Gå til innhold

Bør jeg kjøpe meg en kettlebell? Og hvor tung\lett bør den være?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt litt om kettlebell, over nå blitt litt nysgjerrig på denne trenings metoden.

Dt jeg trenger nå, er variasjon. Jeg har falt litt av lasset og motivasjonen har dalt litt fordi jeg har gjort det samme ganske lenge nå, flere måneder. Og er livredd for å falle tilbake til start igjen..

Så, kan dette være noe for meg? Hr aldri prøvd før, men det skal visst være ganske god trening?

Så jeg lurer på om dette er ren styrketrening eller om jeg vil trene kondisjon i tillegg? Og har noen et tips eller to om et treningsprogram med denne, hadde jeg blir kjempeglad :)

Og en siste ting, hvor tung bør jeg kjøpe som aldri har prøvd dette før ?

Jeg tar løsvekter opp til 7 kg uten problemer, så vil en 16 kilos være grei for meg, eller bi det bli for tungt?

Ble mye spørsmål her på en gang, men håper noen har lyst til å hjelpe meg :)

Anonym poster: b6628fa84f3661f5c6e8fb39b85b72a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes personlig en enkelt kettlebell blir for lite, jeg bruker minst 2 ulike - og jeg har ikke fullt treningsprogram med dem.

Det er stor forskjell på å ta opp en enkeltmanual og på å skulle svinge en kettlebell gjentakende ganger, da gjerne over skulderhøyde.

16 kilo ville jeg ventet med til jeg var veldig godt trent - jeg ser ikke mange kvinner(om noen egentlig) trene med den vekten. Iallefall ikke på øvelser som krever at den kan brukes til mange øvelser.

Jeg personlig har tenkt å kjøpe 8/10/12 kg, og samboer går sikkert for 16 kg og oppover. En alene holder ikke for min del iallefall, jeg vil ha minst to ulike vekter.

Det finnes masse trenningsopplegg på youtube, og jeg vil si man må trene kondis i tillegg. Man blir absolutt andpusten, men jeg synes ikke det gir god kondistrening.

Problemet med å kjøpe for tungt er at det vil gi deg rygg/knevondt - og gir fort skader når du skal løfte osv om du ikke er godt trent fra før og vet du klarer det.

Sikkert endel som vil kjøpe brukt når du føler det blir for lett med minste vekt :)

Anonym poster: f979c6a79676df72fd19d65b9a56f2c0

Skrevet

Jeg har trent en del kettlebells på Elixia .

Min erfaring med det var at jeg brukte forskjellige vekter til forskjellige øvelser - tror hvertfall jeg bruker 4-5 forskjellige farger/vekter. På noen øvelser er det jo også fare for at at man slipper ned kulen - vet ikke da om jeg ville brukt den hjemme hvis ikke jeg har gulv som tåler det. I mange av øvelsene er det viktig med riktig teknikk , da er det greit å gå på gruppetimer med instruktør til å begynne med.

Derfor vet jeg ikke om jeg hadde villet anbefalt å trent det hjemme.

Men utover det er det veldig bra og morsom trening - du trener både kondisjon og styrke.

Vanskelig å anbefale vekter - men kanskje 12 og 16. Så kan du risikere å måtte øke ganske fort, hvertfall på noen øvelser.

Ang. program kan du jo bare lete litt på nett. Er jo viktig å få trent gjennom hele kroppen der også - jeg kan det ikke godt nok til å forslå konkrete øvelser.

Men her kan du finne øvelser for ulike deler av kroppen

http://www.bodybuilding.com/exercises/finder/lookup/filter/equipment/id/10/equipment/kettlebells

Skrevet

Jeg har trent en del kettlebells på Elixia .

Min erfaring med det var at jeg brukte forskjellige vekter til forskjellige øvelser - tror hvertfall jeg bruker 4-5 forskjellige farger/vekter. På noen øvelser er det jo også fare for at at man slipper ned kulen - vet ikke da om jeg ville brukt den hjemme hvis ikke jeg har gulv som tåler det. I mange av øvelsene er det viktig med riktig teknikk , da er det greit å gå på gruppetimer med instruktør til å begynne med.

Derfor vet jeg ikke om jeg hadde villet anbefalt å trent det hjemme.

Men utover det er det veldig bra og morsom trening - du trener både kondisjon og styrke.

Vanskelig å anbefale vekter - men kanskje 12 og 16. Så kan du risikere å måtte øke ganske fort, hvertfall på noen øvelser.

Ang. program kan du jo bare lete litt på nett. Er jo viktig å få trent gjennom hele kroppen der også - jeg kan det ikke godt nok til å forslå konkrete øvelser.

Men her kan du finne øvelser for ulike deler av kroppen

http://www.bodybuilding.com/exercises/finder/lookup/filter/equipment/id/10/equipment/kettlebells

Jeg har ikke mulighet til å få lært noe av instruktør her jeg bor. Så jeg er nesten nødt til å lære det på egen hånd. Men har søkt litt på YouTube ,og finner faktisk en del. Og takk for linken, den skal jeg bruke mye :)

Bstilte forresten en 10 kg idag, så får håpe den ikke er for lett. Men er uansett greit å enn så lenge ha den liggende til de vanskeligste øvelsene hvor jeg ikke er så sterk enda. :)

Gjest Grønnblomst
Skrevet

Min erfaring er at om man kjøper treningsutstyr til hjemmebruk, så blir det ikke brukt. Det står bare i veien i stedet. Tror det er bedre å komme seg på et treningssenter. Der har de masse utstyr, og trenere og motivatorer som kan veilede deg. Dessuten er det jo en fin mulighet til å finne seg noen å trene sammen med? :)

Skrevet

Min erfaring er at om man kjøper treningsutstyr til hjemmebruk, så blir det ikke brukt. Det står bare i veien i stedet. Tror det er bedre å komme seg på et treningssenter. Der har de masse utstyr, og trenere og motivatorer som kan veilede deg. Dessuten er det jo en fin mulighet til å finne seg noen å trene sammen med? :)

Sulle gjerne gjort dt men har ikke mulighet to dt her jeg bor nå. Bor på en liten plass, og eneste mulighet for trening er på egen hånd. I tillegg er jeg alenemor, så det er ikke bare å stikke hjemmefra flere kvelder i uka :-/

Gjest Grønnblomst
Skrevet (endret)

Nei. Ser den. Har ikke barn selv, så da er det vanskelig å tenke seg hvordan det ville være å skulle sette noen andre først.

Endret av Grønnblomst
Gjest Grønnblomst
Skrevet

Tenker du i alle fall kan få til litt egentrening, og også bli litt mer bevisst på kosthold, og å benytte deg av hverdags mosjonen i tillegg. Mange små endringer sammen, kan utgjøre forskjeller. Hverdagslige uvaner kan dessverre også det :gjeiper:

Skrevet

Jeg har kjøpt meg kettlebell for 2 uker siden. Jeg har starta med en på 8 kg jeg da. Den er mer enn tung nok på enkelt øvelser og passe tung på andre.Ønsker meg også en på 10 og 12 kg så jeg kan variere litt og ha noe å strekke meg etter. Du trener både kondisjon og styrke. Jeg liker den veldig godt. Og jeg er som deg alene halve uka pga en samboer som er ukependler. Og må derfor finne på noe jeg kan trene hjemme. Syns kettlebell er genialt jeg.

Anonym poster: 4dcd91c9b7e4d721626ddd0398024231

Skrevet

Jeg skulle akkurat til å anbefale den artikkelen, punky. Kettlebell er super trening for hele kroppen. Jeg varierer mellom 8, 12, og 16. Vurderer å kjøpe for hjemmebruk selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...