Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om det er bare meg som synes det er slik, men virker som om det er flere og flere svensker som jobber her.

Jeg har en nærbutikk der det jobber 4 svensker, de har bare 6 ansatte så det er jo en stor andel.

Min kjæreste er også svensk og jobber her, han er ufaglært og jobber for et byggfirma sammen med sin onkel og søskenbarn. De er også svenske. De jobber i et svenskt firma (firmaet har kun kontorer og arbeidsplasser i norge, de gjør 0 arbeid i sverige). Disse svenske firmaene ansetter kun ikke-norske folk, det er for det meste svensker, polakker etc. Vanligvis ville jeg tenkt at det er fordi vi vil ha billigere arbeidskraft, men som ufaglært får min kjæreste 210 kroner timen - det er vel slettest ikke dårlig?

Da jeg var til tannlegen forrige uke var assistenten (tannpleier?) svensk, og telefondama hos dell var svensk og da jeg skulle endre noe på telefonabonementet mitt var det en svensk person der også jeg skulle snakke med..

Ikke missforstå meg, jeg har ikke noe i mot svensker. Jeg sliter selv med å få meg jobb som ufaglært, slik at jeg nå må starte skolen igjen å få en bedre utdannelse (innen bygg, slik at jeg kan få den jobben nå svenske ufaglærte venner gjør).

Jeg har også venner som studerer på høyskole som ikke har sjans til å få seg jobb som ufaglært på slike jobber som er typisk supre for studenter og ungdom - telefonsupport, bygningsarbeid som trenger kort opplæring, kontorarbeid etc..

Føler kanskje at det er litt urettferdig at "alle" svensker får jobb her, og at stillingene ikke en gang blir lyst ut da de svenske har nettverk som skaffer de jobb på dagen.

Er dette bare tilfeldigheter eller er det noen andre som har observert det samme?

Anonym poster: e2cca43bd8f17c2198b9075803563c8b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer på om det er bare meg som synes det er slik, men virker som om det er flere og flere svensker som jobber her.

Jeg har en nærbutikk der det jobber 4 svensker, de har bare 6 ansatte så det er jo en stor andel.

Min kjæreste er også svensk og jobber her, han er ufaglært og jobber for et byggfirma sammen med sin onkel og søskenbarn. De er også svenske. De jobber i et svenskt firma (firmaet har kun kontorer og arbeidsplasser i norge, de gjør 0 arbeid i sverige). Disse svenske firmaene ansetter kun ikke-norske folk, det er for det meste svensker, polakker etc. Vanligvis ville jeg tenkt at det er fordi vi vil ha billigere arbeidskraft, men som ufaglært får min kjæreste 210 kroner timen - det er vel slettest ikke dårlig?

Da jeg var til tannlegen forrige uke var assistenten (tannpleier?) svensk, og telefondama hos dell var svensk og da jeg skulle endre noe på telefonabonementet mitt var det en svensk person der også jeg skulle snakke med..

Ikke missforstå meg, jeg har ikke noe i mot svensker. Jeg sliter selv med å få meg jobb som ufaglært, slik at jeg nå må starte skolen igjen å få en bedre utdannelse (innen bygg, slik at jeg kan få den jobben nå svenske ufaglærte venner gjør).

Jeg har også venner som studerer på høyskole som ikke har sjans til å få seg jobb som ufaglært på slike jobber som er typisk supre for studenter og ungdom - telefonsupport, bygningsarbeid som trenger kort opplæring, kontorarbeid etc..

Føler kanskje at det er litt urettferdig at "alle" svensker får jobb her, og at stillingene ikke en gang blir lyst ut da de svenske har nettverk som skaffer de jobb på dagen.

Er dette bare tilfeldigheter eller er det noen andre som har observert det samme?

Jeg er enig med deg og av og til syntes jeg det er irriterende å måtte prøve å forstå hva Svenske kelnere eller kassemedarbeidere prøver å si. Læreren min fortalte meg en gang om hvordan sjefen på en kafe hun jobbet på ba henne om å ansette Svensker fremfor andre nasjonaliteter. Det er elvfølgelig diskriminerende, men jeg tror også at det har noe med at arbeidsgivere vet at Svensker kommer til Norge for å jobbe mye og tjene mye penger.

Anonym poster: cfc7bd68387302dcacbd8470dab7f4f9

Skrevet

Veldig mange svensker har også en helt annen holdning til arbeidslivet enn bortskjemte norske ungdommer har. Dermed foretrekkes de i stor grad i serviceyrker.

Anonym poster: f50aad62317d0eaa779e0bc4b9ca90bd

• Liker 2
Skrevet

Veldig mange svensker har også en helt annen holdning til arbeidslivet enn bortskjemte norske ungdommer har. Dermed foretrekkes de i stor grad i serviceyrker.

Anonym poster: f50aad62317d0eaa779e0bc4b9ca90bd

Ønsketenkning. Men at de som bytter land for å jobbe nok er mer hardtarbeidene kan jeg si meg enig i, ofte fordi de ikke har planer om å bosette seg men bare tjene penger og komme seg videre.

Anonym poster: 3a5528003517551d293bdc23152faaba

Skrevet

Jeg synes ihvertfall dette er blodig urettferdig. Best å satse først og fremst på egne landsmenn og andre permanente borgere, som trenger jobb og inntekt for å bo og leve i eget (rådyre) land. Vi har jo ikke noe annet sted å emigrere til for å få jobb...! Ville ihvertfall aldri selv ansatt en partysvenske som sparer for en jorda rundt-reise framfor en fastboende som nedbetaler bolig/ forsørger familien sin.

• Liker 4
Skrevet

Det er jeg ikke enig i, og her er det heller ikke snakk om bare norsk ungdom. Jeg jobber beinhardt og er kjempepositiv, utadvendt og jobber gjerne overtid eller gjør ekstra for bedriften - hadde lett godtatt under vanlig lønn om det var på lik linje med svenskene der jeg jobba (selv om de før vanlig "norsk" lønn). Synes ikke svenskene som jobber på min nærbutikk har noe bedre holdning eller oppfører seg annerledes enn norske iallefall.. Tror det der er bare noe vi nordmenn sier fordi vi elsker å kritisere ungdommen som er så ubrukelig nå til dags.

Er det pga EØS/EU avtaler at alle bare kan komme hit å jobbe? Hvem er det som bestemmer det?

Jeg synes jo man bør feie for sin egen dør, altså at nordmenn bør få jobb først i stillinger vi kan fylle selv, jeg synes det er kjipt at jeg blir rådet til å gå på NAV eller få mer utdannelse når svenskene har drømmejobben min og de er ufaglærte =/

• Liker 1
Skrevet

Jeg er enig med deg og av og til syntes jeg det er irriterende å måtte prøve å forstå hva Svenske kelnere eller kassemedarbeidere prøver å si.

Selv irriterer jeg meg over alle personene med østfolddialekt, Toten-mål og sogning som er ansatt i butikker o.l. her i Bergen. Helt uutholdelig. Mange av dem er jo ikke til å forstå i det hele tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...