Gå til innhold

Hvilken pinnestørelse trenger jeg til denne oppskriften?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil strikke en genser som har 22 masker på pinne nr 31/2 =10 cm.

Anbefalt garn er Peer Gynt, Sandnes Alpakka, Sandnes Duo, Mandarin Classic.

Men jeg ønsker å bruke dette garnet: http://www.sparkjop.no/Sparkjop/Products/SparBase/PID-55401.aspx?VariantID=040236&ColorOnly=1&params=fh_eds%3d%25c3%259f%26fh_view_size%3d16%26fh_secondid%3dp55401%26fh_lister_pos%3d1%26fh_location%3d%252f%252fcatalog01%252fnb_NO%252f%2524s%253dgarn%252fmaterial%253e%257bull%257d%26fh_refview%3dsearch

Går det ann, og hvilken pinnetykkelse bør jeg evt. velge?

Takk for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør bruke en pinnestørrelse som er anbefalt til det garnet du har kjøpt, altså ikke mer enn 3,5. Hvis du da følger oppskriften, så er det en sjans for at genseren blir for liten, siden strikkefastheten ikke blir å stemme.

Da må du legge opp flere masker / endre litt på oppskriften. Hvilken genser er det? :)

Skrevet

Du kan som regel strikke en pinnestørrelse mindre og øke str på genseren du strikker i hht oppskriften. Det første du bør gjøre er uansett å strikke en prøvelapp for å sjekke hva din strikkefasthet er opp mot det som står i oppskriften. Hvilken genser er det du vil strikke? Link?

Skrevet

Oppskriften står i et Sandnes Basic hefte jeg har kjøpt.

En veldig enkel barnegenser uten noe mønster og med raglansfelling .

Jeg skal strikke en halvtykk genser til barnehagebruk.

Har dere noen andre enkle genserforslag i str. 2-3 år som passer til dette garnet?

Skrevet

Anbefaler at du strikker en prøvelapp med SIlja i str 3 og 3,5, og så kan du regne ut derfra om du skal legge til masker, eller om det er bedre å gå opp en mønsterstr og heller strikke med mindre pinner enn det oppskriften tilsier.

Skrevet (endret)

I Basic-heftet finnes det vel også oppskrifter til Sisu (27m/10cm)? Bruk den oppskriften i stedet for å begynne og gjøre om på 22m/10cm-mønstrene.

Endret av Knitcat

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...