Gå til innhold

God saftig kalkun

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, er det noen her som kan gi meg en oppskrift på god saftig kalkun som ikke er tørr. kalkunen min blir seig og litt tørr, den må dynkes I saus og tilbehør, jeg fulgte matprats oppskrift til punkt og prikke, vet ikke hva jeg gjør galt. Jeg hadde ikke fyll I kalkunen min, kan det være årsaken?

Jeg trenger tips til fyll og gjerne en detaljert oppskrift også. Hadde vært veldig takknemlig for det. Skal for første gang være vertinne på nyttårsaften, vil ikke dumme meg ut.

Anonym poster: 1b1a727cf2a9ad094f4e88f4d75cd7b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet
:spise:
Skrevet

Fyll kalkun og legg sikkelig stor klump (300g å begynne med) oppå fugl når du set den i ovnen. Slå på kjøkkentimer på 15min. Når den ringer åpen ovnen og ose saft/smør blanding fra bunnen rikkelig over hele fugl. Lukk ovnen og slå på igjen på 15min... Og så hele vei til kalkun er ferdigstekt. Påfyll mer smør hvis det begynner å bli lite.

Gjest Coolaid
Skrevet

Perfelt kalkun er enkelt, du har muligens vært litt uheldig. Bruk en stor stekepose. Da ligger den inni posen og blir stekt av ovnen, samtidig som den holder seg fuktig. Når du er ferdig å steke stikker du hull i posen og kalkunsaften renner ut, den bruker du til saus :) Stek den på rist, med langpanne under. Og ikke stek for lenge, da blir den ofte tørrere. Lykke til ! (Jeg bruker aldri fyll, og den er saftig hver eneste gang..) Det er viktig å bruke svak varme og riktig steketid... du kan også bruke et termometer elektrisk eller vanlig, Da vil du se når den er ferdig.... det er ikke alltid den trenger å stå hele steketiden dersom termometere viser riktig kjernetempratur. Eller motsatt. Tenk at dette er enkelt, det er jo bare å sette en fugl i en pose i ovnen.... Send meg et pm om du lurer på noe :)

Gjest Coolaid
Skrevet

Fyll kalkun og legg sikkelig stor klump (300g å begynne med) oppå fugl når du set den i ovnen. Slå på kjøkkentimer på 15min. Når den ringer åpen ovnen og ose saft/smør blanding fra bunnen rikkelig over hele fugl. Lukk ovnen og slå på igjen på 15min... Og så hele vei til kalkun er ferdigstekt. Påfyll mer smør hvis det begynner å bli lite.

Det var da svært så vanskelig man skulle gjøre det..... gjør det heller enkelt :) Tror ingen vil anbefale denne metoden..... sorry :)
Skrevet

Legg en skrelt klementin eller appelsin inni, da blir den supersaftig og god! :spise:

Anonym poster: babcb6bbe034f228494e8d0e4c389633

Skrevet

Perfelt kalkun er enkelt, du har muligens vært litt uheldig. Bruk en stor stekepose. Da ligger den inni posen og blir stekt av ovnen, samtidig som den holder seg fuktig. Når du er ferdig å steke stikker du hull i posen og kalkunsaften renner ut, den bruker du til saus :) Stek den på rist, med langpanne under. Og ikke stek for lenge, da blir den ofte tørrere. Lykke til ! (Jeg bruker aldri fyll, og den er saftig hver eneste gang..) Det er viktig å bruke svak varme og riktig steketid... du kan også bruke et termometer elektrisk eller vanlig, Da vil du se når den er ferdig.... det er ikke alltid den trenger å stå hele steketiden dersom termometere viser riktig kjernetempratur. Eller motsatt. Tenk at dette er enkelt, det er jo bare å sette en fugl i en pose i ovnen.... Send meg et pm om du lurer på noe :)

Signerer denne: Stekepose under steketid! Klipp posen når kalkunen er nær ferdig. Lag saus av kraften imens skinnet crisper seg.

Ville også anbefalt engangstermometer til kalkun. Når den popper er kalkuna ferdig.

Gjest blah blah
Skrevet

Heg pleier alltid skjære av beina og steke de ved siden (skjærer også av ryggraden)

Pensler den med smør, salter og peprer og har noen baconskiver over brystet

Legger den på en stekeplate og steker. Noen ganger så heller jeg over litt av skyen...kanskje en gang i timen eller noe

Har aldri opplevd at den har blitt tørr

Skrevet

Det var da svært så vanskelig man skulle gjøre det..... gjør det heller enkelt :) Tror ingen vil anbefale denne metoden..... sorry :)

Ikke vanskelig, men ja, trenges at noen "babysits" storfugl halv dagen :) selvfølgelig mye enklere med stekepose men jeg liker ikke posestekt og er veldig glad i smør :D

Skrevet

Ikke vanskelig, men ja, trenges at noen "babysits" storfugl halv dagen :) selvfølgelig mye enklere med stekepose men jeg liker ikke posestekt og er veldig glad i smør :D

Hvordan kan man ikke like posestekt?

Skrevet

Stekepose er trikset, det er ikke verre enn som så.

Gjest Vinglepetra
Skrevet (endret)

Takk for tips, men hvor får dere tak i stor stekeposer. Jeg har sett Maggie juicy Chicken posene, men de er for små til kalkun. Jeg har tenkt å ha en stor på 4-6 kg ettersom jeg får mange gjester.

det er jeg som er tråd starter, vet ikke hvordan jeg ble AB, det var ikke meningen :ler:

Endret av Vinglepetra
Skrevet

Stekeposer står som regel sammen med brødposer/bakepapir o.l. og fins i flere størrelser. Ta de aller største du finner :)

Gjest Vinglepetra
Skrevet

Stekeposer står som regel sammen med brødposer/bakepapir o.l. og fins i flere størrelser. Ta de aller største du finner :)

Tusen takk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...