AnonymBruker Skrevet 2. november 2012 #1 Skrevet 2. november 2012 Jeg er helt ukjent i kredittverdenen, har kun et vanlig visa, men lurer litt rundt det. Hvordan fungerer det egentlig? Hvis jeg f.eks får en uforutsett regning på 10.000 jeg må betale innen 1.desember, men ikke har mulighet til å skaffe 10.000 før 30. desember. Er det da sånn at jeg kan be banken om kontokreditt på de 10.000 og betale regningen min i tide, også betale tilbake de 10.000 igjen med renter den 30. desember? Hvor mye man man regne med å betale i renter for en måned? Ville det lønnet seg på noen måte å hatt kredittkort i sånne tilfeller? Jeg hører mange si at det er en fordel å ha kredittkort når man skal til utlandet. Hvorfor det? Hvilke fordeler har man ved å ha kredittkort fremfor å bruke bankkort? Tenker at det er verre hvis kredittkort blir stjålet fremfor bankkort? Anonym poster: fc1462e4de12314ad4e74a553bea3946
Anglofil Skrevet 3. november 2012 #2 Skrevet 3. november 2012 (endret) Ja, i sånne tilfeller ville jeg ikke hatt et problem med å bruke kredittkort. Selv bruker jeg kredittkort til alt, det som er viktig er at man betaler alt man har brukt innen forfall. På den måten slipper man å betale renter. Selv bruker jeg kredittkort som gir meg kickback, dvs bonus. F.eks får jeg 2% igjen på alle kjøp jeg gjør med Trumf Visa i deres dagligvarebutikker, samt 1% på andre kjøp, f.eks nett. Jeg får også igjen på kjøp jeg gjør med mitt Coop-betalingskort (kredittkort) og mitt Bank Norwegian-kort. Da jeg betalte en flyreise på 13000 kr fikk jeg igjen 130 kr. Klart, det er ikke all verden, men det er bedre enn ingenting. Noe som også er viktig er at du er sikret mot f.eks konkurs. Jeg husker godt det var mange som ble tatt med buksa nede da flyselskapet Sterling gikk konkurs. De som hadde betalt med vanlig bankkkort fikk ikke igjen sine penger, men de som hadde handlet reisen med kredittkort fikk det. Som det står på finansportalens sider: I den senere tid har det også vært flere eksempler på at fly- og reiseselskaper går konkurs. Har man betalt med vanlig bankkort eller giro, mister man både ferie og penger. Betaler man i stedet med kredittkort, kan tapet kreves dekket av kredittyter. Og her står angående misbruk av kredittkort: Det er et velkjent problem at kredittkort blir stjålet og misbrukt av tyver. Dersom ditt kredittkort blir misbrukt og din tilhørende PIN-kode i tillegg blir benyttet, må du belage deg på å betale en egenandel på opp til 1200 kroner. Du som kunde påtar deg visse plikter når du inngår avtale med kredittyter, ofte banken, om kredittkort. Dine plikter består i å bruke betalingsinstrumentet i samsvar med vilkårene for utstedelse og bruk, og herunder ta alle rimelige forholdsregler for å beskytte de personlige sikkerhetsanordninger knyttet til betalingsinstrumentet. Dette betyr blant annet at du ikke må oppbevare PIN-koden på samme sted som betalingskortet, og helst memorere den utenat. I tillegg plikter du å sperre kortet ditt dersom du blir oppmerksom på at det enten er stjålet eller mistet, eller at det på en annen måte er blitt misbrukt. Dersom misbruk av ditt kredittkort blir gjort mulig ved at du selv grovt uaktsomt unnlater å oppfylle disse pliktene, økes beløpet du er ansvarlig for fra 1200 kroner til 12.000 kroner. Her kan du lese alt om fordeler, og eventuelle bakdeler, ved kredittkort. Jeg synes dog det sto mye god informasjon som gir deg svar på alt du lurer på. Mvh Yvonne Endret 3. november 2012 av Yvonne
Gjest myr Skrevet 3. november 2012 #3 Skrevet 3. november 2012 Hvis jeg f.eks får en uforutsett regning på 10.000 jeg må betale innen 1.desember, men ikke har mulighet til å skaffe 10.000 før 30. desember. Er det da sånn at jeg kan be banken om kontokreditt på de 10.000 og betale regningen min i tide, også betale tilbake de 10.000 igjen med renter den 30. desember? Hvor mye man man regne med å betale i renter for en måned? Ville det lønnet seg på noen måte å hatt kredittkort i sånne tilfeller? Anonym poster: fc1462e4de12314ad4e74a553bea3946 Eneste som lønner seg i sånne tilfeller er å ha en buffer du kan ta pengene fra. spar penger til uforutsette utgifter på en konto som kun skal gå til nettopp dette.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2012 #4 Skrevet 3. november 2012 Yvonne: takk for svar! Skal lese litt om det for å se om det er noe for meg. Myr: Jeg har en buffer på ti tusen, men uforutsette regninger kan være større. Jeg er nettopp begynt i jobb etter utdanning og driver å sparer til bolig også, så er ikke så lett å oppdrive stor buffer med en gang. Anonym poster: fc1462e4de12314ad4e74a553bea3946
AnonymBruker Skrevet 3. november 2012 #5 Skrevet 3. november 2012 Yvonne: takk for svar! Skal lese litt om det for å se om det er noe for meg. Myr: Jeg har en buffer på ti tusen, men uforutsette regninger kan være større. Jeg er nettopp begynt i jobb etter utdanning og driver å sparer til bolig også, så er ikke så lett å oppdrive stor buffer med en gang. Anonym poster: fc1462e4de12314ad4e74a553bea3946
Anglofil Skrevet 3. november 2012 #6 Skrevet 3. november 2012 Forøvrig er jeg helt enig i at man bør ha en bufferkonto, og det er det aller beste til uforutsette regninger. Men, jeg hadde vel kanskje gjort det hvis jeg visste det at jeg kunne betale for meg og det kun skjedde hvert tiende år, dvs svæt sjelden. Man bør jo betale før forfall, siden rentene kan være skyhøye. Bare du ikke ender i et kreditthelvete du aldri kommer deg ut av, derfor er det viktig at du betaler alt + renter med en gang du kan. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 3. november 2012 #7 Skrevet 3. november 2012 Jeg er absolutt livredd for gjeld, så det er kun snakk om å kunne betale større regninger innen forfall når jeg ikke får lønn før etter forfall, som i eksemplet. Altså vil jeg aldri låne noe jeg ikke vet jeg kan betale tilbake i løpet av måneden. Det burde vel være relativt trygt å gjøre det på den måten? Anonym poster: fc1462e4de12314ad4e74a553bea3946
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå