Sugerøret Skrevet 2. november 2012 #1 Skrevet 2. november 2012 Har et Canon EOS 1000D kamera Er nybegynner og har knota rundt litt. Finnes det en setting som gjør at jeg kan se igjennom skjermen før jeg tar bilder? Sån preview ting? Eller heter det direktevisning ? Som dere kan lese,så har jeg fint lite snøring på hva jeg driver med
Namine Skrevet 2. november 2012 #2 Skrevet 2. november 2012 (endret) Her er en guide for å finne frem live view instillingen på kameraet ditt. Link Hvis du bare blar ned til der det står bruksområde, så står det forklart der med bilder. Endret 2. november 2012 av Namine
Sugerøret Skrevet 2. november 2012 Forfatter #3 Skrevet 2. november 2012 hei,, takk for linken jeg finner ikke Skjermvisningsfunksjoner i det hele tatt Sensorrens er siste på lista som jeg får opp
floppesopp Skrevet 2. november 2012 #4 Skrevet 2. november 2012 Trykk på kappen ved siden av kameraet med en rød prikk under. 1
Namine Skrevet 2. november 2012 #5 Skrevet 2. november 2012 (endret) Hjelper dette litt da? Jeg har et annet kamera selv, og på det så er det bare en knapp for å aktivere LV, så jeg far desverre ikke gjort så mye annet enn å lese om det. Prøv å se om du ikke kan se noe om live view i brukermanualen. Hvis du ikke har den lengre, går det ann å laste den ned på nett. Endret 2. november 2012 av Namine 1
Sugerøret Skrevet 2. november 2012 Forfatter #6 Skrevet 2. november 2012 (endret) Trykk på kappen ved siden av kameraet med en rød prikk under. Jeg finner ingen rød knapp ! Namine! ÅÅh bingo! Fikk det til! Tusen takk for hjelpen. Om jeg skjønner det rett,så fungerer ikke den live saken på Auto,Nærbilder osv ? Endret 2. november 2012 av Kårky
Namine Skrevet 2. november 2012 #7 Skrevet 2. november 2012 (endret) Jeg finner ingen rød knapp ! Namine! ÅÅh bingo! Fikk det til! Tusen takk for hjelpen. Om jeg skjønner det rett,så fungerer ikke den live saken på Auto,Nærbilder osv ? Bare hyggelig. Så vidt jeg kan se, fungerer den på programmene mellom/fra P til A-DEP, og ikke på macro, portrett osv programmene. Endret 2. november 2012 av Namine
Sugerøret Skrevet 2. november 2012 Forfatter #8 Skrevet 2. november 2012 æsj søtten da.Hadde vært fint å kunne stikke kamera ut et vindu og se igjennom skjermen. Men tusen takk for toppers hjelp!
Namine Skrevet 2. november 2012 #9 Skrevet 2. november 2012 (endret) æsj søtten da.Hadde vært fint å kunne stikke kamera ut et vindu og se igjennom skjermen. Men tusen takk for toppers hjelp! Men du kan vel det fordet? Bare bruke en av programmene denne funksjonen krever, de rette innstillingene i det forholdet (mørkt, lyst, sol overskyet osv) du tar bilde i/det motivet du skal ta bilde av, så er det bare å henge seg ut av vinduet, se på skjermen å knipse i vei det. Endret 2. november 2012 av Namine
Sugerøret Skrevet 2. november 2012 Forfatter #10 Skrevet 2. november 2012 Men du kan vel det fordet? Bare bruke en av programmene denne funksjonen krever, de rette innstillingene, så er det bare å henge seg ut av vinduet, se på skjermen å knipse i vei det. thihih har du glemt at jeg er ekstreeeemt grønn på dette kamera området ?
Namine Skrevet 2. november 2012 #11 Skrevet 2. november 2012 (endret) thihih har du glemt at jeg er ekstreeeemt grønn på dette kamera området ? Mitt aller, aller beste tips her, er å prøve deg frem i forskjellige forhold og med forskjellige motiver. Ta masse bilder, og prøv alle programmene! Les i manualen hva de forskjellige tingene betyr og hvordan dette påvirker kameraet, og knips i vei. Var i alle fall slik jeg lærte meg alle mine kameraer lettest, da fant jeg fort ut av hvilke innstillinger jeg likte best i de forskjellige forholdene og forskjellige programmene, og ikke minst forsto jeg funksjonen bak tingene. Men ikke regn med at det går på en dag, det krever tid og tålmodighet å lære seg alt dette, men når man først lærer det seg, så er det så utrolig mye artigere å bruke innstillingene for fange et motiv på helt forskjellige måter kun ved hjelp av det! Endret 2. november 2012 av Namine
Namine Skrevet 2. november 2012 #12 Skrevet 2. november 2012 (endret) Et godt eksempel på hva innstillinger kan gjøre, er lukketid. Her er et bilde av en foss med kort lukketid, og brusingen og detaljer i fossen kommer klarere frem: Her, derimot, er det brukt lang lukketid, og detaljene vil "smelte". Nå er riktig nok ikke dette samme fossen, men det illustrerer godt hvor forskjellig resultat man kan få ved hjelp av innstillinger syntes jeg. Endret 2. november 2012 av Namine
Sugerøret Skrevet 4. november 2012 Forfatter #13 Skrevet 4. november 2012 jeg leker med kameraet ja. Det er noen filformater som jeg ikke får åpnet på pc'n i etterkant.Det irriterer meg grusomt og derfor har jeg holdt meg unna alle disse P, TC ,AV M osv. Synes begge bildene er fine på hver sin måte
Sofie1 Skrevet 10. november 2012 #14 Skrevet 10. november 2012 Anbefaler virkelig å lære seg å bruke de manuelle funksjonene på kameraet, da vil du få utrolig mye bedre bilder med litt jobbing. Gå noen kurs og du vil lære utrolig masse. Kan anbefale ett kurs hos naturfotografen.com.
Sugerøret Skrevet 11. november 2012 Forfatter #15 Skrevet 11. november 2012 kurs der jeg fysisk må være til stede,er utelykket grunnet helse. Men jeg leker med settinger osv. Lærer litt men sikkert ikke så mye og fort som på et kurs
AnonymBruker Skrevet 11. november 2012 #16 Skrevet 11. november 2012 Ikke noe galt sagt om KG, men hvis du vil lære foto, anbefaler jeg bl.a. disse sidene: www.foto.no www.akam.no På foto.no er det haugevis med kunnskapsartikler om grunnleggende foto. Diskusjonforumet består av mange av norges beste fotografer som gledelig deler sine kunnskaper. Mange av disse har flere tiårs erfaring. Hvis du er ute etter online-kurs, er at av de desidert beste stedene www.lynda.com Her finner du video-opplæringskurs om det meste innen foto, alt fra nybegynner til avansert. Koster $25 pr. måned å abonnmere, men da har du tilgang til tusenvis av timer med opplæring. Det du fort vil oppdage er at det viktigste og mest sentrale i foto er å lære seg sammenhengen mellom lukkertid, blenderåpning og iso. I praksis er det kun disse 3 som skaper en eksponering av et bilde. Disse må sitte! Har man lært seg disse, hva de betyr, hvordan det funker, har man fått den starten man trenger.e. Av bøker vil jeg høyt anbefale Magnar Fjørtofts "Digital Fotografi i Praksis". Leser du denne, er du GODT rustet. Han dekker det meste på en svært lettlest og oversiktlig måte. Det som er sikkert er at ALLE kan bli gode fotografer hvis man ønsker det. Lykke til! Anonym poster: dd236cf7f357a9e094646b1a4ea86097 1
Sugerøret Skrevet 12. november 2012 Forfatter #17 Skrevet 12. november 2012 Tusen takk AB for linker og informasjon. Jeg skal sjekke dem ut !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå