Gå til innhold

Lars Monsen syk etter flåttbitt - viser at det kan ramme alle?

Anbefalte innlegg

Gjest Yellow Taxi
Skrevet

http://www.dagbladet.no/2012/11/02/nyheter/innenriks/borreliose/lars_monsen/24173044/

Etter at Lars Monsen stod frem som borreliose-syk står det i overskriften på dagbladet at det viser at det kan ramme hvem som helst.

- Det at Monsen står fram viser at dette kan ramme hvem som helst. Han er jo prototypen på en røff friluftstype som ikke lar seg stoppe av hva som helst, sier leder Gerd Berge i Norsk Lyme Borreliose Forening

Gjør det egentlig det? Monsen bor jo under en stein ute i villmarka store deler av året, han lekesloss med brunstige brunbjørner og pusser sikkert tenna med en kvist og en neve flått. Om ikke han ble smittet hvem hadde vel blitt det da?

Om JEG som bare sitter forann pcen blir smittet med borreliose etter flått-bit, DA kan dagbladet skrive at det viser at det kan ramme hvem som helst. Men ikke før.

Legger forøvrig med et bilde av glad gutten fra saken:

978x.jpg

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig! Veldig godt poeng. :fnise:

Jeg anser det mer sannsynlig at han blir bitt av flått enn noen andre, ja.

Skrevet

Alle kan få flåttbitt, om en er kontorrotte eller friluftsmenneske! T.o.m babyer får flått på seg....

Katter og hunder drar med seg denne uhumskheten inn i hus, og det kravler over på andre. Her har begge jentene flått på seg hvert år, men størstejenta måtte behandles med antibiotika da hun var 7 pga det ble betent og hissig.......

• Liker 1
Skrevet (endret)

Poenget var vel helst at dette ikke er en innbilt sykdom for pyser, noe norske leger tror, de kan jo ingen ting om denne lidelsen. Diagnosen ender som oftest opp i noe psykosomatisk svada.

Denne sykdommen vil nok ramme stadig flere, ihvertfall sålenge vi synes det er moro når vi møter rådyr og elg midt i byen. Noe som faktisk er et tegn på at de ikke har nok mat,og at det er for mange av dem. (Det er først og fremst rådyr som er vert for flåtten.)

Dette skjønner dessverre ikke de som har ansvaret for viltforvaltning, sukk.

Endret av MrSmith
  • Liker 8
Skrevet

Enig med han over. Det er for å vise at selv tøffinger som Monsen faller sammen etter flåttbitt (med virus) og ikke bare er en innbilt sykdom som helseNorge tror. Så utrolig glad for de som har denne sykdommen at han står fram for å vise at det sitter ikke i hodet!

Skrevet

Enig med han over. Det er for å vise at selv tøffinger som Monsen faller sammen etter flåttbitt (med virus) og ikke bare er en innbilt sykdom som helseNorge tror. Så utrolig glad for de som har denne sykdommen at han står fram for å vise at det sitter ikke i hodet!

Det er ingen i "Helse-Norge" som tror at borreliose er en innbilt sykdom. Tvert imot, man går ut og advarer om det hvert eneste år, så folk skal ta ririkoene med å bli eksponert for flått mer på alvor.

• Liker 3
Skrevet

Det er ingen i "Helse-Norge" som tror at borreliose er en innbilt sykdom. Tvert imot, man går ut og advarer om det hvert eneste år, så folk skal ta ririkoene med å bli eksponert for flått mer på alvor.

Fant du et imaginært bein å gnage på nå kranglefanten! Har helse-Norge en filial i Tyskland? Det er jo dit de som oftest må dra for å stille riktig diagnose. Problemet er at symptomene ikke tas på alvor, i Norge, derfor heller ingen diagnose, bare svada og bortforklaringer. Dette skjønte du, innerst inne. Så dette forklarer jeg til andre som leser denne tråden. Du er uhelbredelig, det er din diagnose.

• Liker 3
Skrevet

Leger vet godt at borreliose er en reell sykdom. Problemet er at mange pasienter som etter å ha lest om sykdomsbildene, finner ut at det er dette de lider av, ikke får bekreftet mistanken når de går til lege. Spesielt dersom legen antyder at symptomene kan være psykosomatisk betinget, oppleves dette som ikke å bli tatt på alvor.

Skrevet

Fant du et imaginært bein å gnage på nå kranglefanten! Har helse-Norge en filial i Tyskland? Det er jo dit de som oftest må dra for å stille riktig diagnose. Problemet er at symptomene ikke tas på alvor, i Norge, derfor heller ingen diagnose, bare svada og bortforklaringer. Dette skjønte du, innerst inne. Så dette forklarer jeg til andre som leser denne tråden. Du er uhelbredelig, det er din diagnose.

La oss bare få klarlagt en sak: Hvilken sykdom nøyaktig er det du mener at man bare kan få diagnostisert i Tyskland, og som skriver seg fra flåttbitt? For jeg vet tilfeldigvis at det finnes en lang liste av tilstander og infeksjoner som skriver seg fra flått som det finnes serologiske tester på i almenhelsetjenesten i Norge. OG en stående oppfordring til folk om å komme seg til lege omgående hvis man er blitt bitt, så man kan følges opp.

• Liker 1
Skrevet

Leger vet godt at borreliose er en reell sykdom. Problemet er at mange pasienter som etter å ha lest om sykdomsbildene, finner ut at det er dette de lider av, ikke får bekreftet mistanken når de går til lege. Spesielt dersom legen antyder at symptomene kan være psykosomatisk betinget, oppleves dette som ikke å bli tatt på alvor.

Noen ganger så ER det å ta sykdommen på alvor når man antyder at symptomene er psykosomatisk betinget. For rett som det er, så er det faktisk tilfelle. Psykosomatiske lidelser ER en reell kategori, og man kan ikke gjøre noe med dem hvis man ikke behandler dem som det de er.

• Liker 1
Skrevet

For jeg vet tilfeldigvis at det finnes en lang liste av tilstander og infeksjoner som skriver seg fra flått som det finnes serologiske tester på i almenhelsetjenesten i Norge. OG en stående oppfordring til folk om å komme seg til lege omgående hvis man er blitt bitt, så man kan følges opp.

Det er da ikke så mange infeksjoner som overføres med flått til mennesker i Norge. Jeg kjenner kun tre: Borreliose (riktignok med flere forskjellige Borrelia-arter), flåttbåren encefalitt (TBE) og anaplasmose (HGE, human granulocyttehrlichiose). Serologiske tester på disse tre sykdommene utføres i Norge.

Skrevet

Det er da ikke så mange infeksjoner som overføres med flått til mennesker i Norge. Jeg kjenner kun tre: Borreliose (riktignok med flere forskjellige Borrelia-arter), flåttbåren encefalitt (TBE) og anaplasmose (HGE, human granulocyttehrlichiose). Serologiske tester på disse tre sykdommene utføres i Norge.

Det finnes flere. Flåttfeber, f.eks. Men for all del. Listen er kanskje ikke LANG per se. Poenget mitt var ikke antallet sykdommer, men at de er diagnostiserbare og at testene utføres av helsevesen, som i aller høyeste grad tar flåttbårne sykdommer på alvor.

Og spm mitt står fortsatt: Hvilke sykdommer er det MrSmith mener at man må til Tyskland for å få en diagnose på?

Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Poenget var vel helst at dette ikke er en innbilt sykdom for pyser, noe norske leger tror, de kan jo ingen ting om denne lidelsen. Diagnosen ender som oftest opp i noe psykosomatisk svada.

Denne sykdommen vil nok ramme stadig flere, ihvertfall sålenge vi synes det er moro når vi møter rådyr og elg midt i byen. Noe som faktisk er et tegn på at de ikke har nok mat,og at det er for mange av dem. (Det er først og fremst rådyr som er vert for flåtten.)

Dette skjønner dessverre ikke de som har ansvaret for viltforvaltning, sukk.

Uansett om vi godtar dine påstander om helsenorge så forstår jeg forstsatt ikke vinklingen. For ingen leger eller psykologer har vel noen gang trodd at "tøffinger" som Monsen er mindre utsatt for psykiatriske diagnoser? - nesten tvert i mot. Finnes nok av holistiske, humanistisk vinklet helsepersonell som med en gang vil antyde at "ja han har nok et slikt tøft skall fordi han bærer på noe vondt inni seg, huff grøss og gru,".

Skrevet

http://www.dagbladet...onsen/24173044/

Etter at Lars Monsen stod frem som borreliose-syk står det i overskriften på dagbladet at det viser at det kan ramme hvem som helst.

- Det at Monsen står fram viser at dette kan ramme hvem som helst. Han er jo prototypen på en røff friluftstype som ikke lar seg stoppe av hva som helst, sier leder Gerd Berge i Norsk Lyme Borreliose Forening

Gjør det egentlig det? Monsen bor jo under en stein ute i villmarka store deler av året, han lekesloss med brunstige brunbjørner og pusser sikkert tenna med en kvist og en neve flått. Om ikke han ble smittet hvem hadde vel blitt det da?

Om JEG som bare sitter forann pcen blir smittet med borreliose etter flått-bit, DA kan dagbladet skrive at det viser at det kan ramme hvem som helst. Men ikke før.

Legger forøvrig med et bilde av glad gutten fra saken:

Jeg tror det de vil frem til er: Monsen får ikke borreliose, det er flåtten som får monseniose. :Hehe:

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror det de vil frem til er: Monsen får ikke borreliose, det er flåtten som får monseniose. :Hehe:

:skratte:

Skrevet

Får man borreliose i norge får man som regel bare antibiotika og blir sendt hjem, ikke alle ender opp med senvirkninger etter dette, men det kan skje, og om legene ikke finner utav hva som er galt så kan du selv huske på den gangen du fikk borreliose. vet selv om en som ble lam fra livet og ned etter flåttbitt med sykdommen.

Norge advarer med store flåttbilder og overskrifter hver vår i nyhetene, ikke rart enkelte kan bli litt febrilske når de finner en liten flått på seg. Jeg har blitt bitt mange mange ganger, og har enda ikke fått borreliose *bank i bordet* Og som Taxi sa, monsen er jo skogmann, så han er jo ekstra utsatt for alt slags bitt og blodsugere. Hva forventet han seg egentlig selv når faren er så stor...

Skrevet

Får man borreliose i norge får man som regel bare antibiotika og blir sendt hjem, ikke alle ender opp med senvirkninger etter dette, men det kan skje, og om legene ikke finner utav hva som er galt så kan du selv huske på den gangen du fikk borreliose. vet selv om en som ble lam fra livet og ned etter flåttbitt med sykdommen.

Norge advarer med store flåttbilder og overskrifter hver vår i nyhetene, ikke rart enkelte kan bli litt febrilske når de finner en liten flått på seg. Jeg har blitt bitt mange mange ganger, og har enda ikke fått borreliose *bank i bordet* Og som Taxi sa, monsen er jo skogmann, så han er jo ekstra utsatt for alt slags bitt og blodsugere. Hva forventet han seg egentlig selv når faren er så stor...

Man bør bli mer enn bare litt febrilsk om man finner en "liten flått" på seg. Faren for en infeksjon øker dersom den blir sittende lenge, og det er anbefalt at man får den bort så fort som over hodet mulig. Det finnes noen pinsettlignende greier som er spesielt beregnet på flått, men hva som helst duger. Og det er bedre å ta den med neglene, enn å vente noen timer til man får et bedre redskap. Og glem alt du evt har hørt om å smøre den inn med olje, vaselin eller stearin, eller at det er farlig at det sitter munndeler igjen i såret.

Skrevet

Man bør bli mer enn bare litt febrilsk om man finner en "liten flått" på seg. Faren for en infeksjon øker dersom den blir sittende lenge, og det er anbefalt at man får den bort så fort som over hodet mulig. Det finnes noen pinsettlignende greier som er spesielt beregnet på flått, men hva som helst duger. Og det er bedre å ta den med neglene, enn å vente noen timer til man får et bedre redskap. Og glem alt du evt har hørt om å smøre den inn med olje, vaselin eller stearin, eller at det er farlig at det sitter munndeler igjen i såret.

Jeg unngår helst å traske rundt i buskaset i skauen i de tidene det er størst fare, holder meg på stien, tar en dysj etter for en dobbeltsjekk. Jeg er ikke glad i flåtten, men lars monsen må jo gi litt beng i faresignalene om flåtten ettersom han omtrent spiser dem til frokost.. nytter ikke å riste soveposen to ganger før lalletid heller..

Gjest Darthoven
Skrevet

Det viser at hvem som helst kan få borreliose. Poenget er bare at vi ikke må skremmes fra å være aktive og bruke skauen. At Lars har fått det er egentlig ikke så rart. For det første reker han rundt i skauen og med bikkjer stort sett hele året, og sannsynligheten for at han har fått det av bikkjene sine i sofaen i Spydeberg (som for øvrig er et sted det myldrer av flått) er større enn at han har fått den på fjellet (hvor det meg bekjent ikke er særlig, eller noe flått i det hele tatt).

Sjekk deg regelmessig når du er ute i skogen, eller umiddelbart når du kommer hjem. Det viktigste er å få dem av. De begynner som regel ikke å spre borreliose før etter 10-20 timer, og de kan IKKE spre sykdommen fra frontdelen av kroppen. Det beste er å bruke sirkulære bevegelser med fingern til den slipper. Om du ikke orker, eller får litt panikk så tar du bare en pinsett så langt inn mot huden du klarer og drar den ut. Da er det somr egel bare "føttene" og litt av trynet på`n som sitter igjen. Det går bra.

Følg med de neste dagene om du får en rød ring. Skulle du få det, så dra umiddelbart til legen. Ofte så går det bra.

Jeg kjenner så mange som har sluttet å være ute i skog og mark på grunn av dette hysteriet. Ja, man skal ta det alvorlig, og sjekke seg regelmessig på tur, men det er mer usunt å slutte og være ute i skog og mark.

Skjønte imidlertid ikke artikkelen helt? Først nektet han å ta penicillin, også etterpå hadde han vært på penicillin i 4 måneder?

• Liker 1
Skrevet

Det finnes flere. Flåttfeber, f.eks. Men for all del. Listen er kanskje ikke LANG per se. Poenget mitt var ikke antallet sykdommer, men at de er diagnostiserbare og at testene utføres av helsevesen, som i aller høyeste grad tar flåttbårne sykdommer på alvor.

Flåttfeber er bare et annet navn på anaplasmose.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...