Gå til innhold

Fattigdom, barn og mobbing

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min kone har veldig lyst på barn, gjerne to. Vi har vel normal økonomi, TRODDE jeg, helt til jeg leste denne..

http://www.dagbladet.no/2012/11/02/tema/klikk/foreldre/familieliv/okonomi/24167873/#comment-698749074

Nå som vi har kjøpt bolig (utenfor Oslo), har bil og studiegjeld, så sitter vi vel igjen med kanskje 5000 i mnd til sammen. Dette er penger som skal gå til uforutsette utgifter med bilen, oppussing, ting som ryker, sparing og ferie. Om det også skal gå til barn, som åpenbart koster 5000 kroner i mnd, så har vi et problem.

Spørsmålet er da, hvor mye mobbing er det av barn som ikke nødvendigvis har de nyeste kule buksene, beste mobilen osv? Jeg er fullstendig klar over at det er "gode" mobbeårsaker i enkelte miljøer, men er det virkelig SÅ dyrt med barn? Hvordan i all verden klarer all verdens rednecks å ha barn da? Trygda folk med fire unger, aleneforeldre med tre unger, vanlige folk med deltidsjobber med to unger osv? Avisene får det jo til å høres umulig ut, men er det virkelig det? Og har noen av dere opplevd at ungene deres, eller andres unger blir mobbet fordi de ikke har kule nok ting?

Anonym poster: 55718b32ba7f039078aca56a48afe740

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere faktisk skrevet budsjett eller at du gjettet deg frem til at du har 5000 igjen i mnd?

Er de 5000 du har igjen inkludert mat eller ikke?

Anonym poster: e78403106c0626c131e08fd28c3df982

• Liker 3
Skrevet

Har dere faktisk skrevet budsjett eller at du gjettet deg frem til at du har 5000 igjen i mnd?

Er de 5000 du har igjen inkludert mat eller ikke?

Det er litt gjetting, for vi har akuratt kjøpt hus og bil. Tidligere hadde vi cirka 12 tusen igjen hver mnd, men med cirka 3000 mer å betale for å eie, samt cirka 3000 mer i mnd som bilen koster er vi nede i 6 tusen.

Det er inkludert mat ja. Vi kommer til å ha cirka 6000 kroner igjen på kontoen når ny lønn kommer inn.

Skrevet

Skriv budsjett. Skriv hva dere faktisk bruker. Ta med ALT. Ta med iskaffen til 26 kr på cafe. Folk bommer ofte på hvor mye penger de bruker.

Gjest Katten.
Skrevet

6000 etter mat?

Det er jo ganske mye. Særlig da dette er inkludert nedbetaling på diverse lån.

• Liker 5
Skrevet

Skriv budsjett. Skriv hva dere faktisk bruker. Ta med ALT. Ta med iskaffen til 26 kr på cafe. Folk bommer ofte på hvor mye penger de bruker.

Huh? Jeg vet da hvor mye vi har igjen på kontoen når vi får ny lønn. Vi har alltid igjen 12-13 tusen.

6000 etter mat?

Det er jo ganske mye. Særlig da dette er inkludert nedbetaling på diverse lån.

ER det det? Men hvis èn unge koster 5000 i mnd, som det påstås, så har vi jo ikke råd. Man kan jo ikke gå i NULL hver mnd, eller minus. Hva om man kunne tenke seg to? Hvordan får folk det egentlig til, når det koster 10 tusen i mnd å ha to unger?

Skrevet

Husk at dere får litt under 1000 kr pr mnd (980?) pr barn i barnebidrag ( heter det barnebidrag?). Hva barn koster kommer an på hvor flinke foreldrene er til å,planlegge og handle fornuftig. En vinterdress kan fint koste 1600 kroner, eller man kan kjøpe den på salg / pent brukt og få den for et par hundrelapper. Man kan velge dyre eller billige fritidsinteresser for barna osv osv.

Skrevet

Det første året koster de jo ikke så mye. Deretter blir det dyrere og dyrere. Men jeg forstår at her er boligutgifter (større bolig pga barna) også inne i de 5000. Og de utgiftene har du jo allerede, så de trenger du ikke regne inn at du må ha "utenom". Barnehage koster ca 2500 (avhengig av hvor mye de tar i matpenger), og en vinterdress koster fort 500-1000 kr. Barneklær kan koste nesten like mye som klær til voksne, og gode sko (vokser gjerne ut av to per sesong) er ikke billig. Men du trenger jo ikke nytt hver måned. I gjennomsnitt er det nok ganske mye ja, da en gjerne må kjøpe alt nytt hver vinter, og sommer. Men husk at nr to kan arve nr en.

Skrevet

Men husk at nr to kan arve nr en.

Ville ikke tatt det som et utgangspunkt, det er heller en bonus hvis det går. Det forutsetter at barna blir født på samme årstid og er ca like store slik at de har samme størrelse til samme tidspunkt. Barna her har vært helt i utakt og det er dermed lite som arves ( dessuten en gutt og en jente), men har arvet masse av naboer :)

• Liker 2
Skrevet

Vi har 3 barn, 1 inntekt og sitter igjen med det samme som dere hver mnd og vi klarer oss veldig bra. Barna trenger ikke det nyeste innen klær, mobiler, dukker, barnevogner o.l. Våre barn har ikke merkeklær eller andre nymotens ting, og de blir ikke mobbet pga det. Barna våre har alt de trenger og mangler ikke noe som helst. Så med 6000,- igjen, så synes jeg dere har det bra :)

Skrevet

Vel vel, sier nå jeg!

Spebarn og småbarn er nå nødvendigvis ikke så veldig mye billigere enn de større. Foruten en del utstyr som må skaffes, er bleier og kjøpt barnemat ikke helt billig. De vokser fort fra det meste i den alderen.

Men, hvis dere kan nøye dere med babyutstyr som er brukt så sparer dere en del.

Det er mulig å være nøysom for å opparbeide seg en buffer hvis det skulle være behov for noe ekstra. Og den bilen, var den dyr? I så fall kanskje en rimeligere en gjør samme nytten. Har dere gode betingelser på huslånet? Tenk om det er mulig og minisere utgiftene, om ikke denne uken, så litt på sikt! :)

Skrevet

Barn trenger ikke det dyreste av mobiler og klær. Uteklær kjøper jeg bra kvalitet, inneklær går i kappahl lindex osv. Man trenger heller ikke så voldsomt volum av klær, leker og babyutstyr. I tillegg er det ofte slik at forbruket endrer seg, bruker mindre på seg selv og kjøper til barna. Det går nok fint for dere også :)

Skrevet

6000 kr/mnd er vel det eg har FØR eg har kjøpt mat... Så klart ikkje det kostar 10 000 i mnd å ha to ungar, i så fall er mine billige i drift...

• Liker 2
Skrevet

Spørsmålet er da, hvor mye mobbing er det av barn som ikke nødvendigvis har de nyeste kule buksene, beste mobilen osv?

Jeg tror det varierer veldig!

Har hørt om miljøer der det er merkefiksering fra tidlig alder- og det dreier seg ikke kun om typiske bymiljøer, det er like gjerne litt utpå bygda. Heldigvis og takk og pris har vi ikke opplevd noe slikt selv. Vi bor i Oslo og barna går på en sentrumsskole, og det eneste som er viktig å ha er en mobil som funker, og Converse sko ;) Ellers er det ikke noe særlig fokus på klær, mobiler og slikt.

Våre barn er for øvrig middels til dyre i drift, men det går på aktiviteter og hobbyer (mye penger til utstyr, avgifter og reising, pluss at vi går på kino, teater, konserter. En tur på Nøtteknekkeren for vår familie koster nesten 3000 kroner, så pengene flyr fort). Det går nok noen tusenlapper i måneden kun på barnas greier, alt tatt i betraktning. Men det materielle fobruket er absolutt moderat. Mobilene og pc'ene sine har de arvet av oss, og de synes Cubus-bukser og Stormberg-jakker er helt topp. Men det har vi også gjort klart for dem, at så lenge vi prioriterer opplevelser og aktiviteter, så kan vi ikke prioritere masse fancy klær og materielle ting i tillegg. Ikke for fire barn. Det har vi ikke råd til rett og slett, og heldigvis har de vett nok i skallen til å skjønne det (hvis ikke hadde jeg blitt litt skuffet, for å være ærlig).

Anonym poster: 3d108d7984617a5e76e8b9298abf453a

Skrevet

Vi har fint råd til å kjøpe nytt, men eg tykkjer det er bortkasta pengar. Så eg trålar Finn.no og dei ulike kjøp og salg gruppene på facebook etter kupp. Og så hamstrar eg ull på sal etter jul. Barnemat lagar eg sjølv, koker opp mykje ca kvar mnd, og miksar middagar. Dvs eg kokar og mosar og puttar i isterningbrett og frys ned. Så kan eg mikse middagar som er ulike frå dag til dag. Mini vil ikkje ha middag på glas lenger, og eg tykkjer ikkje det er noko pes å ordne dette. Då held 4 poteter, 4 gulrøter, 2 broccoli, 2 stk laksefilet til 2- 3 veker. Mykje billigare enn kjøpemiddag.

Eg kjem til å handle brukt så lenge det lar eg gjere, ein kan få heile pakkar med barnetøy på nett til 200 kroner. Det er alt du treng i kvar str. Med 6000 sit de heilt fint i det.

• Liker 3
Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Dette er jo gjennomsnittet av hva folk faktisk bruker, og må ikke forveksles med hva det minimum koster og ha en god levestandard. Gjennomsnittet i Norge har godt over en "god levestandard" og de sløser mye, spesielt på unga sine. Dere har da en ganske god økonomi.

Skrevet

Jeg og min kone har veldig lyst på barn, gjerne to. Vi har vel normal økonomi, TRODDE jeg, helt til jeg leste denne..

http://www.dagbladet...mment-698749074

Nå som vi har kjøpt bolig (utenfor Oslo), har bil og studiegjeld, så sitter vi vel igjen med kanskje 5000 i mnd til sammen. Dette er penger som skal gå til uforutsette utgifter med bilen, oppussing, ting som ryker, sparing og ferie. Om det også skal gå til barn, som åpenbart koster 5000 kroner i mnd, så har vi et problem.

Spørsmålet er da, hvor mye mobbing er det av barn som ikke nødvendigvis har de nyeste kule buksene, beste mobilen osv? Jeg er fullstendig klar over at det er "gode" mobbeårsaker i enkelte miljøer, men er det virkelig SÅ dyrt med barn? Hvordan i all verden klarer all verdens rednecks å ha barn da? Trygda folk med fire unger, aleneforeldre med tre unger, vanlige folk med deltidsjobber med to unger osv? Avisene får det jo til å høres umulig ut, men er det virkelig det? Og har noen av dere opplevd at ungene deres, eller andres unger blir mobbet fordi de ikke har kule nok ting?

Hei TS.

Dette du har lest er det folk ofte bruker da det koster mye å ha barn. De mennesker som ikke har denne økonomien og alikevel har barn kan ikke bruke så mye på vært barn.

Da blir barna uten sfo og barnehage, brukte klær og uten div.utstyr som sykkel, ski ovs.

Du har sikkert lest om enslige mødre som det populært kalles med stram økonomi. De fleste er fakisk ikke mer enslige foreldre en en samværsfar. Det koster denne minst like mye da det betales like mye. Det som gjør det blir mindre igjen er at det er EN som skal betale boligen. Deagens samfunn i Norge er gjort klart for at det er to foreldre som bor sammen med en inntekt på minimum ca. 400 000 kr. i dag.

Noe annet du kan se på hvor stor andel barn er av deres okonomi er å bruke en lånekalkulator for en bank. Lat som du søker boliglån, da ser du hvor LITE du kan få i lån. Prøv med 2 inntekter og 1 inntekt så der du.

Det er klart det at banken ikke kan gi mer lån en det som er forsvarlig, dette er slik det skal være. Men det jeg vil fram til er å belyse hva det "normalt" koster å ha barn selv om det kan gjøres billigere.

Et annet tips er å se SIFO og NAVs nettsider. Hos NAV kan du se hva som er grunnlaget for barnebidrag.

Som mange vil se bruke en mindre på barn enn det som er både hos sifo og nav. Nav har foresten sifo som grunnlag.

mange bidragsytere får seg en støkk da de aldri har brukt så mye penger på barna og nå plutselig skal de betale bidrag ut fra sifo standard. Dette selv om mor aldri bruker de bidragspenger på barna heller.

Grunnen til at jeg skriver dette i innlegget ditt er for å belyse hva som legges til grunn og hvor håpløst det kan være for neon foreldre som gjør sitt beste for å få ender til å møtes.

http://www.dinepenger.no/kalkulatorer/

http://script.sifo.n...rd/standard.cgi

Skrevet (endret)

Barn blir mobbet pga mange ulike årsaker. Jeg ble mobbet og utstøtt fordi jeg var den bortskjemte rikmannssønnen. Så ingenting er logisk når det kommer til mobbing. Du slipper ikke unna om de først har bestemt seg. Da er det like galt om du går i H&M eller PRL. Kjører en rusten VW eller BMW i millionklassen.

Endret av Pene sko...
  • Liker 2
Skrevet

Noen utgifter til barn er fastbundet, som f.eks barnehage og SFO. Dette er utgifter man ikke får gjort noe med.

Når det gjelder en del andre utgifter har man stor påvirkning selv. Klær kan kan man kjøpe billig og/eller brukt. Man bør vel være kritisk til hva man faktisk behøver av klær og utstyr. Man kan f. eks kjøpe en ny Reima viterdress til kr 1500,- eller en pent brukt på Finn til kr 300,-

Vi har spart tusenvis på å kjøpe brukt vogn, brukt bæresele, brukt sprinkelseng (kjøper bare ny madrass), brukt tripp-trapp-stol osv.

Skiutstyr, skøyter og sykler har vi av og til kjøpt brukt, av og til nytt.

Fritidsaktivitetene må jo foreldre styre etter hva de orker av egen innsats og etter hva de har økonomi til/ønsker at det skal koste.

En klassekamerat av min ene datter har motor-cross som aktivitet. Ganske dyrt, ifølge moren. En venninne av min datter har hest- selvsagt kostbart.

I det miljøet vi bor i, kan man fint ha rimelige fritidsaktiviteter uten at det er noe spesielt.

Tror press på å ha visse, kostbare aktiviteter og merkeklær varierer rundt omkring.

Det trådstarter antyder av økonomi bør være helt greit.

Skrevet

10 000 for to barn? Jaja, hvordan skal da en alenemor med for eksempel 20 000 utbetalt klare seg da? Sier seg selv at det er litt hva man gjør det til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...