Carrot Skrevet 2. mars 2004 #1 Skrevet 2. mars 2004 Denne historien fikk jeg høre på klubb i går.. Følte for å dele den med dere : Datteren kommer hjem fra søndagsskolen, og møter sin far i gangen.. Jenta ser underfundig ut, tenker og virker fraværende - så faren spør da hvordan det var på søndagsskolen i dag..? Jenta ser på ham, så sier hun "Pappa, jeg tror ikke på Gud eller Jesus" Faren blir tatt på senga selvsagt, men smiler til datteren - stryker henne over håret og setter seg på huk foran henne. Han sier ; det gjør ikke jeg heller det jenta mi, det er opp til hver enkelt hva de vil tro på.. Men om du velger å tro på Gud har du jo en trygghet i livet ditt vet du - hvis du ønsker det..Og jeg mener alle mennesker må få velge selv om de vil tro på noe - du vet, noen tror på Allah, noen på Buddah.. Og de fleste føler behov for å tro på noe.. Det er derfor vi vil du skal lære om Gud og Jesus vennen min - slik at du kan velge selv... Jenta ser på sin far, helt stille - leenge.. Og faren tenker at den forklaringen ble kanskje litt vel vrien... Så kommer det fra jenta ; Hah, jeg lurte deg! Jeg tror på Gud og Jesus jeg! Faren føler seg litt overrasket - og rekker ikke tenke stort før jenta sier ; Hvorfor tror ikke du på Gud og Jesus pappa?
Gjest Danielle 73 Skrevet 2. mars 2004 #2 Skrevet 2. mars 2004 Hei Syntes det var et koselig innlegg du fortalte her. Og kanskje ikke så rart at datteren lurte på om hvorfor faren valgte ikke å tro på Gud, det var en fin måte å få forklart det på også. Er du kristen selv kanskje? Så sant som sagt så har jeg selv opplevd den godheten og tryggheten man får som kristen, og skulle så gjerne ha delt den med flere også. Men dette vil man ikke oppleve om man ikke selv er kristen. Ikke noe vondt ment i det.
Carrot Skrevet 2. mars 2004 Forfatter #3 Skrevet 2. mars 2004 Kristen? Vet ikke helt hva du sikter til der men jeg har min personlige tro, uten at jeg hverken "preker" den eller er "fast" bedehusgåer.. Uten at det er vondt ment heller.. Poenget med å dele historien er bare å få frem at man skal tenke seg godt om før man svarer barn - nettopp fordi de ikke er så "små" som vi tror... OG de har stor glede av å dele sine opplevelser - denne jenta hadde fortalt hele skolen dagen etter at pappa`n hennes ikke trodde på Gud - til moren`s store fortvilelse selvsagt... Kristen eller ikke - hva mennesker rundt meg velger tro på eller lære sine barn er helt opp til hver og en - jeg tar hverken parti eller gir meg inn på diskusjoner
Fakse Skrevet 2. mars 2004 #4 Skrevet 2. mars 2004 OG de har stor glede av å dele sine opplevelser - denne jenta hadde fortalt hele skolen dagen etter at pappa`n hennes ikke trodde på Gud - til moren`s store fortvilelse selvsagt... Unskyld meg, men er det å ikke være kristen noe skammelig? Noe man må passe på at barna ikke får vite for da kan de komme til å fortelle det på skolen? Skjønner ikke helt hvorfor du synes det er så selvsagt at jentas mor ble fortvilet over dette jeg...
Naken Skrevet 2. mars 2004 #5 Skrevet 2. mars 2004 Tenkte akkurat det samme! Hva var så selvsagt med at moren ble fortvilet!! Er det snakk om en sekt eller en menighet her?
Gjest Anonymous Skrevet 3. mars 2004 #6 Skrevet 3. mars 2004 Tenkte akkurat det samme! Hva var så selvsagt med at moren ble fortvilet!! Er det snakk om en sekt eller en menighet her? OI OI OI - tror nok morens fortvilelse gikk på at datteren annonserte hennes fars svar på søndagsskolen..... Og beklager - men jeg skjønner henne.. Det er ikke alltid like lett å se humoren i det når det angår en selv.. Poenget med historien var alikevel ikke om de er kristen eller ikke - religion har ikke noe med det å gjøre i det hele tatt.. Poenget var at barn tenker selv! at de gjør seg opp meninger og tolker de svar de får. Tros spørsmålet overlater jeg til hver enkelt - flaut eller ikke.
Fakse Skrevet 3. mars 2004 #7 Skrevet 3. mars 2004 Ja, det virker som om barnet her var flinkere til å tenke selv enn både du og moren til barnet er...
Gjest Starya Skrevet 3. mars 2004 #8 Skrevet 3. mars 2004 Du skrev skolen, og ikke søndagsskolen i det andre innlegget (der du sier hun fortalte det på skolen). Og selv der ser jeg ikke det fæle i at et barn forteller at en av foreldrene ikke tror. Uten at det trenger å være humor i det...
Naken Skrevet 3. mars 2004 #9 Skrevet 3. mars 2004 OI OI OI - tror nok morens fortvilelse gikk på at datteren annonserte hennes fars svar på søndagsskolen..... Og beklager - men jeg skjønner henne.. Det er ikke alltid like lett å se humoren i det når det angår en selv.. Poenget med historien var alikevel ikke om de er kristen eller ikke - religion har ikke noe med det å gjøre i det hele tatt.. Poenget var at barn tenker selv! at de gjør seg opp meninger og tolker de svar de får. Tros spørsmålet overlater jeg til hver enkelt - flaut eller ikke. Nei, det er ikke et spørsmål om relgion. Hvem sa det?! Spør du meg, er det et spørsmål om mye styr for ingenting, fra morens og din side. Er det noen humor å se da? Jenta fant ut at hun og faren hadde forskjellig syn på en sak, og forteller det på skolen, (eller søndagsskolen som du sier nå). Hvor i all verden ligger problemet?! Tror du jenta, de andre barna, eller søndagsskolelæreren, for den saks skyld, ble sjokkert eller lei seg, fordi faren til jenta ikke tror på gud??? Innlegget ditt svarte ikke på spørsmålet om hva moren hadde å være fortvilet over... :klø:
Gjest Anonymous Skrevet 4. mars 2004 #10 Skrevet 4. mars 2004 Hehe! Kom bare på en historie hjemmefra. Det er ei lita bygd der alle kjenner alle. Der er det en familie som er meget religiøs, prester og diakoner og misjonærer i flere generasjoner. Eldstemann var prost da dette skjedde. Barnebarnet var på skolen og skulle akkurat til å begynne med kristendomstimer. I den forbindelse ble alle i klassen bedt om å ta med en bibel hjemmefra til skolen neste dag. Da rekker jentungen hånda i været og sier "Jammen vi har ikke bibel hjemme, vi!" Moren (prostens datter og medlem i kirkerådet) ble selvsagt helt i fyr og flamme når hun hørte hva datteren hadde prestert å si på skolen, at den prestefamilien ikke hadde bibler i hus! Hun sendte med jenta alle biblene hun fant i huset, 14 stykker, alle sammen i sekken til jenta, ingen skulle i allefall tro at de ikke hadde bibler i huset!!!
tuji Skrevet 5. mars 2004 #12 Skrevet 5. mars 2004 Jeg synes det er underlig hvordan folk henger seg opp i ting, jeg. Det ser av og til ut som noen blir provosert av at andre har en tro, og at man plukker fra hverandre innlegg for å finne noe å pirke på.
Gjest Anonymous Skrevet 5. mars 2004 #13 Skrevet 5. mars 2004 Som om jeg hadde skrevet det selvJeg synes det er underlig hvordan folk henger seg opp i ting' date=' jeg. Det ser av og til ut som noen blir provosert av at andre har en tro, og at man plukker fra hverandre innlegg for å finne noe å pirke på.[/quote'] som om jeg skulle sagt det selv beklageligvis kom jeg ikke på det
Naken Skrevet 5. mars 2004 #14 Skrevet 5. mars 2004 Som om jeg hadde skrevet det selv som om jeg skulle sagt det selv beklageligvis kom jeg ikke på det Ikke "pirke på", men "mene om". Akkurat som dere mente noe nå (Dessuten så hadde i alle fall ikke mitt innlegg, noe som helst med tro eller ikke tro å gjøre, men om den overdrevne reakjsjonen barnets utsagn fikk.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå