Gå til innhold

Et realt rasedyr....

Carrot

Anbefalte innlegg

Dersom du skulle kjøpt deg (og familien din) et dyr, hvilket dyr ville du kjøpt?

Hund eller katt, Fugl eller fisk, Kanin eller kanskje en hamster eller et marsvin, Mus eller rotter?

Og hvor viktig ville det vært at det var et renraset dyr med stamtavle?

Dersom du landet på hund... Hvilke type? Hvem er bedre egnet for familier enn andre og hvorfor?

Eller katt? ville du kjøpt en Siameser?? Perser?? Skogskatt???

Nå har jeg ikke sansen for hverken mus, rotter eller hamster / marsvin - så det er i grunnen utelukket for min del - men ungene sier "se sååååå søte" osv hver eneste gang vi er i en dyreforetning (jeg tenker søte?? hva i all verden har de fått det fra??)

Men altså - dere som har dyr.... Kom med råd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hunder er jo kjempefine familiedyr. (Men så er jo jeg et utpreget hundemenneske). Selv har jeg en blandingshund, rett og slett fordi jeg ikke har råd til å kjøpe meg en renraset hund. Dessuten fungerer blandingshunder veldig greit, med mindre man skal bruke de til avl og utstilling.

Jeg er fanatisk rottweiler-entusiast etter å ha eid en rottweiler, men jeg ville nok ikke anbefalt den som førstegangshund. Men rottweilere er kjempevine familiehunder. Rolige, tålmodige og glade i barn.

Når du sier at barna dine syns smådyr er så søte, kan jeg jo godt forstå det. Barn syns jo ofte alle dyr med pels er søte. Men om man skal kjøpe et dyr til barna sine, må man være klar over at mange av smådyrene ikke lever så lenge. En hund lever gjerne i 15 år. Dessuten bør ikke barn få dyr... Alt for mange kjøper dyr til barna sine, som barna ikke er i stand til å ta vare på. Et dyr bør være familiens "eie", og de voksne bør ha ansvaret for at dyret får det stellet det skal ha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie
Dersom du skulle kjøpt deg (og familien din) et dyr' date= hvilket dyr ville du kjøpt?]

Jeg ville ha kjøpt hund, en av de store rasene. En Leonberger, Akita Inu, Irsk ulvehund eller en Berner Sennen som er godmodige og tåler litt mere herjing enn mindre hunderaser gjør.

[Hund eller katt' date= Fugl eller fisk, Kanin eller kanskje en hamster eller et marsvin, Mus eller rotter?]

Hund som sagt.

[Og hvor viktig ville det vært at det var et renraset dyr med stamtavle?]

Det er ikke så viktig for meg egentlig, men jeg ville nok ha sett an de menneskene jeg hadde kjøpt valp av uansett.

[Dersom du landet på hund... Hvilke type? Hvem er bedre egnet for familier enn andre og hvorfor?]

Leonberger, Akita Inu, Irsk ulvehund eller Berner Sennen. Store og trivelige hunder som er omgjengelige og enkle å ha med å gjøre. Grand Danois er også en flott hund men her er faktisk gemyttet relatert til farge.

J

Jeg foretrekker "bakgårdskatter". Mater en DIGER koksgrå hannkatt med avrevet øre. Trivelig katt som faktisk ikke vil inn.

Nå har jeg ikke sansen for hverken mus, rotter eller hamster / marsvin - så det er i grunnen utelukket for min del - men ungene sier "se sååååå søte" osv hver eneste gang vi er i en dyreforetning (jeg tenker søte?? hva i all verden har de fått det fra??)]

Marsvin er faktisk utrolig trivelige og sosiale skapninger, jeg vet at jeg kan bli helt hektet på marsvin bare jeg får sjansen. Hadde en i mange år ved navn Lars Svin og han var bare artig.

[Men altså - dere som har dyr.... Kom med råd...

Tenk deg godt om før du går til anskaffelse av ett dyr. Uansett hva slags dyr det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg ville valgt AkitaInu som familiehund - har en slektning som hadde en, de er ikke enkle familiehunder men faktisk Japansk jakthund som krever streng disiplin og har et lempfeldig gemytt..

Når det er sagt.. En hund bør ha en sjef, og alle i familien bør stå over den på rangstigen - skal du skaffe deg hund bør du ha litt kjennskap til rasen..

En typisk familiehund bør være av den rolige typen dersom man har barn og ikke har spesielle interesser til jakt etc knyttet til hunden - da egner raser som Labrador, Golden retriver, Bernard Sennen seg godt av de store, men også Puddel, Terrier eller småhunder som BichonFrisè (?) er velegnet som familiehund - sistnevnte er også meget velegnet for allergikere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født og oppvokst med Golden retrievere rundt meg, så når pusen vår (som jeg fikk i tillegg til en flott forlovede :ler: ) sier takk for seg, skal vi ha vovve. :D

Renraset eller ikke?!? Hmm er ikke helt sikker, men det er mange raser jeg godt kunne ha tenkt meg.

Jeg kunne ha tenkt meg:

Golden Retriever som er fantastiske familiehunder.

Grand Danois som er nydelige og har stort sett et utrolig fint gemytt.

Rhodesian Ridgeback som også skal være fine i familier.

Dalmatiner en aktiv og menneskeglad rase.

Doberman som er en elegant, årvåken og lojal hund.

Jeg er generellt glad i hunder, og kunne gjerne hatt flere vovver, men mannen min synes en er nok. :ler: (Han er oppvokst med katter.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt katt siden jeg var født og etter å ha flyttet hjemmefra fikk vi vår egen katt. Rasen har fint lite å si, jeg vil ha en katt som kjæledyr og ser ikke poenget med å betale masse penger for den da. Det som er viktig for meg er utseendet og personligheten. Jeg kunne aldri hatt hund, de stinker og eier ikke personlighet, dessuten orker jeg bare ikke gå tur med den hver dag uansett vær. Nei, jeg er og blir et kattemenneske og kan ikke leve uten. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kunne aldri hatt hund' date= de stinker og eier ikke personlighet, dessuten orker jeg bare ikke gå tur med den hver dag uansett vær. Nei, jeg er og blir et kattemenneske og kan ikke leve uten. :-)

Det er tydelig at du ikke er et hundemenneske når du sier de ikke eier personlighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ville hatt hund. Er litt uenige om rase, men personlig ville jeg hatt dverg schnauzer. Fantastiske hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stamtavle og slikt bryr jeg meg ikke så mye om. Personlighet og egenskaper er det viktigste for meg. Bortsett fra når det gjelder ilder da. Ilderstammen i Norge er ikke så gode og plaget av innavl, så det er en fordel å kjøpe ilder med stamtavle.

Hunden min er en blandingssak og har ingen stamtavle. Han har aldri blitt vaksinert og har til nå(4 år) vært frisk som en fisk!

Ilderen har desverre ingen stamtavle, men etter ett år har jeg kun hatt han hos dyrlege en gang(helt unødvendig viste det seg) utenom vaksiner.

Og til deg som påstår at hunder ikke har personlighet, alle dyr har personlighet, til og med rotter og fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katt: Trenger ingen stamtavle eller spesiell rase

Hund: Samme som katt

MEN!

Nå ville jeg sansynligvis ha kjøpt en ilder, og hvis jeg skulle kjøpt en valp hadde stamtavle vært et must. Jeg vil IKKE bidra med å støtte useriøs ilderavl i norge. Stamtavle på ilder er alfa omega.

Hadde det derimot vært en "omplasseringsilder", hadde jeg ikke tenkt så mye på stamtavlen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...