Gå til innhold

Regler ang sykemeldig over lang tid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg poster dette her for jeg vet ikke helt hvor det passer inn.

Håper noen kan hjelpe og vet regelene ang sykemelding.

Sånn er saken.

Min samboer har vært sykemeldt siden i juni og frem til nå, det er noe galt med hodet hans og han har fått oppfølging fra lege i form av bilder og prøvd forskjellige medisiner.

Det er ikke mye som har hjulpet så for tiden er han til utredning hos nevrolog.

I de mnd som han har vært sykemeldt har han vekslet mellom å være 100 prosent sykemeld og 50 prosent sykemeld og 50 prosent i jobb.

Fastlegen til min samboer har nå fått et brev fra NAV hvor det står at hvis min samboer ikke er tilbake igjen i 100 prosent jobb innen februar så må han over på AAP.

NAV argumenterer da for at han tilsammen i løpet av de 3 siste årene har vært sykemeldt 12 mnd tilsammen.

De har da regnet med sykemeldinger som han har hatt i forbindelse med arbeidsulykker, når han har hatt influensa etc... Rett og slett alle gangene han har vært borte de siste 3 årene har de lagt sammen..

Kan dette være riktig???

Etter som jeg har skjønt så står man i risiko for å må gå over til app dersom man har vært sykemeldt sammenhengende i 12 mnd noe han så absolutt ikke har vært.

Håper der ute vet noe om det å kan forklare det ordentelig, finner ikke noe på NAV sine sider heller...

Ble litt langt og rotete men, takk for at du leste og for alle kloke svar.

Anonym poster: bfb36d04b22de28af74085b9166415b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

NAV har rett så klart. Utdrag fra folketrygdloven under;

§ 8-12. Antall sykepengedager

Når en arbeidstaker, selvstendig næringsdrivende eller frilanser har mottatt sykepenger fra trygden i til sammen 248 dager i de siste tre årene, opphører retten til sykepenger fra trygden. Når andre medlemmer har mottatt sykepenger fra trygden i til sammen 250 dager i de siste tre årene, opphører retten til sykepenger fra trygden. Dersom trygden yter sykepenger i de første 16 kalenderdagene eller to ukene, ytes det sykepenger i opptil 260 dager.

Et medlem som har vært helt arbeidsfør i 26 uker etter at vedkommende sist fikk sykepenger fra trygden, får igjen rett til sykepenger fra trygden i 248, 250 eller 260 sykepengedager. Ved vurderingen av om medlemmet har vært helt arbeidsfør, ses det bort fra perioder der vedkommende har mottatt sykepenger i arbeidsgiverperioden eller fra forsikringen for selvstendig næringsdrivende og frilansere for de første 16 kalenderdagene.

Anonym poster: 83ac2269d39af5bdfe2d368db73f0d3f

Skrevet

§ 8-12. Antall sykepengedager

Når en arbeidstaker, selvstendig næringsdrivende eller frilanser har mottatt sykepenger fra trygden i til sammen 248 dager i de siste tre årene, opphører retten til sykepenger fra trygden. Når andre medlemmer har mottatt sykepenger fra trygden i til sammen 250 dager i de siste tre årene, opphører retten til sykepenger fra trygden. Dersom trygden yter sykepenger i de første 16 kalenderdagene eller to ukene, ytes det sykepenger i opptil 260 dager.

Et medlem som har vært helt arbeidsfør i 26 uker etter at vedkommende sist fikk sykepenger fra trygden, får igjen rett til sykepenger fra trygden i 248, 250 eller 260 sykepengedager. Ved vurderingen av om medlemmet har vært helt arbeidsfør, ses det bort fra perioder der vedkommende har mottatt sykepenger i arbeidsgiverperioden eller fra forsikringen for selvstendig næringsdrivende og frilansere for de første 16 kalenderdagene.

Anonym poster: 83ac2269d39af5bdfe2d368db73f0d3f

Skrevet

Som det står i lenkene over så er det slik at alt de tre siste årene er regnet med. Dog er arbeidsgiverperiodene unntatt, så jeg stusser når du skriver influensa også. Varte den i over 16 dager (arbeidsgiverperioden)?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...