var bra.

Anonym poster: 3a6402ce439f1b61934fbab37f8db5ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går fint å hylle sin nåværende uten å tråke på sin forrige.

"MItt livs kjærlighet" blir muligens litt svulstig, samtidig som jeg antar at barna dine står over ham igjen. Hva med andre vendinger? "aldri har en mann engasjert seg så sterkt i meg. Hvordan kan jeg da la være å fle så sterkt som jeg gjør?" Noe slik. Hyll din kommende ektemann på konkrete ting og knytt et så opp til dine følelser for ham.

Skrevet

Det går fint å hylle sin nåværende uten å tråke på sin forrige.

"MItt livs kjærlighet" blir muligens litt svulstig, samtidig som jeg antar at barna dine står over ham igjen. Hva med andre vendinger? "aldri har en mann engasjert seg så sterkt i meg. Hvordan kan jeg da la være å fle så sterkt som jeg gjør?" Noe slik. Hyll din kommende ektemann på konkrete ting og knytt et så opp til dine følelser for ham.

Det synes jeg var en god ide. Vær konkret, så slipper du evt. sammenligninger med eksmannen, og samtidig vil det gjøre talen din mye sterkere for både mannen og gjestene, fordi du gir mye mer av deg selv også. Det er mye vanskeligere å snakke konkret om det som betyr mye for en selv enn å kjøre en standardfrase av typen "du er mannen i mitt liv"/"du er mitt livs kjærlighet"/"livet mitt startet med deg". Det er noe alle sier, og som alle har hørt tusen ganger før i bryllup. Mannen din kommer neppe til å huske om ti år at du sa han var mannen i ditt liv, men han kommer garantert til å huske de tingene du nevnte som gjør at han betyr alt for deg.

Anonym poster: 34b208084ccbaf4a3edddddd9faf3142

• Liker 1
Skrevet

Takk for gode innspill. Jeg er veldig enig i det dere sier og bør nok unngå de mest svulstige uttrykkene, ja. I utkastet til talen har jeg tatt utgangspunkt i hva det er jeg elsker ved kjæresten min, og knyttet det opp mot konkrete egenskaper ved ham, morsomme hendelser, minner, etc. Så den blir absolutt personlig, ja :) Jeg gleder meg til å holde den, selvom jeg vet jeg kommer til å gråte litt innimellom. Men alle vet at jeg er en 'sippeguri' ;)

Anonym poster: 0724559a6a33a767b1c342303e349d15

• Liker 1
Skrevet

:)

Bare se til at du ikke referer til eksen på noe som helst vis. Hverken direkte eller indirekte, så er du på trygg grunn. Om du klarer å frem hvorfor denne manen vil gjøre ditt liv enda bedre så vil dine unger unne deg det. Se om du får flettet inn en liten kjærlighetserklæring til ungene også på veien. En bryllupostale er jo først og fremst til din mann, men personlig mener jeg det må være rom for å kunne fortelle alle som står en nær hva de faktisk betyr for en. Blottlegge seg OG være morsom, da har du en vinner. Men ok, jeg er av den romantiske typen da :gjeiper:

Skrevet

Hehe, herlig! Er håpløst romantisk jeg også.

Ja, god idé å si noe til barna også. Jeg tenkte å takke kjæresten for at han er så god mot barna mine, men bør jo så absolutt takke dem også! Det er jo nesten enda viktigere.

Anonym poster: 0724559a6a33a767b1c342303e349d15

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...