AnonymBruker Skrevet 3. november 2012 #1 Skrevet 3. november 2012 Jeg spør på vegne av min venninne. Hun har dysleksi og klarer ikke selv å orientere seg så godt i skrevne dokumenter. Selv er jeg håpløs på å lese/tolke lovdata. Kort oppsummert handler det om at min venninne "Hanne" er en dyktig fotograf som holder på å bygge seg opp et eget firma. Hun har tatt en del portrettfotografier og type modellbilder i studio. Hun har gjort modellene oppmerksomme på at det er fotografen som har opphavsretten til bildene, men at modellene får lov til å bruke bildene i privat sammenheng. Skal bildene derimot brukes i kommersiell sammenheng skal Hanne gi sin tillatelse, bli kreditert og få betalt. Nå har to av modellene latt en kommersiell nettside (som selger sko/klær/tilbehør) få lov til å bruke et bilde av de to sammen. Hanne ble ikke informert, men hun oppdaget bildene etter tips av en venn. Hun har gjort firmaet bak nettsiden oppmerksom på at hun har opphavsrettighetene til bildet og bedt dem enten ta bort bildet eller betale for bruken. Firmaet nekter og sier de har fått tillatelse av modellene. Modellene på sin side mener de har full rett til å bestemme over bildene siden det er de som er avbildet. Hanne kommer ingen vei med noen av partene her. Hva bør hun gjøre? Hva KAN hun gjøre? Finnes det en informativ nettside som forklarer disse tingene på en enkel måte? Jeg har prøvd å lese meg fram til hva loven sier på lovdata.no ( http://www.lovdata.no/all/hl-19610512-002.html#map0 ), men jeg har problemer med å forstå en del av uttrykkene og helheten der. Noen som kan hjelpe? Finnes det forresten en standardkontrakt Hanne kan bruke som fotograf sånn at hun kan få framtidige modeller til å skrive under på at Hanne har rettighetene? Bildene hun tar er mer kunstneriske i uttrykket og er ikke typiske glamourbilder eller postordrekatalog-bilder. Anonym poster: c5e37c91200933b2d0eb07facd705c6a
Zzyzx Skrevet 3. november 2012 #2 Skrevet 3. november 2012 (endret) Jeg vil anbefale deg å spørre på forumet til Akam (diskusjon.no) eller foto.no. Kortversjonen er vel at Hanne har rett på alle punkter. Det er §§ 1 og 2 som regulerer dette. Det vanlige å gjøre er å sende regning pålydende frilanssats for den aktuelle bruken av bildet, satsene finnes her: http://www.nj.no/Fri....b7C_xdnYZY.ips Edit: pålydende frilanssats x 2 sier fotografen her. Og x 2 igjen dersom bildet er publisert ukreditert. Jeg skal ikke prøve på å formulere en kontrakt for deg, men jeg kan ikke tenke meg at det er spesielt uvanlig å ha. Også for fotografens bruk (og helst videresalg) av bildene. Mulig disse andre stedene kan hjelpe med det. Endret 3. november 2012 av Zzyzx 1
Myosotis Skrevet 5. november 2012 #3 Skrevet 5. november 2012 Om dere ikke hadde en skriftlig avtale som begge skrev under på eller ble enige i før bildene ble tatt, kan det være ganske kjipt å gjøre noe med dette. Det blir ord mot ord, og ingen kan bevise noe som helst. Derfor: lag alltid en avtale/kontrakt før dere begynner jobben! Jeg er ikke inne på foto, men vil tippe fotografer har en organisasjon dere kan søke råd hos. For designere og illustratører har man Grafill som har en egen jurist man kan søke råd hos for nettopp slike ting, samt at de har en rekke standardkontrakter liggende inne i databanken sin.Om du ikke vet hvor du skal begynne, så kan helt sikkert juristen i grafill peke deg ut i riktig retning. Åndsverksloven er ekstremt streng, og det er mange som faktisk ikke er obs på hvor streng den er. Jeg er ganske sikker på at det er Hanne som har rett her,til tross for at det ikke ble gjort noen avtale. Egentlig trenger man jo ikke lese lengre enn til § 2 og 3 i åndsverksloven for å skjønne at modellen helt klart har brutt loven. Ta kontakt med en jurist. Send deretter faktura og avtaledokument.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå