Solsikke Skrevet 2. november 2012 #1 Del Skrevet 2. november 2012 Hei, har dere noen gode oppskrifter uten disse inregdiensene? Med oppskrifter tenker jeg på kaker og godt, men også sauser, gryter o.l. Takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rubies_ Skrevet 2. november 2012 #2 Del Skrevet 2. november 2012 Hvis det finnes glutenfrie, melkefrie, nøttefrie kjeks så stemmer jeg for delfiakake. :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugerøret Skrevet 2. november 2012 #3 Del Skrevet 2. november 2012 http://www.allergikokken.no/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solsikke Skrevet 2. november 2012 Forfatter #4 Del Skrevet 2. november 2012 Hvis det finnes glutenfrie, melkefrie, nøttefrie kjeks så stemmer jeg for delfiakake. :gjeiper: Haha, det gjør jeg også. Det skal jeg jammen sjekker ut litt nærmere.. http://www.allergikokken.no/ Takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruby Pumps Skrevet 2. november 2012 #5 Del Skrevet 2. november 2012 Kokosmakroner og kransekakestenger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Allergikeren Skrevet 2. november 2012 #6 Del Skrevet 2. november 2012 (endret) Kokosmakroner og kransekakestenger Kransekake(stenger) er laget på mandler. Mandler går under nøtter sist jeg sjekket ...? Det jeg gjør med sauser og gryter, er å bruke potetmel i stedet for hvetemel, og havrefløte i stedet for "vanlig" melk eller fløte. Jeg merker ikke forskjell på smaken, det tror jeg ikke typen gjør heller. Når det gjelder kakebakst uten gluten og melk, er det ofte bare å ta en vanlig oppskrift, og bytte ut det som ikke tåles, med det som tåles. Toro har noen glutenfrie melblandinger til fin (gjær)bakst, kaker etc. Toro FRI er også ofte uten hvetestivelse, egg og melk, men noen av FRI-melmiksene er bare fri for hvetestivelse, eller bare for egg og melk, så det gjelder å lese på pakken uansett. Soyamelk er en vanlig erstatning for "vanlig" melk, ellers fins det fløte som er laget på soya eller havre. Endret 2. november 2012 av Allergikeren Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solsikke Skrevet 3. november 2012 Forfatter #7 Del Skrevet 3. november 2012 Takk for gode innspill. Jeg kan dessverre ikke bruke mandler heller, da det regnes som nøtter. Havremelk er også dessverre uaktuelt da det er gluten i havre (kan heller ikke bruke glutenfri havre..) Kokosmakroner var en god idé, det er herved skrevet på todo-listen min. Jeg kom over Kristine Webers oppskrift på kokosmakroner med vri: 3 eggehvitter (veldig små egg, bruk gjerne 2 i normal str) 5-6 dråper Stevia vanilje 3 ss sukrinmelis 125g kokosmasse 2 ss kakaopulver en klype salt http://www.kriweb.no/2011/12/21/sjokokokosmakroner-og-siste-julegaven/ Den skal testes ut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruby Pumps Skrevet 3. november 2012 #8 Del Skrevet 3. november 2012 Å! Beklager, så ikke at du ikke kan bruke nøtter En annen vri på kokosmakroner er å ha i litt lime i deigen. Det er også godt å dyppe halve makronen i (laktosefri)sjokolade. Hjemmelagde seigmenn/fruktflesk er også allergivennlige og supergodt! Jeg liker denne oppskriten: Bløtlegg 15 gelatinplater i 1,75 dl kaldt vann. Kok opp 0,5 kg sukker sammen med 1,75 dl vann. Når sukkerblandingen bobler tar du kjelen vekk fra platen og tilsetter gelatinen litt etter litt under omrøring. Rør godt sammen og tilsett konditorfarge og smak (jeg kjøper på Panduro). Hell blandingen over i en form og avkjøl. Når blandingen har stivnet deler du opp i biter og vender dem i sukker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
shoppedilla Skrevet 3. november 2012 #9 Del Skrevet 3. november 2012 I sauser ville jeg brukt maizenna i stedenfor for potetmel da potetmel ikke skal koke. Bruk ris eller soyafløte i stedenfor melk/fløte. Kommer jo litt ann på hva dere spiser på julaften, men pinnekjøtt med tilbehør kan gjøres fri for alt det du ønsker. I kålrabistappen har du bare melkefritt smør og ris/soyafløte i. Så skal jo alt det andre være trygt. Ribbe: bruk melkefritt smør i stedenfor vanlig smør. Medisterpølser og medisterkaker skal det være mulig å få tak i som er gluten og melkefritt. Sausen kan du bare ta å enten servere sky til den som ikke tåler eller bruke skyen, tilsette maizenna og sukkerkulør. Jeg bruker sennep og tyttebærsyltetøy i sausen til ribbemiddagen, det gir en utrolig god smak. Bare husk å sile sausen før du serverer den. Kokte poteter er jo null problem. Surkål/rødkål må du nesten lese på, men det er lett å lage hjemme og da er det jo bare å ikke ha hvetemel i mellom lagene om du bruker det. Dessert så går det ann å lage riskrem uten gluten, melk og nøtter. Pisk soya air fløten til krem og bland med risgrøten. Risgrøten lager du med rismelk eller soyamelk. Jeg syns risgrøt er godt med rismelk i, bare bruk mindre mengde av melk enn det står på pakken. Julekaker er litt værre i mitt hode. Hos oss bytter vi jo bare ut smør med melkefritt smør og melk med erstatning. Jeg har aldri bakt glutenfrie julekaker så der bør du få råd fra andre enn meg. Gluten, melk og nøttefri kjeks finner du i allergihyllen. melkefri sjokolade finner du også der, men coop sin mørke kokesjokolade er også uten melk. Vi bruker bare å lage sjokoladesnitter og pepperkaker egentlig til jul. De er det jo hvetemel i, men kanskje jeg skal prøve meg på en runde glutenfritt til min gode venninne i år. Søk på oppskrifter. Er gjerne lettere å gjøre en oppskrift melkefri enn glutenfri. utenmelk.no syns jeg er en veldig god nettside. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Allergikeren Skrevet 3. november 2012 #10 Del Skrevet 3. november 2012 I sauser ville jeg brukt maizenna i stedenfor for potetmel da potetmel ikke skal koke. Sist jeg sjekket en av maizenna-produktene, var der laktose, altså melkesukker i. Nå skal jeg ikke påstå at det er laktose i alle, det sjekket jeg ikke. Men det er altså noe å være obs på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
shoppedilla Skrevet 3. november 2012 #11 Del Skrevet 3. november 2012 (endret) Sist jeg sjekket en av maizenna-produktene, var der laktose, altså melkesukker i. Nå skal jeg ikke påstå at det er laktose i alle, det sjekket jeg ikke. Men det er altså noe å være obs på. Da må jeg ta en titt på pakken, men maizena skal jo være maisstivelse og derfor være trygt for både gluten og melke allergikere. Vi har blandt annet det gule maizenastivelsen og maizena paibunn her i huset. Grunnen til at vi har det er fordi jeg skal kunne lage glutenfrieretter til ei i familien og ei venninne, men også for å jevne ut sauser. Dette må jeg undersøke litt Edit: Da har jeg undersøkt. Maizenastivelse skal være trygt, og det er jo den man vil bruke til å jevne en saus. Er litt nysgjerrig på hvilket maizenaprodukt du har vært borti som det er melk i, bare så jeg vet at jeg må holde meg unna det. Endret 3. november 2012 av shoppedilla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Allergikeren Skrevet 3. november 2012 #12 Del Skrevet 3. november 2012 Edit: Da har jeg undersøkt. Maizenastivelse skal være trygt, og det er jo den man vil bruke til å jevne en saus. Er litt nysgjerrig på hvilket maizenaprodukt du har vært borti som det er melk i, bare så jeg vet at jeg må holde meg unna det. Jeg tror det hette noe med sausejevning. Maizenna sausejevning eller noe sånt. Det er noen år siden, så jeg husker ikke helt, dessverre. Det er ikke sikkert den typen eksisterer lenger engang. Jeg husker bare at jeg hadde kjøpt en pakke i god tro, og så las jeg tilfeldigvis på pakken senere, og såg at der var laktose i. Og etter det har jeg konsekvent unngått maizenna, for å unngå å gjøre den samme tabben igjen. Det samme gjelder en type suketter, Canderel eller noe? Rød eske med hvitt på. Jeg husker ikke navnet, men jeg skal notere det neste gang vi er hos svigermor. ;p Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
shoppedilla Skrevet 3. november 2012 #13 Del Skrevet 3. november 2012 Jeg tror det hette noe med sausejevning. Maizenna sausejevning eller noe sånt. Det er noen år siden, så jeg husker ikke helt, dessverre. Det er ikke sikkert den typen eksisterer lenger engang. Jeg husker bare at jeg hadde kjøpt en pakke i god tro, og så las jeg tilfeldigvis på pakken senere, og såg at der var laktose i. Og etter det har jeg konsekvent unngått maizenna, for å unngå å gjøre den samme tabben igjen. Det samme gjelder en type suketter, Canderel eller noe? Rød eske med hvitt på. Jeg husker ikke navnet, men jeg skal notere det neste gang vi er hos svigermor. ;p Hater når jeg opplever det du sier der. Pleide å kjøpe freia 70% kokesjokolade i god tro om at den fortsatt var trygg. Så viste jeg den til ei venninne som sa "men du tåler jo ikke melk". Da hadde freia bestemt at den skulle det være melk i. Men den gule maizenaboksen(standaren) er helt trygg for deg så lenge du tåler mais Nå har jeg sjekket det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Allergikeren Skrevet 3. november 2012 #14 Del Skrevet 3. november 2012 Hater når jeg opplever det du sier der. Pleide å kjøpe freia 70% kokesjokolade i god tro om at den fortsatt var trygg. Så viste jeg den til ei venninne som sa "men du tåler jo ikke melk". Da hadde freia bestemt at den skulle det være melk i. Men den gule maizenaboksen(standaren) er helt trygg for deg så lenge du tåler mais Nå har jeg sjekket det! Ikke sant! Flott, da vet jeg det Jeg kunne jo sjekket selv, så klart, jeg har bare ikke giddet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
shoppedilla Skrevet 3. november 2012 #15 Del Skrevet 3. november 2012 Ikke sant! Flott, da vet jeg det Jeg kunne jo sjekket selv, så klart, jeg har bare ikke giddet. Gidder ikke alltid undersøke alt selv, så greit når andre har undersøkt ting! Man blir ganske lei av å lese på alt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugerøret Skrevet 4. november 2012 #16 Del Skrevet 4. november 2012 Kan dere bruke Johannesbrødkjernemel ? Fortykningsmiddel som jeg bruker i lavkarbo f.eks ellers har jeg en liste over div. fortykningsmiddler : http://enummerguiden.no/400-495%20Fortykningsmidler.htm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå