Gjest Tara Skrevet 2. november 2012 #1 Skrevet 2. november 2012 Må si at akk. nå HATER jeg planleggingsdager. Har 3 barn, en 2-åring og to 5-åringer. Hjemme med dem alle idag pga planleggingsdag. Har verdens største ønske om å få til en hyggelig dag for oss alle - men det er rett og slett ikke MULIG pga denne 2-åringen! Hun våker 05.30, forsåvidt greit nok det. Det som verre er, er at hun raser for den minste ting, lager et styr uten like med hyling og spetakkel. I barnehagen sover hun en lur på dagen, men jeg får henne ikke til å sove her hjemme, og dermed blir humøret hennes ENDA VERRE! Resultat; all min oppmerksomhet går til denne gjenstridige ungen, mens de to andre får lite. Jeg blir sliten og frustrert. Nå har jeg nettop fått henne til å sove, hun burde sovet for over 2 timer siden, men jeg måtte fysisk holde henne i senga mens hun hylte og sparket seg i søvn... gir ikke akk. noen god følelse! Men jeg har prøvd ALT annet - og hun var TRØTT!!! Trenger råd her!!!
LuthienTinuviel Skrevet 2. november 2012 #2 Skrevet 2. november 2012 Jeg har en i den herlige trassalderen her selv, min eldste er to og et halvt og allerede verdensmester i drama. Jeg må bare beundre styrken i viljen hans, for han kan virkelig kunsten å sette seg på bakbeina. Det er en tøff alder og det krever mye av mammaer og pappaer. Jeg tror alle går i gjennom dette i større eller mindre grad. 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2012 #3 Skrevet 2. november 2012 Kan bare trøste deg med at det blir bedre snart. Når min var i trassalderen var vi mye ute. Gikk turer, var på lekeplasser osv. det gjorde at hun roet seg litt ned når vi var inne, for da var hun litt sliten, og jeg fikk litt rom rundt meg, og ble ikke så fort sint. Jeg synes det er ekstra trasig med urolige barn inne! Men jeg vil også kommentere litt på hvordan du skriver innlegget ditt, for det virker nesten som om du er konstant irritert på dette barnet. Mulig at barnet er spesielt vanskelig, men det blir ikke bedre av at du har negative holdninger.. Anonym poster: d3fa870a9020b845acc2c3830016d587 5
agenda Skrevet 2. november 2012 #4 Skrevet 2. november 2012 Enig med det som blir sagt om å være ute. 2åringen her har veldig godt av å få litt frisk luft og andre inntrykk enn stua vår... Er nok ikke lett å komme seg ut med tre unger alene, men det er ikke alltid så stor ekspedisjon som må til. Vi har lekt mye i garasjen, for å si det sånn... Og i den verste trasstiden unngikk jeg bevisst situasjoner som stresset MEG, feks trassing på butikken eller bussen = uaktuelt. Har toåringen noen yndlingsleker hun kan holde på med inne? Modellkitt/tegne/male er fine ting som kanskje alle kan gjøre sammen? Bake? Vaske (faktisk, mange barn liker jo å hjelpe til).
Gjest Rast Skrevet 4. november 2012 #6 Skrevet 4. november 2012 Du holdt hun fast i senga mens hun hylte og sparket seg i søvn?! Det er jo helt forferdelig. Ikke rart barnet er umulig.
absinthia Skrevet 4. november 2012 #7 Skrevet 4. november 2012 Hun sover i barnehagen fordi det er mer slitsomt å være der. Dersom du ser at hun trenger en dupp, så kan du sørge for å ta barnet med ut for å leke i et par timer før hun skal sove, slik at hun blir trøtt nok. Min nest yngste var et barn som MÅTTE være ute og leke og få MYE fysisk aktivitet hver dag, eller så ble han temmelig slitsom å ha i hus - han er forresten omtrent slik enda, men nå er ban blitt så stor at kan han sendes ut for å sysselsette seg selv.
Ciara Skrevet 4. november 2012 #8 Skrevet 4. november 2012 Føler med deg, trass er slitsomt! Men tenker på en ting du skriver, at hun får all oppmerksomhet. Jeg tenker det blir en ond sirkel, dette her, for hun får jo maks uttelling når hun slår seg vrang. Med min toåring går anfallene fortere over hvis jeg lar ham rase i fred (etter at jeg har forsøkt å løse problemet og sagt at jeg gjerne vil være med ham når han er klar for det igjen). Noe å forsøke hvis du ikke alt har gjort det? Og støtter de andre, ta henne med ut. 1
SummerJoy Skrevet 12. november 2012 #9 Skrevet 12. november 2012 Det er en slitsom tid. Opplever noe av det samme med min (snart) 2 åring. Han dilter jo etter søsteren hele tiden, og blir illsint når han ikke får til det som hun får til. Han hyler og hun hyler fordi hun er lei av å høre på han osv. Puh.... Men jeg husker det var helt likt da eldste var rundt 2 år. Slitsom alder med "klikkebyger" rett som det er. Gikk over da hun ble 3, så satser på at det blir slik med minstemann også Man må bare regne med sånt i den alderen. Men viktig at du ikke "føyer" deg for hyling og mas.
Gjest HunterLady Skrevet 12. november 2012 #10 Skrevet 12. november 2012 Jeg bruker kanskje litt omdiskuterte metoder, men når min 2,5-åring begynner å trasse og superhyle, så gjør jeg det samme. Da slutter han momentant og begynner å le av hvor teit mammen oppfører seg. Han bruker til og med å si: "Rolig, mamma! Sitte fint!" Hysterisk morsomt. Synes denne alderen er fantastisk. Men nå har jeg jo bare han da, så kan skjønne det er litt stridt med to femåringer i tillegg. Men hva hvis du f.eks får 5-åringene til å spille litt på lag med deg, f.eks ved at de også "legger seg", slik at toåringen ser at dette er noe alle skal gjøre? 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå