Gå til innhold

Enslige foreldre, dårlig råd, ferie..Hvor og hva...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen enslige foreldre med dårlig råd (som meg selv) som har forslag til hva man kan gjøre i ferier.

Noen som har vært noen fine og hatt ok opplevelser og som ønsker å dele dette.?

Tar gjærne imot råd fra foreldre med god råd også da :) men jeg er ikke i den situasjonen at jeg har råd til å reise så mye i alle fellesferier da prisene er så høye.

Trenger ikke være utenlands. Gjærne små hyggelige steder som er lett å komme seg til og trenger ikke være mer enn en helg heller. :)

Anonym poster: 368938412e6dae9c7b9b5b237596ac91

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gamle er barnet(barna)?

Her i Norge kan man jo dra på bondegårdsferie rundt om, usikker på prisen, det varierer jo sikkert. Men dette er nok ikke så spennende for eldre unger.

Hvor du bor i Norge har jo også en god del å si. Bor du i nærheten av Kristiansand eller Larvik kan du få noen kjempe bra priser på feriesentre i Danmark via colorline eller feriesenteret direkte. De har ofte kjempe rimelige priser utenom høysessongene.

Ellers kan man jo benytte seg av venner og familie. Er det noen i din omgangskrets som har en hytte eller campingvogn dere kunne leid billig? Vi har lånt hytte av onkel og tante, og campingvogn av noen venner en uke de ikke brukte den. Et annet alternativ er jo å skaffe seg et litt stort telt. Er jo noe som går ann for familien å ønske seg av besteforeldre for eksempel til jul. Husker fra min barndom så var noen av de gøyeste turene teltturer. Om det er på fjellet eller campingplass. Helt supert!

Gjest Anne Marit
Skrevet

Jeg støtter forslaget om telttur. Ta med barnet ut i naturen. Den finnes rett utenfor døra, eller man kan gjøre det litt mer spesielt og reise på fjelltur eller kanotur. Leie av kano f.eks på Fjorda som ligger en drøy time nord for Oslo er helt fantastisk. Bålkos, pinnebrød, fisking(husk fiskekort der dette er påkrevet), spikking og overnatting ute er kjempefint uansett årstid! Det er gratis å telte i utmark i hele landet! Hvis man foretrekker innendørs overnatting så har turistforeningen hytter over hele landet...

Gjest Elissima
Skrevet

Teltturer/hytteturer tror jeg alle barn liker. Trenger ikke koste mye det, og har du ikke utstyr kan du jo spør venner/familie eller sjekke på finn. Min mor var alenemor da jeg var liten, og vi hadde ikke råd til utenlandsferier. Ofte var jeg på besøk hos familie eller var med på hyttetur. Hadde det morsomt likevel :) Koster heller ikke så mye med f.eks en tur til Liseberg eller Strömstad.

Skrevet

Telttur i marka er billig og morsomt. Og følg med når Kielferga eller Københavnbåten har tilbud på minicruise. Det er jo bare to netter borte, men gir en opplevelse av å være utenlands, og på båtene er det basseng og aktiviteter for barn. Så får man noen hyggelige timer i Kiel eller Køben. Stas, og noe ungene kommer til å huske.

Skrevet

Røde kors tilbyr ferie for over 1000 barn hvert år! Ta kontakt! :)

Skrevet

Da jeg var alene med barn dro vi på telttur eller besøkte slektninger. Lå også i telt på et par campingplassen rundt omkring der vi tok tog for å komme oss i mellom ( hadde ikke bil)

Andre ting jeg funderte på var å låne hytte av statskog, dra på rideweekend eller rideleir ( kan bli dyrt). Det skal ikke så mange dagene til før man føler at man har vært på ferie.

Skrevet

Hvis du jobber og er organisert så hender det at fagforeningene har hytter som lånes ut.

Du kan bo på vandrehjem med ungene, du må riktignok ha vandrehjemskort, men det koster ikke mange hundrelappene og jeg tror det er gratis med kort for barn.

Tur til Danmark hvis du bor nærme en ferje, det er ofte veldig billige billetter å få utenom høysesongen.

Nå vet jeg jo ikke hvordan du bor, men leilighetsbytte er det jo mange som driver med, kanskje verd å undersøke litt nærmere?

:heks:

Skrevet

Vandrerhjem er ikke særlig mye billigere enn hotell, har vi funnet ut, og vi har brukt flere av dem. Som medlem får man også en liten rabatt - se vandrerhjem.no. På hotellet jeg la ut link til er all mat inkludert under oppholdet, inkl. festmiddag nyttårskvelden og nattmat, og akkurat nyttårshelgen er det endel barn og ungdom med også. Mine barn trives i hvertfall storveis og maser om når vi skal dit igjen.

Skrevet

hotellet jeg la ut link til

?? Hvilken link??

Skrevet

Å, den er visst fjernet. Jeg la vet ut reklame, da....

Men det er i hvertfall fjols til fjells hotellet (dere har sett Leif Juster skrangle bak disken?) - det heter Skjerdingen høyfjellshotell.

Hvis dette også er reklame og navnet fjernes (hvordan skal man kunne svare på sånne tråder da?) får du heller sende meg en pm.

Skrevet

Når jeg var alene med ungene så var det alltid en "kamp" for å få til ferie for oss tre. Ferien var den tiden da vi virkelig slappet av sammen og kom unna hverdagens mas.

Vi var ofte på campingtur med bilen. Fant en del av landet vi ville utforske mer, og pakket for langtur. Den lengste ferien var på 2,5 uke. Da visste vi ikke hvor lenge vi skulle være borte når vi dro, vi tok alt på sparket. Og dagen etter at vi kom hjem kjøpte min eldste en liten blomst til meg og takket for den beste ferien ever ;)

Vi leide enten de billigste campinghyttene eller sov i telt. Dro på museer, oppsøkte fjell og fjord, var på ridetur, badeland, stranden, fjellturer, syklet, mm. Hadde gjerne med fiskestenger og sykler om vi skulle være borte mer enn 3 dager, da hadde vi litt å gjøre.

Hvis du går inn på visitnorway.com så får du opp mange tips om flotte turer. Utgiftene blir helt hva man gjør det til :)

Kortere turer har gjerne vært en togtur eller biltur til et nytt sted med f.eks. badeland i nærheten.

Ellers har vi også tilbragt 3 uker i strekk på stranda i nærmiljøet. Den sommeren var knallfin og vi hadde ekstremt dårlig råd. Inntok alle dagens måltider på stranda og koste oss godt. Ungene hadde masse å fortelle når de kom tilbake etter sommerferien. De ble kjent med nye folk og de lærte om alt vi så og undret oss over på stranda.

Som et pluss så har jeg nå fått barn (de begynner å bli store nå) som elsker oppdagelsesturene våre. Selv om vi nå har råd til sydenturer og annet, så vil de heller på campingtur med bil og oppleve nye steder.

Anonym poster: 5ca7e7972981e12bbf853c9ff240f31b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...