Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg hatt to midtveiseksamener som jeg ikke har forventet beste karakteren på. Kanskje en C. Men på begge endte det med at jeg fikk E. Jeg er skikkelig skuffa, for jeg følte virkelig jeg gjorde det bedre. Den ene får jeg lov til å ta på nytt (har ikke bedt om begrunnelse), men den andre har jeg spurt om å få begrunnelse på.

Jeg føler meg mislykket, dårlig og jeg er veldig skuffet over meg selv. Jeg følte at dette var fag jeg faktisk kunne, men nå ser det ikke sånn ut likevel. Jeg vurderer å slutte, men har sluttet på to studier tidligere så føler jeg må fullføre denne gangen.

Er det noen som har noen gode tips for hvordan å takle en så dårlig karakter? Det er jo et problem at jeg føler det har gått greit, men så har det ikke det likevel. Føler jeg bruker mer tid på å lese pensum enn jeg noen gang har gjort før, og at jeg har en forståelse for faget. Føler jeg kan ting når vi i vennegjengen setter oss ned og spør hverandre ut. Skjønner ikke at jeg har fått så dårlig karakter... Hvordan kan jeg gjøre det bedre?

Anonym poster: e96f1b63ee5cfa5c3f94bd1b8dafa415

Videoannonse
Annonse
Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Det som er viktig nå er at du prøver å fokusere på noe helt annet som ikke vil gi deg assosiasjoner til denne påkjenningen. Om dette gjelder videre studier, arbeid, relasjoner eller øvrig.

• Liker 1
Skrevet

Hva har sensor gitt som begrunnelse?

Ts

Har ikke fått begrunnelse enda.

Anonym poster: 776c957742a43377265178b0ff0b4dc1

Skrevet

Det som er viktig nå er at du prøver å fokusere på noe helt annet som ikke vil gi deg assosiasjoner til denne påkjenningen. Om dette gjelder videre studier, arbeid, relasjoner eller øvrig.

Ts

Takk. Jeg og kjæresten skal også på kino i kveld og fest i morgen, så får heldigvis andre ting å tenke på ganske snart.

Skrevet

Hør også med vennene dine hva de har svart og hvordan de har gjort det.

Og er du sikker på at du har forstått oppgaven riktig? Det kan jo også være at du har svart på oppgaven på en annen måte enn det som var påtenkt. Det er forskjell på om oppgaveteksten innledes med "utred", "forklar", "diskuter", "definer", osv. og mange sensorer er veldig strenge på dette.

Anonym poster: 6bd70c5f8d43eedc20f9ef7f46abe4db

• Liker 2
Skrevet

Jeg pleier bare å tenke at så lenge det ikke er stryk er det i alle fall noe! Kjedelig med E, men det er heldigvis ikke verdens undergang! :)

Det ordner seg på en eller annen måte, skal du se! Kanskje du kan ta opp igjen eksamenene, og prøve å få bedre resultat da? :)

Skrevet

Nå vet jeg ikke om dere får beholde kladd av besvarelsen, men i så fall: kunne du spurt noen som fikk en bedre karakter enn deg (f.eks. en C) om du kunne lest besvarelsen deres?

Ellers kan det være ting faller på plass når du får begrunnelsen. Karakteren E beskrives ofte av studiestedene slik: "Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Kandidaten viser liten vurderingsevne og selvstendighet." Jeg tenker at dette vil si å ramse om fakta man har pugget fra en pensumbok, uten å vise at man kan forklare ting på en egen måte eller sette ting inn i større sammenhenger. Nå vet jeg ikke hva slags fag du leser, så hvis du vil si noe om dette, kan jeg kanskje gi mer konkrete tips til hvordan du kan lese og hvordan du kan fremstille kunnskapen på eksamen.

Ellers: Opp med hodet! E er en ståkarakter, og verden går ikke under selv om man ikke får den karakteren man hadde ønsket seg. Håper du får en god helg og ikke tenker altfor masse på dette :)

Anonym poster: 50436beee72a7cc082c9fe67638d7def

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner godt at du er skuffet; spesielt når du forventet en bedre karakter. Få begrunnelsen, og ta det derifra. Kanskje har du misforstått oppgaveteksten, og derfor bommet litt. Det er ikke det samme som at du ikke forstår faget! Alle kan ha en dårlig dag på eksamen, det er ikke verdens undergang. I verste fall, ta den en gang til.

Skrevet

Hvis du er flink til å lese pensum og har kunnskapen i hodet, kan det være måten du skriver oppgaven på. Er du god i rettskriving, og å skrive metodisk riktig?

Hvilket studie går du forresten?

Hadde jeg fått E, ville jeg tatt opp eksamene.

Anonym poster: 8894cdea4ae0b5c521696aa493fe856e

• Liker 1
Skrevet

Ts

Takk for svar, folkens. Det hjelper. Har fått svar fra sensor, og oppgavene jeg hadde svart på var kjempebra, men problemet lå i at det var oppgaver jeg ikke hadde svart på. Jeg skjønner ikke hvordan det til sammen kan bli en E når det stod at alle oppgavene teller likt (jeg svarte på flere oppgaver enn jeg ikke gjorde). Uansett, jeg skal snakke med sensor til uken, så da får jeg vite hvordan han har tenkt, også får jeg mer konkret input på hva jeg kan gjøre bedre.

Hvis du er flink til å lese pensum og har kunnskapen i hodet, kan det være måten du skriver oppgaven på. Er du god i rettskriving, og å skrive metodisk riktig?

Hvilket studie går du forresten?

Hadde jeg fått E, ville jeg tatt opp eksamene.

Anonym poster: 8894cdea4ae0b5c521696aa493fe856e

Ser du mange skrivefeil i innleggene mine? Foreleser sa uansett at rettskriving ikke hadde noe særlig å si. Kan hende jeg har problem med å formulere meg, men som sagt mente sensor at oppgavene jeg hadde skrevet var bra.

Vil helst holde studie hemmelig.

Vurderer å ta igjen eksamen, skal snakke med foreleser om det og høre hva hun foreslår.

• Liker 1
Skrevet

Jeg går ut fra ar hver oppgave du ikke svarte på tilsvarer en F. Det vil si at selv om du besvarte fler enn du utelot, så kan gjennomsnittet ha blitt en E. Hvis det f.eks. var ti spørsmål og du besvarte 6, så har du allerede 4 F-er. Fikk du da C-er og D-er på resten, forklarer det E-en.

Anonym poster: 5567fb4de6bff4775beb4c3bca2babdd

• Liker 4
Skrevet

Hvis du hadde ti oppgaver, med ti poeng på hver og droppa fire oppgaver, har du mista 40 % av eksamen. Hvis du i tillegg svarer bare halvgodt (dvs verdt 5 poeng) på fire oppgaver til, er du nede på 40 % riktig totalt. 40 % riktig er kravet for E.

Skrevet

Ah, da så. Hoss oss så så stryker man uansett om man ikke svarer på alle oppgavene. Hadde netopp eksamen. Fikk fire oppgaver klarte desverre ikke svare på den sisste og dermed ble det stryk:(

Skrevet

Det var lurt at du ba om begrunnelse:) jeg fikk E på en eksamnen en gang, og var så utrolig skuffet og sint. Jeg ba om begrunnelse, og det viste seg at jeg ikke hadde tolket oppgaven riktig og da ikke svart fullverdig på spørsmålene. Tok den igjen og fikk B:) lykke til, håper du får gode svar på begrunnelsen:)

Skrevet

Jeg fikk en E en gang fordi jeg hadde helt misforstått en metode, og da ble alle grunnlagene feil.

Kontet og fikk en C. (Ingeniør)

Først skjønte ikke jeg heller hvorfor alt ble feil, for jeg leverte en lang og fyldig besvarelse

Trodde jeg...

Anonym poster: 2efe7003b054e1f1de3fb692c45f85a8

Skrevet

Jeg har fått E jeg også. Det er ikke særlig uvanlig å få E eller stryk i en del realfag på universitetet til tross for at man har jobbet mye med faget og lagt ned en god innsats. Noen fag er vanskelige og tunge, og heldigvis kan man ta opp fag hvis man vil. Dessuten får man jobb til tross for en E, for det er helheten arbeidsgivere ser på!

Skrevet

En kompis av meg fikk E på en oppgave han leverte. Han kunne ikke forstå hvorfor - for han var veldig fornøyd og synes oppgaven var veldig god. Vel, han hadde glemt problemstilling i oppgaven - og når han tok det opp, fikk han B. Så det er fullt mulig at man har glemt ett eller annet, bommet eller lignende, når man føler at det har gått ganske greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...